In mijn rechter portier van mijn deur hoor ik tijdens het rijde over een heuvel, hobbel, gat een tikje. En dat begint mij flink te irriteren
Dit was in eerste instantie mijn probleem, ik zal even kort toelichten hoe ik het opgelost heb.
Let op, dit is voor een coupe!! De tutorial die ik van jullie heb gehad is van een sedan, en dat is toch een stuk anders
- Ten eerste zorgen dat je in een schone ruimte werkt en genoeg ruimte hebben om de onderdelen van de deur neer te kunnen leggen

- Daarna het raam een stukje naar beneden doen, en de stroom van de accu afhalen. Ik heb zelf alleen de - pool eraf gehaald, en hier een rubber om gedaan. Zo kan deze dus nooit contact maken met de accu, en kan je de plus lekker laten zitten

- Daarna begin je met losdraaien van de torx schroeven. Er zijn er in totaal 5.
3 onder de armleuning,
1 onder het airbag logo (kan je zo lospeuteren)
1 onder de handgreep, het zwarte rondje kan je verwijderen door op 1 zijde te drukken, dan zal het rondje schuin draaien zodat je hem eruit kunt halen. Dit MOET werken, want zo is het ontworpen - Nu kun je beginnen met het paneel eruit te halen, begin links boven, daar gaat hij het snelst los. Maak daarna alle kabels los en je hebt je paneel eruit!
Een van de oorzaken kan zijn dat het deurpaneel ten opzichte van de deur teveel speling heeft, en dat je dat hoort rammelen.
Maar het kan ook zo zijn, dat er bij het raam meganisme wat los zit! Bij mij was het een simpele kabel die tegen het ijzerwerk zat te tikken, dit was simpel verholpen door een ti-wrap en wat rubber
Hoe weet je nu waar het aan ligt ? Om te beginnen moet je zorgen dat je airbag aangesloten blijft, en de accu weer aansluiten. Dan ga je een stuk rijden over de meest vern***te weg in je omgeving, en luister je of het irritante getik al weg is, of dat je het juist alleen maar beter hoor.
Is het weg ? Volg dan vervolg 1
Nog steeds te horen ? Volg dan vervolg 2
Vervolg 1 :
Het probleem zit hem dus in het loshangen van het deurpaneel zelf! Kijk eerst even of alle bevestigingsklipjes van het paneel nog helemaal heel zijn, en haal zo nodig nieuwe! Het loshangen van een deurpaneel is een bekend issue bij de bmw e46 dus maak je geen zorgen. Het is vrij simpel op te lossen! Als volgt
- Hang het deurpaneel even terug op de juiste plek
- Plak met schilderstape heel de omlijsting van de deur af op het frame
- Verwijder het paneel weer
- Zorg ervoor dat je een soort van mouche tape hebt. Dit is tape dat bij opplakken 1 a 2 mm dikker is, maar zichzelf daarna gaat uitzetten! Ik zou persoonlijk die van 2 of 4 cm breed nemen!
- Plak de tape aan de binnenkant van het afgeplakte gedeelte er verwijder de schilderstape (let op, als de ondergrond vuil is, deze eerst reinigen!!)
- Je kunt de deurpaneel nu weer terug erop zetten

Vervolg 2 :
Dit probleem kan een stuk ingewikkelder liggen, en raad het alleen aan als je verstand heb wat je doet!
Ik zal mijn probleem hier beschrijven, maar het kan aan veel dingen liggen. Mijn advies is om het foam te verwijderen, en daarna op de balk net onder het raam te 'tikken' met je vuist. Je kan dan horen waar het geluid vandaan komt! Veelal zal het een los hangende kabel / klipje zijn! Je gaat als volgt te werk :
- Maak de airbag los en koppel de kabel van de airbag los (gewoon naar achter duwen)
- Koppel de elektra van de raam los, en verwijder het koppelstuk (de 2 torx boutjes losdraaien)
- Nu kun je het foam gaan verwijderen, dit kun je gewoon lostrekken!
Wil je je auto in zo goed mogelijk staat terug hebben, zorg er dan voor dat je een nieuwe foam hebt, met de bij behoorden montage kit! - Nu kun je het frame zien, en kijke wat er mis is. Bij mij zat de kabel die helemaal bovenaan zit (moet je voelen, of de raam strip eraf halen) los. Nou niet de kabel op zich, maar het klipje ervan (in het midden van de deur ongeveer). Ik heb de kabel vast gezet met een ti-wrap en een stukje rubber tussen de kabel en de deur en het was opgelost.
Echter kun je op die plek er heel moeilijk bijkomen, en kan je beter de raamstrip verwijderen, zodat je meer zicht heb. Of je gaat onder de auto liggen
. - Eventuele andere punten moet je helaas improviseren, maar dat gaat vast wel lukken!
- Als je klaar bent kun je de foam weer terugplaatsen met de bijbehoorde kit.
- Daarna alles terug vastzetten, zoals je het losgehaald heb. En hopelijk is je probleem over!
- Ik zou tussendoor natuurlijk even een testrit maken, voordat je alles vastzet! Let er wel op dat je dan even je airbag terug aansluit en terug hangt (goed vasthangen) anders kan je boordcomputer lelijk gaan doen!
Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
Greatz