525d 6 cyl. motor maakt nagelend geluid

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
marcelw

525d 6 cyl. motor maakt nagelend geluid

Bericht door marcelw » 15 jan 2014, 00:03

Beste forum leden,

Mijn BMW 525D F11 6 cylinder maakt tijdens het wegrijden een sterk tikkend/nagelend geluid. Het geluid hoor je met name tijdens het wegrijden vanuit stilstand en zwakt dan af zodra wordt geschakeld naar de volgende versnelling.
Ook bij accelereren op hogere snelheid hoor je het tikkende geluid, maar dan wat meer op de achtergrond. Dit is waarschijnlijk omdat er wat meer omgevingsgeluid is. Het vreemde is dat het geluid een koude motor meestal niet aanwezig is, maar na enkele minuten duidelijk hoorbaar is. Ook is het bij acceleratie op hogere snelheid soms niet hoorbaar en dan opeens weer wel. Of dit er mee te maken heeft weet ik niet maar ook voel je bij stevig accelereren bij ca 80km/h een lichte trilling in de auto.

Al met al een vreemd probleem en een geluid wat naar mijn idee zeker niet hoort. Ik ga zeker binnenkort bij de dealer langs maar zou graag weten of iemand een idee/suggestie heeft wat het zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Marcel

Knakkel

Re: 525d 6 cyl. motor maakt nagelend geluid

Bericht door Knakkel » 15 jan 2014, 16:19

Wat is de km-stand? komt ie goed op bedrijfstemperatuur? Kun je hem uitlezen?
Zit te denken aan verstuivers.
Oh enne, even voorstellen met foto's is altijd goed :popcorn:
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

marcelw

Re: 525d 6 cyl. motor maakt nagelend geluid

Bericht door marcelw » 11 mar 2014, 12:44

@ knakkel: dank voor je reactie...

Ben ondertussen weer bij de dealer geweest en de monteur geeft aan niks vreemds te horen...hmmm. Ik heb hiervoor een BMW 330D en Audi 2.7tdi gereden en die hadden deze bijgeluiden nooit

De auto heeft pas 80.000km gereden. Ik dacht idd ook aan de verstuivers echter geeft de dealer an dat als er hier een defect is, dit wordt automatisch wordt gemeld. Ook zou het motortoerental wat meer " dansen " bij stationair, en dat is ook niet het geval.

Ondanks dat het klink als motorgeluid, verdenk ik zelf de versnellingsbak omdat het geluid bij koude motor niet aanwezig is. De bak schakelt schijnbaar anders bij koude motor.

Info en suggesties blijven welkom.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”