1 serie run on flat geen run on flat

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
RobertJB

1 serie run on flat geen run on flat

Bericht door RobertJB » 05 sep 2013, 16:00

Wij hebben een 116i van 2004.
De auto is in prima staat.
Gezien het beperkte aantal km per jaar dat er met de auto wordt gereden hebben wij 4 jaar terug er voor gekozen om de auto op 4 seizoenen run on flat banden te zetten.
Nu na 4 jaar zijn de achter banden versleten en moeten er nieuwe om.
Helaas worden er geen run on flat 4 seizoenen meer gemaakt en liggen er nu normale 4 seizoenen onder.
zelfde merk zelfde type.
Dit zijn de achter banden.

Wat is nu het probleem :s
De auto heeft een heel ander weg gedrag gekregen door deze nieuwe achter banden.
Als je een bocht instuurt lijkt het net alsof de achter as stuurt en wel iets later dan dat jij zelf aan het stuur draait
Het is al merkbaar bij 80 km/uur.

Als je een lus van het klaverblad neemt ben je constant aan het corrigeren minder dan weer extra om de auto in het spoor te houden.

vandaag heb ik de voor en achter wielen van plaats laten wisselen en lijkt de auto weer zijn oude, lekkere weg gedrag terug te hebben :gek:

Zijn er mensen die vergelijkbare ervaringen hebben?
Wat nu als straks de run on flat banden af zijn en de auto rondom op 4 seizoenen niet run on flat banden komt te staan?
Ik heb van de BMW begrepen dat zij ede versies nu ook niet meer op run on flat staan i.v.m. het brandstof verbruik. De wel of geen run on flat zou dus niet zo veel mogen uitmaken?
Dient een auto zonder run on flat een andere wiel stand te hebben dan een band met run on flat?

zo maar een aantal vragen.
Als iemand mij hier verder mee zou kunnen helpen dan stel ik dit zeer op prijs. :)
BMW e87 116i
BMW e46 320d

hwg

Re: 1 serie run on flat geen run on flat

Bericht door hwg » 16 sep 2013, 19:04

Run-flats hebben steviger wangen, non run-flats niet. Hierdoor kan de auto op niet run-flats wat minder direct aanvoelen maar wat jij beschrijft klinkt bijna meer als te lage bandenspanning ofzo, erg vreemd. Een beetje verschil in rijcomfort en stuurgedrag zal er wel kunnen zijn maar niet in deze mate.

Ik weet in ieder geval niets over een eventueel ander benodigde wielstand.

Mogelijk weten mede forummers meer?

Gr,

Harry

Rogier1975

Re: 1 serie run on flat geen run on flat

Bericht door Rogier1975 » 16 sep 2013, 19:54

Een RunOnFlat (ROF) band is inderdaad véél stijver. Dit werkt alleen goed, als de andere wielophangingscomponenten (denk aan veren, schokdempers en stabi-stangen) hierop aangepast zijn. Die zijn dus softer/dunner dan bij een auto die voor "gewone" banden is ontworpen. Ga je daarmee combineren, kun je inderdaad voor verrassingen komen te staan:

ROF onder een auto die daar niet voor ontworpen is: kneiterhard, want gebrek aan dempende werking in het systeem van wielophanging

Niet-ROF onder een auto die juist voor ROF ontworpen is: zwabberig weggedrag omdat een stijve component vervangen is door een zachte. Meest extreme voorbeeld in autoweek-review ooit gelezen: iemand die een nieuw model 5-serie affakkelde vanwege zoekend weggedrag. Wat bleek: de dealer had (omwille van prijs???) er non-ROF winterbanden opgezet. Dus én zachter door wintercompound, én non-ROF op een F10-5-serie. Tja, dat werkt dus niet zomaar 1-2-3.

Wat wel kan werken: non-ROF op je 1-serie, maar dan met gróte inchmaat en laag-profiel banden. Die zijn sowieso stijver dan zeg een 205/55R16.

En de EDE versies liggen (bij 3-serie) ook al lager op de weg i.v.m. luchtweerstand, daar zal de veer/demper-combi ook aangepast zijn op non-ROF (wist trouwens niet dat die geen ROF meer hadden!).
Hobby-auto voor mijn vrouw (ahum) = BMW 325CiA Executive Cabriolet Silbergrau 2006
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT

Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”