(E36) lambdasonde uitmeten

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Figo91

(E36) lambdasonde uitmeten

Bericht door Figo91 » 16 jun 2013, 23:12

Beste mensen,

Ik zit met een probleem...
Ik heb vele onderdelen aan mijn wagen vervangen waardoor er niet veel meer overschiet.

Ik wil nog eens de lambdasonde proberen maar voor ik deze vervang wil ik eerst weten of deze echt kapot is of niet want als ik de stekker uittrek van de twee lambdasondes reageert de motor niet. (320i vanos)

Hoe kan ik de lambdasonde uitmeten met mijn multimeter? Wat moet ik meten, over welke kabels en welke waarden moet ik krijgen?

Alvast bedankt!

bimmer-jeroen

Re: (E36) lambdasonde uitmeten

Bericht door bimmer-jeroen » 25 jun 2013, 13:41

je hebt 4draden aan je lambda sonde zitten,
Als de de sensoren voor je kat doormeet zullen deze moeten pendelen tussen 0,1V en 1V
Na de kat moet ongv. rond de 0,44 blijven hangen dit is ongeveer lambda getal 1. (en heb je dus een goed werkende kat)

De 2 witte draden zijn voor de voorverwarming van je meet element. (tussen deze 2 moet je dus weerstand meten, geen weerstand? dan is de voorverwarming kapot maar zal je meetelement nog wel werken. Alleen duurt het langer voordat hij gaat werken)

dan heb je nog zwart en grijs. (grijs is geloof ik je meetdraad en de zwarte is massa. (kun je makkelijk controleren. want je kunt je stekker loshalen en de auto laten lopen. want je lambda geeft immers zelf een spanning af.)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Mr._T-Rex

Re: (E36) lambdasonde uitmeten

Bericht door Mr._T-Rex » 25 jun 2013, 14:17

verder krijg je bij het uitlezen van je auto ook te zien als er een lambdasensor stuk is
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”