318is Aircopomp en condensor vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
318isloco

318is Aircopomp en condensor vervangen

Bericht door 318isloco » 11 jan 2013, 14:50

Ik heb een 318is coupe uit 98. Deze is standaard afgeleverd met airco. Echter is de pomp kapot, en de condensor is vermoedelijk lek. Ik heb ondertussen al vervangende onderdelen gekocht, graag wil ik de montage zelf doen. Het afvullen laat ik wel professioneel gebeuren. Zijn er mensen die mij een tip kunnen geven hoe ik de airco kan legen, als hier nog wat inzit? En is het vervolgens aan te raden om zelf deze onderdelen te vervangen/ waar op te letten?

Alvast hartelijk dank!

Afbeelding
Huidige condensor

bimmer-jeroen

Re: 318is Aircopomp en condensor vervangen

Bericht door bimmer-jeroen » 11 jan 2013, 18:12

Je moet je voorbumper e.d er waarschijnlijk voorweg halen.
En dan je kun je er opzich best mooi bij.
Het gas eraf halen... kijk eerst even of er uberhaubt nog druk op zit. (even met een pen het pinnetje indrukken onder het zwarte dopje in de leiding, NIET met je gezicht boven gaan hangen als je dit doet.) als er dan nog echt onder druk gas uit komt kun je beter eerst even laten leeg halen.. er staat namelijk best wel een druk opstaan.
Maar omdat je al aangeeft dat ie waarschijnlijk lek is, zal er alleen maar restdruk opzichten.. En gaat het wel goed.
Tijdens montage even de O-ringen invetten zodat ze niet wringen en dus gaan lekken.. (kun je weer alles loshalen....)

Verder nog vragen dan hoor ik ut wel.
Succes!
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

318isloco

Re: 318is Aircopomp en condensor vervangen

Bericht door 318isloco » 22 jan 2013, 10:43

Hee, bedankt voor je reactie!

Gister avond heb ik de condensor vervangen, dit ging heel gemakkelijk. Maar toen wilde ik de pomp vervangen, wat een drama! Na veel geploeter en wat bloed aan de vingers heb ik de leidingen los gekregen. Het lukt mij alleen niet met een simpele imbussleutel om alle bouten van de pomp los te draaien. Nu moet ik even langs de garage om dit even te demonteren en de nieuwe erop te zetten, tenzij iemand hier nog een gouden tip heeft?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”