316i M43 komt niet op bedrijfstemperatuur met koud weer.
316i M43 komt niet op bedrijfstemperatuur met koud weer.
Heren,
Vanochtend omstreeks 05:00 uur reed ik naar mn werk, echter merkte ik op dat mijn auto niet op bedrijfstemperatuur komt. Het was vanochtend ongeveer 1-2 graden. In de middag kwam hij wel goed op temperatuur. Is dit normaal of kan ik gaan twijfelen over mijn thermostaat?
Thnx!
Vanochtend omstreeks 05:00 uur reed ik naar mn werk, echter merkte ik op dat mijn auto niet op bedrijfstemperatuur komt. Het was vanochtend ongeveer 1-2 graden. In de middag kwam hij wel goed op temperatuur. Is dit normaal of kan ik gaan twijfelen over mijn thermostaat?
Thnx!
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
- bimmer-jeroen
Re: 316i M43 komt niet op bedrijfstemperatuur met koud weer.
Ten eerste,
Stel je zelf eens rustig voor in het voorstel topic, laat een paar foto`s van je touring zien. En de leden hier zullen je meer respecteren dan dat je zegt: hoi ik ben... en dit is m`n vraag..
(dit is vaak ook de reden waarom er nauwlijks tot niet op deze topic gereageerd wordt)
Maar goed, jou vraag:
Hoelang is het stuk eigenlijk rijden? want bij 1 a 2 graden duurt het natuurlijk zoiezo langer voordat je temp meter omhoog komt dan dat het 20 graden is.
En als hij eenmaal op temperatuur is en je hebt je kachel op standje sambal, zakt je temperatuur dan weer?
Wat je je temperatuur als je harder gaat rijden, of als je voor een stoplicht staat.
Komt je met zelfs bij 2 graden na een half uur nog amper buiten het blauwe uit?
als je hier antwoord op kunt geven dan kunnen we je zo vertellen of je thermostaat wel of niet kapot is.
Daar buiten:
kijk voor info is op www.realoem.com of op www.bmwfans.info hier kun je mooi exploded vieuws van je motor bekijken en zie je zo waar je thermostaat zit.
voor verdere vragen helpen we je dan weer verder,
dus stel je eerst maar eens rustig voor, en beantwoord de vragen.
Suc6
Gr Jeroen,
Stel je zelf eens rustig voor in het voorstel topic, laat een paar foto`s van je touring zien. En de leden hier zullen je meer respecteren dan dat je zegt: hoi ik ben... en dit is m`n vraag..
(dit is vaak ook de reden waarom er nauwlijks tot niet op deze topic gereageerd wordt)
Maar goed, jou vraag:
Hoelang is het stuk eigenlijk rijden? want bij 1 a 2 graden duurt het natuurlijk zoiezo langer voordat je temp meter omhoog komt dan dat het 20 graden is.
En als hij eenmaal op temperatuur is en je hebt je kachel op standje sambal, zakt je temperatuur dan weer?
Wat je je temperatuur als je harder gaat rijden, of als je voor een stoplicht staat.
Komt je met zelfs bij 2 graden na een half uur nog amper buiten het blauwe uit?
als je hier antwoord op kunt geven dan kunnen we je zo vertellen of je thermostaat wel of niet kapot is.
Daar buiten:
kijk voor info is op www.realoem.com of op www.bmwfans.info hier kun je mooi exploded vieuws van je motor bekijken en zie je zo waar je thermostaat zit.
voor verdere vragen helpen we je dan weer verder,
dus stel je eerst maar eens rustig voor, en beantwoord de vragen.
Suc6
Gr Jeroen,
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Jeroen, bedankt voor je reactie. Ik heb me reeds voorgesteld in de daarvoor bestemde topic. Maar ik snap waarom 
Het was een kwartier rijden, ongeveer 16 km. Daar aangekomen was hij bij het eerste streepje, dus wel uit het blauwe. Als ik hem laat staan dan gaat hij langzaam naar de 90 graden en als ik hem dan op sambal zet dan blijft tie daar.
Als ik op de snelweg harder ga rijden dan wordt tie wel warmer maar dan neem ik vervolgens de afslag dan zakt tie weer naar het eerste streepje. Dit is alleen bij koud weer dus ongeveer 1 a 2 graden.
Het was een kwartier rijden, ongeveer 16 km. Daar aangekomen was hij bij het eerste streepje, dus wel uit het blauwe. Als ik hem laat staan dan gaat hij langzaam naar de 90 graden en als ik hem dan op sambal zet dan blijft tie daar.
Als ik op de snelweg harder ga rijden dan wordt tie wel warmer maar dan neem ik vervolgens de afslag dan zakt tie weer naar het eerste streepje. Dit is alleen bij koud weer dus ongeveer 1 a 2 graden.
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
- bimmer-jeroen
oke dan, goed bezig 
als ik dit zo lees zou ik idd eens naar je thermostaat gaan kijken.. (dit is bij een 316i wel goed te doen)
Maar daarbuiten: je koelvloeistof blijft wel aan peil?
Suc6
als ik dit zo lees zou ik idd eens naar je thermostaat gaan kijken.. (dit is bij een 316i wel goed te doen)
Maar daarbuiten: je koelvloeistof blijft wel aan peil?
Suc6
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Ja er blijft evenveel koelvloeistof in zitten! Ik ga dan toch kijken voor een andere. Toevallig net een nieuwe gezien voor 25 euro incl behuizing. Dat is in iedergeval het proberen waard! Thnx!,
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
- bimmer-jeroen
zo is dat, daar kun je geen pijn voor lijden.
Maar hou ons op de hoogte, kheb anders een ander idee.. (maar dat zien we dan wel)
eerst thermostaat vv en GOED ontluchten.
Je weet wel hoe je ontluchten moet?
Maar hou ons op de hoogte, kheb anders een ander idee.. (maar dat zien we dan wel)
eerst thermostaat vv en GOED ontluchten.
Je weet wel hoe je ontluchten moet?
Motor laten lopen met de koelvloeistofdop eraf?
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
Nog even een update. Hij wordt 90 graden als mn verwarming uitstaat. En loopt terug als ik hem op heet zet.
Weer een aanwijzing voor een defecte thermostaat?
Weer een aanwijzing voor een defecte thermostaat?
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
- bimmer-jeroen
Jah dit is idd aanwijzing voor defecte thermostaat, Want je trekt opeens zoveel warmte weg, dat je koelsysteem (door die defecte thermostaat) niet zo gauw kan bij regelen. (heb dit probleem ook bij m`n eigen auto gehad.
Ps: ontluchten:
Jah met de dop eraf kan..
Maar wil je het echt goed doen, dan moet je de ontluchtingschroef links van je reservoir dop losdraaien. en de reservoir dop er ook af doen. dan voorkant auto 30cm omhoog, en dan laten stationair draaien. Want dan trekt je lucht naar het hoogste punt, en dus bij jou los gedraaide ontluchtingsschroef.
Oja en je kachel op de heetste stand zetten, om maximale doorstroming te creeeren.
suc6
Ps: ontluchten:
Jah met de dop eraf kan..
Maar wil je het echt goed doen, dan moet je de ontluchtingschroef links van je reservoir dop losdraaien. en de reservoir dop er ook af doen. dan voorkant auto 30cm omhoog, en dan laten stationair draaien. Want dan trekt je lucht naar het hoogste punt, en dus bij jou los gedraaide ontluchtingsschroef.
Oja en je kachel op de heetste stand zetten, om maximale doorstroming te creeeren.
Top bedankt! Ik zag dat de thermostaat(bijna) boven op de motor zit. Als ik deze losschroeft komt er dan nog veel vloeistof uit? En heb je nog tips met het vervangen van...?
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
- bimmer-jeroen
jah alles wat daarboven in de cilinderkop zit zal er dus uitstromen. zal niet zo gek veel zijn.
Tips, tjah gewoon goed schoonmaken waar je pakking tegen aan komt. verder spreekt voor zich.
Suc6
Tips, tjah gewoon goed schoonmaken waar je pakking tegen aan komt. verder spreekt voor zich.
Suc6
Er komt inderdaad wel wat uit stromen. Bij mij was het een aantal liters.Dennisvld schreef:Top bedankt! Ik zag dat de thermostaat(bijna) boven op de motor zit. Als ik deze losschroeft komt er dan nog veel vloeistof uit? En heb je nog tips met het vervangen van...?
Tip van flip: kijk in de TIS hoe het moet. En monteer je thermostaat op de juiste wijze. Mijn oude zat ondersteboven gemonteerd
E36 318tds touring, montrealblau.
Bedankt heren!
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
halo,
ik heb dit probleem ook gehad bij mijn e36 318i m40,
toen heb ik een nieuwe thermostaat gekocht en vervangen en toen was het probleem verholpen.
p.s. heb de thermostaat hier :http://www.mister-auto.nl gekocht voor 10 euro van valeo. werkt prima!
ik heb dit probleem ook gehad bij mijn e36 318i m40,
toen heb ik een nieuwe thermostaat gekocht en vervangen en toen was het probleem verholpen.
p.s. heb de thermostaat hier :http://www.mister-auto.nl gekocht voor 10 euro van valeo. werkt prima!
Ik heb al weer gemerkt dat per motor de prijs aanzienlijk verschillend is. Ik heb er nu 1 incl behuizing voor 25 euro. Maar bedankt iniedergeval!
E36 318i Sedan
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)
E36 316i Touring
E91 318i (huidig)