DPF verwijderen en uitschakelen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Lucien530

DPF verwijderen en uitschakelen

Bericht door Lucien530 » 11 okt 2012, 17:37

Is er iemand die enig idee heeft of en hoe ik eventueel met NCS mijn DPF kan uitschakelen? Ik heb gezocht en gezocht maar kan het zo niet vinden, ik weet dus ook niet zeker of het wel mogelijk is met NCS. Kep een aantal lege roetfilters liggen die ik wil gaan monteren onder de auto's bij mij omdat ik gek van dat regenereren word. Mijn uitlaatspruitstuk is inmiddels ook door al die hitte weer gescheurd en wil voor ik hem weer ga vervangen dus eerst me dpf eruit hebben. :shine:

Ik hoop dat iemand dit eens eerder zelf heeft gedaan of weet waar ik het uit kan schakelen.
Alvast bedankt!

AlexS

Re: DPF verwijderen en uitschakelen

Bericht door AlexS » 15 okt 2012, 22:17

Kan niet. Zoek op 't forum en je zal veel oplossingen aantreffen omtrent de roetfilters, een roetfilter kan je niet uitschakelen omdat het een mechanisch onderdeel is.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

bkw38

Bericht door bkw38 » 18 okt 2012, 09:28

Een roetfilter kan je wel uitschakelen..
E60 530D

tom_il

Bericht door tom_il » 18 okt 2012, 13:12

Misverstand hier, klopt een roetfilter is mechanisch en moet mechanisch verwijderd worden, en het regenereren deze kan uitgeschakeld worden.
525d E61 2007 pre-LCI

AlexS

Bericht door AlexS » 18 okt 2012, 14:09

:) jij neemt iets meer tijd om t uit te leggen inderdaad :) Besturing/controle ervan kan je uitschakelen, roetfilter zelf moet echt worden verwijderd dan.

Lucien; je kan ook je roetfilter laten reinigen extern en weer terugplaatsen. Kost echt niet minder dan de computer herprogrammeren na t verwijderen maar wel veel minder dan een nieuwe bij de dealer. Zou je spruitstuk ook niet meer moeten scheuren, al komt het me vaag over dat een spruitstuk scheurt door een roetfilter, ik denk dan ook niet dat dat de hoofdoorzaak is.

Lucien530

Bericht door Lucien530 » 18 okt 2012, 19:13

Bedankt voor de reacties
Reinigen is idd een optie maar ik heb 3 van die autos die allemaal om de 100000 km per jaar rijden dan moet ik ieder jaar die dingen reinigen. Het scheuren is wel degelijk een gevolg van een dicht roetfilter. Ik heb al 4 spruitstukken vervangen die allemaal zijn gaan scheuren nadat de auto eigenlijk alleen nog maar aan het regenereren was. (Als de auto dit een hele rit van bv 250 km doet dan staat het spruitsuk er roodgloeiend onder en word het hele zaakje gewoon veel te heet)
Programmeren en dergelijk kan ik allemaal zelf alleen weet ik zo niet wat ik allemaal uit moet schakelen om het regenereren uit te kunnen schakelen. Dus als er meer mensen zijn die ook goed met ncs overweg kunnen en dit toevallig weten hoor ik het graag zodat ik het roetfilter daarna kan verwijderen haha! alvast bedankt :D

Lucien530

Bericht door Lucien530 » 07 nov 2012, 18:31

Zo ik heb mijn uitlaatspruitstuk, turbo en waterpomp vervangen alles ging ineens stuk haha :hug:
Kep nu ook mijn roetfilter leeg getimmerd wand die was toch wel de boosdoener voor het scheuren van het spruitstuk (flens waar de turbo aan zit was totaal afgescheurd). Ik kan jullie mededelen dat je niks hoeft uit te schakelen of vrij hoeft te schakelen!!! De auto gaat niet in storing en zal perfect lopen hij zal ook nooit meer gaan regenereren omdat het roetfilter eruit is en hij dus geen tegendruk meer zal meten en dus ook geen aanleiding zal vinden om te gaan
regenereren.

Je kunt je dus de 400 tot 1000 euro besparen voor een speciaal uitlaatsysteem en het hermappen of vrijschakelen van de software want het is namelijk niet nodig! (behalve bij types waar de katalysator en het roetfilter 1 zijn)
Ik rij nu al een aantal weken zonder storingen of problemen! :duimen:

Tourer

Bericht door Tourer » 12 nov 2012, 12:08

dus je hebt je roetfilter er gewoon af geschroefd?
Geen zwarte roetwolken nu bij gasgeven?
Verwacht je geen problemen met APK?

Hmmm zou flink wat euro's schelen...
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

AlexS

Bericht door AlexS » 12 nov 2012, 16:46

thx voor de info; opvallend dat je niets hoeft te herprogrammeren inderdaad..

Goed om te weten (ook voor mij), ben inderdaad wel benieuwd hoe erg ze nu gaan roken bij je gezien de hogere KM standen die jij zou moeten hebben op de 3 wagens

Lucien530

Bericht door Lucien530 » 12 nov 2012, 23:05

Kep totaal geen last van roet of rook en verwacht bij de keuring dus ook zeker geen problemen! :)
De wagen waar ik hem nu ook onder weg heb gehaalt heeft 410000 km gedraaid, hij heeft alleen als het erg koud is geweest dat hij wel wat rookt smorgens, maar na 10 meter rijden is het weg ook heeft deze wagen geen storingen gekregen na het leeghalen van het filter!

Geen filter is altijd beter dan dicht verstopt filter en het bespaard inderdaad honderden euros :+

AlexS

Bericht door AlexS » 13 nov 2012, 10:17

Ok dat jij geen last hebt ervan geloof ik meteen,maar de mensen achter je ook niet? :) Thx voor de terugkoppeling en rij ze maar weer!!

Lucien530

Bericht door Lucien530 » 13 nov 2012, 20:37

Haha nee de mensen achter mij hebben ook geen last. De auto rookt alleen heel kort als je vollast geeft nadat hij een tijd heel rustig of stationeer heeft gedraaid maar dit is verder gewoon normaal voor een diesel. Maar roken doet hij verder echter totaal niet.

tom_il

Bericht door tom_il » 13 nov 2012, 21:08

Ben er niet van overtuigd dat de regeneratie alleen getriggerd word door tegendruk.
525d E61 2007 pre-LCI

AlexS

Bericht door AlexS » 13 nov 2012, 21:45

Wordt 'ie ook niet :), combinatie van tegendruk, uitlaatgastemperatuur en actuele motorbelasting bepaalt het moment van de regeneratie.

tom_il

Bericht door tom_il » 13 nov 2012, 22:25

Ben je zeker dat hij niet op regelmatig interval regenereerd, als natuurlijk aan de andere voorwaarden voldaan zijn.
En daarnaast als de tegendruk te hoog word.

Als ik mij niet vergis is het ongeveer om de 1000km.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”