Tik E36 328i M52 blok

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Richy

Tik E36 328i M52 blok

Bericht door Richy » 06 jul 2012, 22:55

Beste BMW liefhebbers,

Sinds een aantal dagen hoor ik tikken onder de motorkap van de 328i cabrio ('97) met 136.000 km.
Het getik is stationair goed te horen. Als ik het gaspedaal zachtje indruk gaat het getik met de toeren mee.

Soms is het vanaf het moment dat ik wegrijd maar meestal is het pas hoorbaar als de auto rustig is warm gereden.

Nu heb ik het technisch gedeelte al wat doorgespit, maar het kan natuurlijk van alles zijn.

Ik heb een geluidsclip opgenomen, wellicht dat iemand hieruit wat kan opmaken..

Alle tips en ideeën zijn welkom! Alvast hartelijk dank!

Klik na de link op de oranje play button, dan kun je t bestand gelijk afspelen zonder te downloaden ;)
http://www19.zippyshare.com/v/8681926/file.html

benmaassen

Re: Tik E36 328i M52 blok

Bericht door benmaassen » 07 jul 2012, 18:49

Lijkt het op het geluid van mijn auto?
Dit is verholpen en was het alom bekende Vanos verhaal.

grt ,

Ben
BMW = Best Most Wanted
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

E36 325i cabrio,

Richy

Bericht door Richy » 08 jul 2012, 12:28

Hey Ben,

Ik denk dat het geluid bij jou anders is dan bij mij. De auto houdt ook niet in wat ik lees bij mensen die last hebben van de vanos.

Het geluid lijkt hoger uit t blok te komen en tikt sneller mee als ik gas intrap bij stationair. Vreemd is dat als ik naar 4e of 5e versnelling schakel het geluid bijna of helemaal weg is. Ook lijkt het van een op ander moment te komen, want kan rustig 10 minuten rijden zonder dat ik t hoor. En 10 min. later is het er ineens. En vervolgens 10 min. later is het weer weg.

Zouden t de klepstoters niet kunne zijn? Binnenkort auto naar de garage brengen. Kan er meteen een nieuwe APK op :)

rpd

Bericht door rpd » 13 jul 2012, 12:55

He richy,

Ik heb in mijn 323ti ook een tik in de motor zitten, deze komt pas op als de motor warm wordt (is). Na lang zoeken en dingen vervangen (vanos, kettinspanner, tandwielen van de distributie) kwam ik erachter dat het in mn nokkenassen zelf zit. Hier kwam ik btw achter toen er sportnokkenassen in gingen, hierdoor was het geluid ineens weg.

Echter klinkt het geluid bij jou anders. Misschien een hele stomme vraag, maar staat je olie goed op peil? Een vriend van me heeft het eens gehad dat zijn oliepijl onder het minimum stond en zodoende de klepstoters geen olie kregen waardoor er een klep begon te tikken.

Succes met het vinden van de oplossing iig

Richy

Bericht door Richy » 20 jul 2012, 21:23

Thanks voor je info rpd!

Auto is gelukkig zonder problemen door de APK. Het getik lijkt toch een klepstoter te zijn.
Binnenkort wordt even goed geluisterd met een stethoscoop en wordt er middels een toevoeging van Motor-Flush van Forté geprobeerd om de klepstoters te reinigen. Hier heb ik al veel goede verhalen over gehoord.

Ik houd jullie op de hoogte!

Richy

Re: Tik E36 328i M52 blok [opgelost!]

Bericht door Richy » 23 aug 2012, 02:28

Probleem opgelost!

Oliepeil nagekeken en bleek te laag te zijn. Bijgevuld en probleem opgelost.
Meteen even een motrorreiniging toegevoegd zodat alles weer schoon en soepel loopt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”