Onregelmatig draaien + loopt warm!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Peter.s

Onregelmatig draaien + loopt warm!

Bericht door Peter.s » 02 jul 2012, 11:31

Beste Forumleden,

Sinds een paar dagen heb ik een lastig probleem met mijn e36 318i cab van 1998 ( op LPI)
Km: 190dkm

Probleem zit zo:

1) wagen werkt onregelmatig (vebratie), maar toerental blijft constant!
2) wagen loopt warm als deze stilstaat, ventilator gaan NIET aan! Als ik airco aanzet dan weer wel!

Nu mijn vraag: wat kan het zijn?

Ben als bij garagist geweest, computer geeft geen foutmeldingen aan!
Nu zegt hij dat het de bougies kunnen zijn, LPG bougies gaan snel stuk.

Iemand tips?

deepbass909

Re: Onregelmatig draaien + loopt warm!

Bericht door deepbass909 » 02 jul 2012, 15:03

De elektrische fan die aangaat met de airco, is niet van de motorkoeling. De motor heeft een fan die middels een visco-koppeling op de motor zit. Die visco-koppeling slijt op den duur en zal veroorzaken dat de fan te langzaam draait en de koeling dus te weinig is. Een andere mogelijke oorzaak kan de thermostaat zijn, maar dan heb je over het algemeen ook koelingsproblemen onder het rijden.

Wat betreft het trillen, slechte bougies zouden ook schommelingen in het toerental moeten geven. Ik weet niet hoe oud je bougies zijn, maar je zou ze natuurlijk altijd preventief kunnen vervangen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

freddy77

Bericht door freddy77 » 02 jul 2012, 16:09

Wat beteft het onregelmatig lopen, is het omregelmatig lopen op lpg en benzine?
En heb je de geribbelde slang tussen luchtfilterhuis en gasklep gecontroleerd op scheuren, scheurt vaker tussen de ribben. Ook loopt er een vaccum slang vanaf je benzine injectie naar je geribbelde slang waar ik het zonet over had zou die ook even controleren.

En je zou natuurlijk altijd kunnen proberen de bougies te vervangen, zijn de kosten volgens mij ook niet.
Ik zou trouwens geen speciale lpg bougies kopen maar de stanaard bougie die aangeraden word voor de auto.

Het lpi systeem heeft een lpg filter achter op de tank zitten.
Als die verstopt gaat de auto inhouden ( neem aan dat je dit bedoelt met onregelmatig lopen).
Filter heeft normaal gesproken een interval, maar het filter is niet meer te verkrijgen de gasboer haalt hem leeg en plaatst hem weer terug.

Hoop dat je hier wat aan zult hebben.
BMW E46 316i

Peter.s

Bericht door Peter.s » 02 jul 2012, 17:18

Met onregelmatig lopen bedoel ik eigenlijk dat er vibratie optreed. Lpi zit pas 20dkm in de auto. Volgens de LPI-boer is er pas om de 30dkm onderhoud voorzien. De geribbelde slang heb ik al inmiddels vervangen (onlangs), had last van valse lucht.

Zal straks eens nieuwe bougies proberen.Maar lijkt mij heel straf dat de auto warm kan lopen van slechte bougie?

Mss doe moeit om eens naar de dealer te gaan en vragen dat ze de boeltje eens uitlezen.

freddy77

Bericht door freddy77 » 02 jul 2012, 18:15

oke maar als je een nieuwe lpi installatie hebt heb je in elk geval geen lpi filter meer, ik ging ervan uit dat de installatie ook van 1998 was.

Dat warm lopen van bougies lijkt mij ook niet kunnen , bougies houd meer verband met je andere probleem.

Maar hoe zit het met het nivo van je koelvloeistof?
Moet je dat vaak bijvullen ?

Mss zekering van je fan door geslagen?

Hoe gaat het starten met koude motor, slaat ie gelijk aan en op alle cilinders?
BMW E46 316i

Peter.s

Bericht door Peter.s » 02 jul 2012, 21:46

Heb net van al geprobeerd!

1) één bougie was defect, vervangen en wagen werkte weer zoals het moet!

==> maar bleef warm lopen

2) waterpomp eruit gehaald, deze was goed
3)thermostaat eruit, maar bleef weer warm lopen
4)naar mijn mening goed ontlucht

Constatatie:

==> defecte koppakking (er zit veel teveel druk op koelsysteem, als ik ontluchtingsdop uitdraai, is het alsof het een stoomtrein is en de koelleidigen zijn heel hard.

Denk dat defecte bougie de oorzaak was. Er bleef teveel brandstof in de cilinder steken (Gas) en bij ontploffing raakte de koppakking defect.

freddy77

Bericht door freddy77 » 03 jul 2012, 05:56

Maar heb je ook koelvloeistof verlies dan?
En veel witte rook uit de uitlaat?
BMW E46 316i

Peter.s

Bericht door Peter.s » 03 jul 2012, 08:56

Ik heb geen witte rook dat uit de uitlaat komt en geen koelvloeistof verlies.
Maar is toch niet noodzakelijk?

Ik heb een enorme druk dat ontstaat in het koelsysteem. Als ik mijn ontluchtingsdop uitdraai komt er stoom uit en als ik gas geef komt er nog meer uit.

Zaterdag zal de koppakking vervangen worden.

dw70

Bericht door dw70 » 03 jul 2012, 11:41

je koppakking hoeft niet defect te zijn. Je ontwikkelt altijd stoom als je de motor op zijn warmst een ontsnappingsroute aanbiedt door je ontluchtingsventiel te openen. Dat is ook link en er wordt altijd voor gewaarschuwd om dit niet te doen als je niet weet of je koelwater onder de 89 graden blijft. Je koelwater wordt niet voldoende gekoeld in stationaire toestand. Je visco is defect als je thermostaat functioneert. Waardoor wordt je koelwater nu bijgekoeld als je de file inrijd? Je water zit al tegen stoom (ruim 100 graden en is al aan het koken) aan en jij biedt hem dan een ontsnappingsroute (stoom creeëren). Linke boel waaraan je je flink kunt verbranden.

Er kan niet meer druk op een systeem komen als dat er aan max volume is (er is een max stand aan koelvloeistof, zo wordt het systeem bepaald voor max volume). Had je de koppakking echt defect wordt er water meeverbrand en heb je witte rook ontwikkeling en verlies van koelvloeistof. Dat heb je niet.

Heb je de ventilator aan de binnenzijde ook op stand 4 (interieurverwarming ook openen in het koelcircuit) staan en de verwarming op de warmste stand als je kvs vult, de motor stationair laat draaien en dan pas gaat ontluchten en eventueel bij gaat vullen?

Of je hebt alsnog een luchtbel in je systeem, maar de koeling is niet in orde vermoed ik.
Visco moet sneller gaan draaien vanaf +/- 89 gr celsius. Dan blijft de meter stabiel en loopt terug na verloop van tijd als deze in het rode gebied zit. Na verloop van tijd gaat hij weer naar het rode gebied toe en zakt weer. Etc.
Dat is een stabiel koelsysteem. Dan werken thermostaat en visco prima met elkaar samen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Peter.s

Bericht door Peter.s » 03 jul 2012, 13:36

Als ik de verwarming aanzet hoogste stand en op 32°C voel ik amper warmte. Wat mij ook opviel is dat de onderste koelleiding van de radiator koud was, terwijl de bovenste heet was. Daarom heb ik eerst de waterpomp nagekeken omdat er volgens mij geen circulatie was.

Waterpomp dan terug gemonteerd en toen heb ik de thermostaat ertussen uitgehaald. Toen weer geen circulatie, dan heb ik maar zitten de pompen aan de koelleidingen. Met als gevolg dat de bovenste en onderste koelleiding warm werden. Circulatie was weer op gang, maar auto werd weer warm.

Ik heb geen visco, het is een M43B18 motor.

Ps: mijn ventilator gaat niet AAN als auto warm gaat lopen! Is wel de bedoeling tocht ik?

Ik vind het al maar raar. Als de kopppakking het begeven zou hebben, zou er toch rook uit mijn uitlaat moeten komen.
Wat ik wel heb gehoord is dat er een lek binnen de kop kan optreden, waardoor er geen koelvloeistof wegvloeit en ook niet verbrand wordt, zodoende ook dus niet zichtbaar is als "witte" rook.

Mss toch verkeerd ontlucht??

dw70

Bericht door dw70 » 03 jul 2012, 14:34

Het lijkt erop dat je 2 storingen hebt:

1) de thermostaat die je Electrische ventilator laat draaien werkt niet meer. De 2 draden volgen die van de stuurprint (een kastje aan de electrische ventilator) naar je thermostaat gaan. Die losnemen aan de thermostaat en doorverbinden met elkaar. Dan moet de E ventilator draaien op dat moment en weet je dat de thermostaat kaputt is. Doet hij niks is je E ventilator kapot.

2) de kachelkraan van je interieur verwarming is defect. Hij opent slecht en zorgt voor een slechte doorstroming. Daardoor kan er weer lucht in het systeem komen.

Met deze storingen wordt de kans op kopschade erg klein Peter. Eerst deze euvels oplossen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Peter.s

Bericht door Peter.s » 03 jul 2012, 15:26

Bij het nakijken van de bougies, was bougie van 4de cilinder zwart. Vandaar dat ik vermoed dat het de koppakking is.
Er komt veel te veel compressie in koelsysteem.

freddy77

Bericht door freddy77 » 03 jul 2012, 17:00

Peter.s schreef:
Ik vind het al maar raar. Als de kopppakking het begeven zou hebben, zou er toch rook uit mijn uitlaat moeten komen.
Wat ik wel heb gehoord is dat er een lek binnen de kop kan optreden, waardoor er geen koelvloeistof wegvloeit en ook niet verbrand wordt, zodoende ook dus niet zichtbaar is als "witte" rook.

Mss toch verkeerd ontlucht??
Het lijkt mij als er een lek zit in de kop dat het koelvloeistof pijl toch moet zakken het komt immers niet terug in het gesloten systeem.
Zit er dan ook geen koelvloeistof bij de olie in?? ( dan nog zal het koelvloeistof pijl zakken volgens mij)

En het stoom is denk ik te verklaren dat het koelvloeistof erg heet is (kookt) , gaat dan stomen.
BMW E46 316i

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 03 jul 2012, 17:26

Als je bougie zwart is dan heb je of een slechte verbranding in die cilinder of olie verbruik.
Als je koelvloeistof lekkage naar je cilinders zou hebben dan is je bougie wit uitgeslagen. (en dan ruikt hij ook naar verbrand koelvloeistof.

toen je je waterpomp controleerde ook gekeken of het schoepen wiel wel vast aan het asje zat?
(ik had laast een auto op ut werk die ook jou problemen had. En die had het schoepenwiel wel aan het asje zitten en je zag er niets aparts aan. Alleen toen je het schoepen wiel vasthield, en de het asje (bij de poelie) draaide zag je dat je hem er gewoon doorheen draaide. Dus het schoepen draaid alleen nog mee met de wrijving wat hij nog op het asje heeft.

Maar ik denk dat jou thermoschakelaar ook niet goed is, je geeft zelf al aan dat hij bij de airco wel werkt. En koelsysteem en airco gebruiken dezelfde ventilator (als je M43 hebt dan) dus je fan werkt wel.

als jij geen witte bougie`s hebt dan zou ik eerst nog ff met je koppakking wachten ;)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Peter.s

Bericht door Peter.s » 04 jul 2012, 16:48

Heb mijn waterpomp degelijk gecontroleerd. Schoepen zitten goed vast, er draaien niet door!
Pff ben eigenlijk al hopeloos.

Nieuwe koppakking kost redelijk wat geld om te herstellen. Zou balen zijn als deze het niet is :s :s .

Ps: als ik mijn thermostaat eruit haal en geheel dan terug monteer. Word hij weer warm.
Lijkt mij logisch want er is geen impuls die zegt dat ventilator aan moet gaan.Of ben ik mis?

Maar waarom heb ik dan een zeer hoge compressie op mijn koelleidingen (deze zijn super hard).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”