Slepend geluid aan de voorkant
Slepend geluid aan de voorkant
Ik heb sinds ca. 2 maanden een irritant geluid aan de voorkant van de auto (E36 318iS coupé). Het geluid is het best te omschrijven als een slepend/schavend geluid wat middelmatig tot hoge tonen veroorzaakt. Het treedt niet constant op maar ongeveer 60 % van de tijd waarbij het bij sommige ritten nauwelijks optreedt. Enkele dingen die uitgesloten zijn (die al gecontroleerd zijn) en meer gegevens;
1. Wiellagers zijn gecontroleerd en zijn goed
2. Remblokken en remschijven voldoen
3. De band loopt niet aan tegen spatborden/bumper
4. Het geluid neemt lichtelijk toe in tijd (sinds het optreed en nu)
5. Geluid is het minst ergst in bochten naar links en het ergst naar bochten naar rechts, rechtuit zit er tussenin.
6. Stationair is er niks te horen.
Hebben jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn om mij van dit geluid af te helpen ?
1. Wiellagers zijn gecontroleerd en zijn goed
2. Remblokken en remschijven voldoen
3. De band loopt niet aan tegen spatborden/bumper
4. Het geluid neemt lichtelijk toe in tijd (sinds het optreed en nu)
5. Geluid is het minst ergst in bochten naar links en het ergst naar bochten naar rechts, rechtuit zit er tussenin.
6. Stationair is er niks te horen.
Hebben jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn om mij van dit geluid af te helpen ?
BMW E46 320d sedan
Re: Slepend geluid aan de voorkant
wagen goed uitgelijnd? gecontroleerd of een van je wielen niet aan de binnenzijde aanloopt, tegen je veerpoot ofzo? aangezien het bij 1 kant sturen meer is als de andere??
>>>>Showroom E36's<<<<
Hallo Stefan,
Het lijkt er op dat het een remblok kan zijn die beweegt en tegen de schijf gaat hangen, kan het misschien ook de stofplat zijn die net achter de remschijf zit, die verbogen is.
Het is omdat het een BMW is en achterwiel aandrijving heeft, anders zou ik nog eerder zeggen een defecte homokineet in de aandrijfas, maar de BMW heeft achterwiel aandrijving dus kan dat niet.
Kan je ook even op de brug kijken met het sturen van links naar rechts en dan even contorleren of de band echt niets raakt!
Wel de BMW op zijn wielen laten rusten, dus niet met de wielen omhoog.
Controleer ook even de bovenste steunlagers boven op de veerpoten eens, en eventueel de schroefveren.
Sorry dat ik meerdere dingen beschrijf, maar dat kan ook niet anders, omdat ik de auto niet voor me heb staan, dan moeten we meerdere onderdelen aanwijzen, om tot een oplossing te komen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het lijkt er op dat het een remblok kan zijn die beweegt en tegen de schijf gaat hangen, kan het misschien ook de stofplat zijn die net achter de remschijf zit, die verbogen is.
Het is omdat het een BMW is en achterwiel aandrijving heeft, anders zou ik nog eerder zeggen een defecte homokineet in de aandrijfas, maar de BMW heeft achterwiel aandrijving dus kan dat niet.
Kan je ook even op de brug kijken met het sturen van links naar rechts en dan even contorleren of de band echt niets raakt!
Wel de BMW op zijn wielen laten rusten, dus niet met de wielen omhoog.
Controleer ook even de bovenste steunlagers boven op de veerpoten eens, en eventueel de schroefveren.
Sorry dat ik meerdere dingen beschrijf, maar dat kan ook niet anders, omdat ik de auto niet voor me heb staan, dan moeten we meerdere onderdelen aanwijzen, om tot een oplossing te komen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Heb je een bandenwissel gedaan? Wij hebben zoiets vorig najaar gehad en toen bleek het beschermkapje achter de remschijf aan te lopen.
Waarschijnlijk met de wissel met de velg langs dat kapje gekomen. Weer rechtgebogen en probleem opgelost. (bij ons dan)
Succes met het oplossen.
Waarschijnlijk met de wissel met de velg langs dat kapje gekomen. Weer rechtgebogen en probleem opgelost. (bij ons dan)
Succes met het oplossen.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Ten eerste bedankt voor de reacties;
@Dcreator: Heb recentelijk achter een bandenwissel gedaan, maar de auto is goed uitgelijnd dus daar kan het niet aan liggen.
@AdE39: De remblokjes waren wel dik genoeg maar zal nog eens kijken of hier spelling op zit in de remklauw en tegelijkertijd ook de stofplat en bouten. Had nog wel een vraag hoe je steunlagers van de veerpoot controleert en de schroefveren.
@ Patrick: Bedoel je met beschermkap achter de remschijf het spatbord ?
Ik zal de auto volgende week op de brug zetten en het één en ander controleren. Als ik het gevonden heb laat ik het nog wel even weten
@Dcreator: Heb recentelijk achter een bandenwissel gedaan, maar de auto is goed uitgelijnd dus daar kan het niet aan liggen.
@AdE39: De remblokjes waren wel dik genoeg maar zal nog eens kijken of hier spelling op zit in de remklauw en tegelijkertijd ook de stofplat en bouten. Had nog wel een vraag hoe je steunlagers van de veerpoot controleert en de schroefveren.
@ Patrick: Bedoel je met beschermkap achter de remschijf het spatbord ?
Ik zal de auto volgende week op de brug zetten en het één en ander controleren. Als ik het gevonden heb laat ik het nog wel even weten
BMW E46 320d sedan
Jep, daar zit een klein beschermkapje.stefanvw schreef: @ Patrick: Bedoel je met beschermkap achter de remschijf het spatbord ?
Ik moest hier meteen aan denken omdat je stationair (stilstaat) hier geen last van hebt.
Even met de krik omhoog en aan het wiel draaien
Succes met zoeken en hopelijk is het snel opgelost
Hallo beste Stefan,
Het steunlager aan de bovenzijde kan u controleren door de auto op te krikken onder het chassis, dus niet onder de draagarm.
U kunt dan kijken of er aan de bovenzijde speling aanwezig is op de bovenzijde van de veerpoot.
Het steunlager is een los onderdeel wat tussen de veerpoot en het binnenscherm verbonden is.
De schroefveer, dat is de dikke spiraalveer die in elke veerpoot van de auto zit, krik de auto op zoals ik al aangaf, de auto komt gedeeltelijk uit de veren.
Bekijk de spiraalveer dus goed, vaak kan het zijn dat de veer gebroken kan zijn net in de onderste schotel, hanteer een goede lamp.
En kijk goed rondom in de onderste schotel.
De remblok kan dus voldoende dik zijn, maar ik heb het nu over een hangende remblok, die met het nemen van een bocht gaat hangen tegen de remschijf.
Bekijk het net als bij een motorrijder of een bromfietser, deze gaat ook hangen in de bocht, zo gebeurt dat ook bij een remblok.
Het heeft dus echt niets te maken met slijtage of zo.
Ja de bekende stof beschermplaat achter de remschijf, deze kan dus ongemerkt iets verbuigen zonder dat men er erg in heeft.
Dat is een kwestie van even opkrikken en het wiel verwijderen, mkijk even tussen de schijf en de stof/beschermplaat door, is deze verbogen, neem even een schroevendraaier en buig deze plaat terug, wiel terug monteren en even draaien met het wiel.
Ik had dit kleine ongemak ook een keer, sinds dien kijk ik altijd even.
Beste BMW vrienden, ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet er van.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het steunlager aan de bovenzijde kan u controleren door de auto op te krikken onder het chassis, dus niet onder de draagarm.
U kunt dan kijken of er aan de bovenzijde speling aanwezig is op de bovenzijde van de veerpoot.
Het steunlager is een los onderdeel wat tussen de veerpoot en het binnenscherm verbonden is.
De schroefveer, dat is de dikke spiraalveer die in elke veerpoot van de auto zit, krik de auto op zoals ik al aangaf, de auto komt gedeeltelijk uit de veren.
Bekijk de spiraalveer dus goed, vaak kan het zijn dat de veer gebroken kan zijn net in de onderste schotel, hanteer een goede lamp.
En kijk goed rondom in de onderste schotel.
De remblok kan dus voldoende dik zijn, maar ik heb het nu over een hangende remblok, die met het nemen van een bocht gaat hangen tegen de remschijf.
Bekijk het net als bij een motorrijder of een bromfietser, deze gaat ook hangen in de bocht, zo gebeurt dat ook bij een remblok.
Het heeft dus echt niets te maken met slijtage of zo.
Ja de bekende stof beschermplaat achter de remschijf, deze kan dus ongemerkt iets verbuigen zonder dat men er erg in heeft.
Dat is een kwestie van even opkrikken en het wiel verwijderen, mkijk even tussen de schijf en de stof/beschermplaat door, is deze verbogen, neem even een schroevendraaier en buig deze plaat terug, wiel terug monteren en even draaien met het wiel.
Ik had dit kleine ongemak ook een keer, sinds dien kijk ik altijd even.
Beste BMW vrienden, ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet er van.
Met vriendelijke groet,
Ad
En? Nog iets kunnen vinden?
Ik heb gister de tijd genomen om de verschillende mogelijke oorzaken die door jullie werden aangekaart onderzocht. Een lijstje met resultaten:
1. Geen spelling geconstanteerd van de veerpoot/lagers.
2. Schroefveer was nog in goede conditie, niet gebroken of dergelijke.
3. Wielen kunnen vrij bewegen, deze lopen nergens aan.
4. De ruimte tussen de stof beschermplaat en remschijf was in orde, zowel linksvoor als rechtsvoor.
Zou het dan zijn dat er een remblok tegen de remschijf aan zit te slepen ? En hoe is dit op te lossen ?
Het slepende geluid is de laatste dagen wel minder, treedt minder vaak op en maakt minder herrie. Misschien lost het zichzelf wel op
1. Geen spelling geconstanteerd van de veerpoot/lagers.
2. Schroefveer was nog in goede conditie, niet gebroken of dergelijke.
3. Wielen kunnen vrij bewegen, deze lopen nergens aan.
4. De ruimte tussen de stof beschermplaat en remschijf was in orde, zowel linksvoor als rechtsvoor.
Zou het dan zijn dat er een remblok tegen de remschijf aan zit te slepen ? En hoe is dit op te lossen ?
Het slepende geluid is de laatste dagen wel minder, treedt minder vaak op en maakt minder herrie. Misschien lost het zichzelf wel op
BMW E46 320d sedan