Zelf softtop vervangen
Zelf softtop vervangen
Ik wil met mijn buurman binnenkort de softtop omwisselen voor een andere (lees: betere).
Wij werken allebei in de techniek dus vier rechterhanden en voldoende technisch inzicht aanwezig.
Nu staat de exacte werking van de softtop niet beschreven in de Bentley Workshop Manual. (It's beyond the scope of this book staat er)
Iemand nog adviezen voor de operatie?
Wij werken allebei in de techniek dus vier rechterhanden en voldoende technisch inzicht aanwezig.
Nu staat de exacte werking van de softtop niet beschreven in de Bentley Workshop Manual. (It's beyond the scope of this book staat er)
Iemand nog adviezen voor de operatie?
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Zelf softtop vervangen
Ik heb recentelijk dezelfde klus geklaard en heb daarbij veel gehad aan de info op de BMW TIS;
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 68&lang=NL
Verder;
- Plaats de auto op een ruime plek, dit vergemakkelijkt het weghalen van de kap.
- Haal noodzakelijk gereedschap e.d. uit de kofferbak, eenmaal de klep van de kap open, kan je daar niet meer bij.
- Begin met het verwijderen van de achterbank en zijpanelen. Dit om de bekabeling te ontkoppelen.
- Demonteer ook de antenne, deze zit in de weg.
- Ontkoppel de motoriek door de handle onder de achterbank.
- Bij de (de)montage sta je veel tegen de auto aan geleund, voorkom beschadiging door bv de ritsluiting van je broek.
- Werk schoon, je zal een aantal kleine schroejes en afstandplaatjes tegenkomen die je beter niet kwijtraakt.
- Zorg voor een aantal kleine tie-rips, deze heb je nodig bij montage.
Met zijn tweeen is het goed te doen, wij hadden zo'n twee uur nodig voor de- en montage.
Succes!
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 68&lang=NL
Verder;
- Plaats de auto op een ruime plek, dit vergemakkelijkt het weghalen van de kap.
- Haal noodzakelijk gereedschap e.d. uit de kofferbak, eenmaal de klep van de kap open, kan je daar niet meer bij.
- Begin met het verwijderen van de achterbank en zijpanelen. Dit om de bekabeling te ontkoppelen.
- Demonteer ook de antenne, deze zit in de weg.
- Ontkoppel de motoriek door de handle onder de achterbank.
- Bij de (de)montage sta je veel tegen de auto aan geleund, voorkom beschadiging door bv de ritsluiting van je broek.
- Werk schoon, je zal een aantal kleine schroejes en afstandplaatjes tegenkomen die je beter niet kwijtraakt.
- Zorg voor een aantal kleine tie-rips, deze heb je nodig bij montage.
Met zijn tweeen is het goed te doen, wij hadden zo'n twee uur nodig voor de- en montage.
Succes!
Present : F40 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E87 - 118i / E46lci -320D / F45 - 218AT
Former : E36 - 320i / E87 - 118i / E46lci -320D / F45 - 218AT
Zolang het morgen droog is en blijft is het de grote dag 
Er zullen veel foto's van komen en een DIY. Dit zijn van die klussen waar je wat meer info over nodig hebt.
Er zullen veel foto's van komen en een DIY. Dit zijn van die klussen waar je wat meer info over nodig hebt.
Goed, dak zit erop en is weer een beetje losgekomen na meer dan een jaar op de grond gestaan te hebben.
Gisteren om 12 uur begonnen tot 19 uur 's avonds en vandaag van 12 uur tot 16 uur.
Al met al ruim 11 uur aan bezig geweest, met de volgende redenen:
-Op het nieuwe dak zaten er een aantal raamrubbers niet op, deze hebben we van het oude dak afgehaald.
-Tijdens het loshalen van het rubber onder het achterraam heb ik mijn duim gesneden.
-De speakers in de achterpanelen opnieuw en op de juiste manier ingebouwd tussendoor.
-De klepmotor vervangen
-De bowdenkabels en scharnieren vervangen.
-De module vervangen.
-De achterlichten vervangen (nu OEM)
-De microschakelaar in het dak vervangen en bijgesteld.
-De banden achterop het dak strakker gemaakt, omdat de kap de klep raakte.
Straks alleen nog even de hemel vastzetten en uitvogelen hoe ik de binnenhemel bij de C stijlen moet vastzetten.
Ik heb heel veel foto's gemaakt en ga die van de week nog online gooien.
Gisteren om 12 uur begonnen tot 19 uur 's avonds en vandaag van 12 uur tot 16 uur.
Al met al ruim 11 uur aan bezig geweest, met de volgende redenen:
-Op het nieuwe dak zaten er een aantal raamrubbers niet op, deze hebben we van het oude dak afgehaald.
-Tijdens het loshalen van het rubber onder het achterraam heb ik mijn duim gesneden.
-De speakers in de achterpanelen opnieuw en op de juiste manier ingebouwd tussendoor.
-De klepmotor vervangen
-De bowdenkabels en scharnieren vervangen.
-De module vervangen.
-De achterlichten vervangen (nu OEM)
-De microschakelaar in het dak vervangen en bijgesteld.
-De banden achterop het dak strakker gemaakt, omdat de kap de klep raakte.
Straks alleen nog even de hemel vastzetten en uitvogelen hoe ik de binnenhemel bij de C stijlen moet vastzetten.
Ik heb heel veel foto's gemaakt en ga die van de week nog online gooien.
- Denniz0229
netjes, wacht nog even op de foto's
als je mij wat meer info kan geven over hoe je de banden achter strakker hebt gemaakt? want bij mij raakt hij ook de klep als ik niet een beetje help
als je mij wat meer info kan geven over hoe je de banden achter strakker hebt gemaakt? want bij mij raakt hij ook de klep als ik niet een beetje help
Deniz, bij mij lag het niet alleen maar aan de banden, dit lostte het probleem gedeeltijk op.
De grootste winst heb ik behaald door de klepmotor af te stellen. Dit is ook het simpelste.
Voor iemand die technisch is als jou is het ong een half uurtje werk
De motor zit vast in een frame. Dat frame zit met vier M6 boutjes (twee boven en twee onder) vast aan de carroserie.
Deze boutjes ver genoeg losdraaien, zodanig dat je motor naar voor en achter kan schuiven.
-Aan de bovenkant moet de motor helemaal naar voren. (naar het stuurwiel toe)
Draai nu de bovenste boutjes weer aan. Niet vast is vast, maar ietsie vaster dan normaal
-Aan de onderkant moeten ze zo precies mogelijk in het midden staan. Gebruik een kleine koevoet om hem op zn plaats te houden.
Draai deze ook weer vast (net als de bovenste
)
Check de stang die aan de motor vastzit of deze nog recht is. Deze zit met clipjes vast, even loshalen voor de gemakszucht.
Laat de clipjes niet vallen in de kofferruimte, met een beetje pech ben je lang bezig (like yours truly) om ze uit de vele hoekjes en onbereikbare plaatsen te halen.
Dit moet ervoor zorgen dat je klep ongeveer 1 (één) cm hoger staat in de bovenste positie.
Owja vergeet niet je klepmotor te ontkoppelen. Anders gaat het zo moeilijk
De grootste winst heb ik behaald door de klepmotor af te stellen. Dit is ook het simpelste.
Voor iemand die technisch is als jou is het ong een half uurtje werk
De motor zit vast in een frame. Dat frame zit met vier M6 boutjes (twee boven en twee onder) vast aan de carroserie.
Deze boutjes ver genoeg losdraaien, zodanig dat je motor naar voor en achter kan schuiven.
-Aan de bovenkant moet de motor helemaal naar voren. (naar het stuurwiel toe)
Draai nu de bovenste boutjes weer aan. Niet vast is vast, maar ietsie vaster dan normaal
-Aan de onderkant moeten ze zo precies mogelijk in het midden staan. Gebruik een kleine koevoet om hem op zn plaats te houden.
Draai deze ook weer vast (net als de bovenste
Check de stang die aan de motor vastzit of deze nog recht is. Deze zit met clipjes vast, even loshalen voor de gemakszucht.
Laat de clipjes niet vallen in de kofferruimte, met een beetje pech ben je lang bezig (like yours truly) om ze uit de vele hoekjes en onbereikbare plaatsen te halen.
Dit moet ervoor zorgen dat je klep ongeveer 1 (één) cm hoger staat in de bovenste positie.
Owja vergeet niet je klepmotor te ontkoppelen. Anders gaat het zo moeilijk
- Denniz0229
bedankt voor de info!
maar bij mij ligt het echt aan de kap zelf, niet de klep.
als ik hem namelijk in handmatige stand zet dan gaat de klep net zo ver omhoog als elektrisch.
de banden in mijn kap zijn voor dat laatste stukje best wel los, en heb al een x geprobeerd ze strakker te maken, zonder succes.
en helaas is mijn kap nog te net voor een nieuwe en ook het budget is niet echt toereikend momenteel
maar bij mij ligt het echt aan de kap zelf, niet de klep.
als ik hem namelijk in handmatige stand zet dan gaat de klep net zo ver omhoog als elektrisch.
de banden in mijn kap zijn voor dat laatste stukje best wel los, en heb al een x geprobeerd ze strakker te maken, zonder succes.
en helaas is mijn kap nog te net voor een nieuwe en ook het budget is niet echt toereikend momenteel