Raam gaat in etappes open!? E36 coupe

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Maikybmw318is

Raam gaat in etappes open!? E36 coupe

Bericht door Maikybmw318is » 08 mar 2012, 21:53

Beste bimmer bezitters,

Ik heb al sinds de aankoop van mijn auto aan de bijrijderskant dat de raam steeds maar in etappes open gaat! Natuurlijk erg irritant nu weet ik nog niet precies wat dit is mijn monteur zei dat de motor het nul punt kwijt was, en dat je dit makkelijk kon wisse dus hij had geprobeerd 3x omhoog en omlaag even inhouden maar dit was niet zo succes helaas -_-.
Iemand suggesties?? Of gewoon even een nieuwe motor kopen

Greetzz :///m:
[b]>>Showroom!<<[/b] http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 26414.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maikybmw318is

Re: Raam gaat in etappes open!? E36 coupe

Bericht door Maikybmw318is » 09 mar 2012, 19:43

Niemand suggesties :(?
[b]>>Showroom!<<[/b] http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 26414.html" onclick="window.open(this.href);return false;

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 mar 2012, 21:09

Hallo Maiky,

Kan het soms zijn dat een van de geleiders te stroef gaat.
Indien dit zo is, dan kan de motor te warm worden en dan schakelt hij uit.

Tenminst ik ga er vanuit gezien uw verhaal dat de ruit met stukjes naar benden gaat, of zie ik het verkeerd dat wanneer u de schakelaar loslaat dat dan de ruit abrubt stopt met werken.
Want zo kan het nl ook gelezen worden.

Ik had dit probleem ook bij een van de voorportieren, ik hield de schakelaar vast en toen stopte de ruit met werken, moest even wachten en dan werkte de ruit weer.
Ik heb vervolgens het geleide systeem gesmeerd en het probleem was verholpen.

Let er wel goed op, dat u de isoleer plaat die tegen de deur is gelijmd met ruitenkit, dat deze wel heel blijft, want anders krijgt u water in het interieur.
Maak de isoleer plaat weer vast als de werkzaamheden klaar zijn met nieuwe ruitenkit, en zorg dat er geen stukje open blijft.

Ik hoop dat ik u op weg heb kunnen helpen.

Voor de instelling van de ramen, doe gewoon de schakelaar vast houden en laat de ramen een paar keer op en neer gaan, en laat bij het einde even de schakelaar even los, en doe de ruit vervolgens weer naar beneden, en weer naar boven.
Het begin en het eindpunt zou nu geprogrammeerd moeten zijn.

ik wens u alvast een fijn weekend toe.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Maikybmw318is

Bericht door Maikybmw318is » 10 mar 2012, 00:01

Beste ad,

Bedankt voor je lange reactie!!
Uhm ik zal het als volgt vertellen zodra ik de raam induw voor omlaag te gaan gaat die un stukje open en stopt dan dus dan moet ik het knopje even loslaten en vervolgens weer induwen kan wel meteen weer duwen en dan gaat die weer un stukje open dit moet ik dan steeds herhalen, geldt ook voor dichtmaken.

Fijn weekend ad!

AdE39

Bericht door AdE39 » 10 mar 2012, 17:43

Hallo Maiky,

Het lijkt er dus op dat het servo motortje er weinig zin in heeft, of precies datgene wat ik dus beschreef, dat de geleiding te moeilijk of zeg beter te stroef verloopt.
De servomotor raakt daardoor over verhit en slaat af, zou de servomotor niet af slaan, dan zou hij regelrecht doorbranden.

Het beste is om even te kijken en het deurpaneel te verwijderen, dan ziet u het servo motortje in de ophanging zitten, probeer eens zonder het bekledingspaneel te bekijken wat er loos is, en voel daar eens aan dat servomotortje, word dit echt warm zodat je haast of zelfs de vingers er aan verbrand, dan is het servomotortje wel aan vervanging toe.
** Dus pas wel even op dat u de vingers niet verbrand!!

De goedkoopste oplossing zou zijn, dat er even een ander servomotortje geplaatst word om het geheel eens te testen, doe dit wel terplaatse waar u eventueel het servomotortje bekijkt.

Vaak kunnen electronische delen niet terug gebracht worden, ook niet bij de dealer.

En bekijkt u de geleiders ook even aandachtig dat deze geheel soepel werken.
Er zitten ardig wat scharnieren in het geleide systeem, dus beter even goed smeren met WD-40 om het geheel goed los te krijgen.
Daarna is het zaak om er een Whitegrease dat in een spuitbus verkrijgbaar is er tussen te spuiten, vaak zit daar een slangetje bij net zoals bij een bus WD-40.
vet de geleiders waar de ruit in loopt ook even goed in met dat Whitegreace, dit is vaak verkrijgbaar bij een goede autoshop.
Zoals Brezan of misschien Halfords.

Waarschuwing:
Pas er wel voor op, dat wanneer u de servomotor demonteerd, dat de ruit niet met een smak naar beneden valt.
Pas er ook goed voor op, dat u niet met uw vingers of handen tussen het halve ronde tandheugel of de scharnier strips komt, dat kan erg pijnlijk zijn of zelfs zover gaan dat u breuken kan oplopen.

Als het raam echt goed geleid word, dan kan het raam inderdaad naar beneden sschuiven, dat zou een teken zijn, dat de geleiders voldoende soepel werken, en dat het servomotortje aan het eind van zijn latijn is, slijtage dus.

wanneer u het probleem heeft verholpen, zorg er dan echt goed voor, dat de zwatre schuim plaat die het interieur beschermt tegen vocht, dat deze nog heel is.
Verwijder dan wel alle oude kit van deze plaat en de deur.
Neem nieuwe ruitenkit om deze isolatie en waterdichte beschermplaat te bevestigen, en zorg echt dat de randen van deze plaat echt waterdicht zijn.

U krijgt anders water in het interieur, en dat willen we echt voorkomen.

Ik hoor het wel van u wat de vorderingen zijn, waarop ik of wat andere forum leden misschien eventueel nog wat tips kunnen geven aan u.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad
Indien de geleiders stroef of slecht werken, dan heeft het servomotortje al een aardige optater gehad, en kan dan echt niet veel meer hebben.

Ben84

Bericht door Ben84 » 10 mar 2012, 18:55

Anders kan je dit nog proberen:

Zet de ruit in de onderste stand. Laat de schakelaar los en houd vervolgens 8-10 seconden de schakelaar ingedrukt. Hierna (met gesloten deur!!) de raam sluiten, schakelaar even los laten en vervolgens weer 8-10 seconden ingedrukt houden. Let er op dat je dit allebei doet als de deur gesloten is ;)
Verkocht: BMW E36 318i sedan.
Rijdt op dit moment een Seat Cordoba Cupra 1.8 20VT

AdE39

Bericht door AdE39 » 11 mar 2012, 14:51

Hallo beste Ben,

De servomotor slaat uit als de ruitschakelaar word ingedrukt, wat wil zeggen, dat er een lechte geliding aanwezig is wardoor de servomotor uit slaat, om doorbranden tegen te gaan, of dat de servomotor aan het verslijten is waarood deze te warm word en vervolgens weer afslaat om doorbranden tegen te gaan.

Dus eigenlijk heeft het nu geen zin om het startpunt en het einde aanslag in te stellen, want dat gaat op deze manier niet lukken, de memorie word dan niet geactiveerd.

Beter dus eerst het telkens afslaan van de servomotor te verhelpen.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”