OBC retrofit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Dantan

OBC retrofit

Bericht door Dantan » 10 jan 2012, 18:52

Als je informatie zoekt aangaande het upgraden van je 7- of 11-knops OBC naar een 18 knops exemplaar, is er genoeg leesvoer voorhanden.

Ik vraag me af als je E36 uitgerust is met alleen maar een analoog klokje en geen OBC, of het plaatsen van een OBC tot de mogelijkheden behoort.

Is het een leuke, niet al te moeilijke klus waarbij ik geen halve auto hoef te demonteren of een kwestie van: NIET aan beginnen?
Present : F40 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E87 - 118i / E46lci -320D / F45 - 218AT

bimmer-jeroen

Re: OBC retrofit

Bericht door bimmer-jeroen » 10 jan 2012, 19:12

Hier ben ik ook een beetje mee bezig, want het lijkt mij ook een leuke en luxe mod..
dat je halve uitelkaar moet.. dat denk ik haast wel..

aangezien het je buiten temperatuur, huidig verbruik, gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid enzz allemaal aan kan geven.
deze signalen moeten toch ergens vandaan komen. en komen niet simpelweg uit de lucht vallen.

Dus denk dat er nog wel een heel kabelboom netwerk achter hangt..

OF heb ik dit mis?
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 11 jan 2012, 00:53

Ik heb een 18 knops OBC ( of correct gewoon OBC, de overige knops computers worden anders genoemd ) ge-retrofit in mijn e36.

Ik kan jullie voorzien van alle informatie voor het aansluiten, maar het is al wel even geleden maar dat zit wel goed.
Realiseer je wel dat dit geen middagje werk is, en dat je uren bezig kan zijn zonder direct resultaat te krijgen!
Om alles werkend te krijgen red je gewoon niet in 1 dag

De buitentemp. Sensor zit in de rechter brakeduct van voor gezien, in de linker zit ook een platte sensor maar die is voor het vriespakket ( verwarmde deursloten enz. ) en buiten de knipperlicht hendel ( welke ik ook heb, echt een must ! ) en een check control module ( dont bother )
Zijn er geen modules die aan de OBC gekoppeld worden, het is immers een computer, waarbij je zelf aan de hand van een schema een kabelboom kunt creëren.

In mijn showroom is mijn bekabeling te zien, de meeste draden gaan naar je cockpit, hier rekent je computer uit wat je rijbereik is door je verbruiksmeter te stalken, een gemiddeld verbruik te berekenen waarna deze waarde weer gecombineerd word met je tankinhoud; rijbereik.

Je OBC is de hele module, maar heeft dmv bedrading gewoon veel informatie nodig om juist te functioneren.
De installatie is redelijk te doen maar je moet niet bang zijn om de tang in bestaande kabels te zetten, het is niet een kwestie van enkel bedrading toevoegen, maar ook veel combineren!

Gr. Mats
Afbeelding
BMW E36 320i Cabrio, M-Pakket = Freude am Fahren :W

Dantan

Bericht door Dantan » 11 jan 2012, 08:15

Duidelijk verhaal Mats, bedankt voor je heldere uiteenzetting! Ik heb je showroom met belangstelling bekeken en ben een hoop wijzer geworden.

Ik heb onlangs besloten tot de aanschaf van een E36 Cabrio voor 'd'r bij', ben er alleen nog niet helemaal uit wat het moet gaan worden.

In ieder geval rijzen er een hoop (318i of 320i, automaat of hand, etc?) vragen en bovenstaand was er 1 van.
Present : F40 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E87 - 118i / E46lci -320D / F45 - 218AT

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 11 jan 2012, 18:12

Graag gedaan hoor, als je nog een E36 aan het zoeken bent kun je misschien beter naar één zoeken met OBC er al in, maar als de auto zonder OBC is en verder gewoon een plaatje, dan ja.. word je al snel verliefd natuurlijk :)
Afbeelding

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 12 jan 2012, 06:27

Ik heb al meerdere malen een OBC ingebouwd en ook vanaf een analoog klokje en het is makkelijk te doen. Je kan de bedrading gewoon achter je teller weg halen en je moet bedrading naar de motor ruimte aan leggen voor de temperatuur sensor. Het is in een middagje te doen.

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 12 jan 2012, 17:08

Middagje ?!

Knap dat je het zo snel kan, maar of de topic starter een goeie indicatie krijgt over hoeveel tijd het hem gaat kosten, denk ik niet..
ik ben dan wel zo'n muggenzifter dat ik er veel om geef dat de bekabeling super netjes loopt en niet te zien is dat het later geplaatst is,
( dus niet alleen een paar kabelbindertjes derom :+ ) maar om netjes een BC te monteren vanaf klok met werkende knipperhendel en buitentemperatuur meter krijg je IMO in een middagje niet voor mekaar, zeker niet als je het niet eerder hebt gedaan

Gr, Mats
Afbeelding

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 12 jan 2012, 19:01

Mats bedankt voor de goede info!
je gaat zeker nog van me horen,
als ik dan toch bezig ben ga ik ook gelijk verwarmbare spiegels doen (geschakeld via achteruit verwarming knopje)
Ben zelf monteur en aardig thuis qua bedrading. dus ik zie er niet tegenaan. zou alleen wel hulp moeten hebben met: wat moe waarheen..

Gr, jeroen
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 12 jan 2012, 20:05

ik weet niet of je deze al eens tegen bent gekomen? gezien je in de electronica zit heeft een volledige DIY niet al te veel zin bij jou, je red je aardig met een goed schema, in de hotlink hierboven vind je ook een link, welke hierop uitkomt:

Afbeelding

Je kunt zien dat deze jongen de draden heeft aangevinkt welke hij heeft gebruikt, dat is in principe ook genoeg mits je geen airco hebt, enkel ontbreekt op deze BC ( vergeleken met mijn installatie ) de knipperhendel, startonderbreker / immobiliser en de temp sensor.

ik zal nog even voor je in mn oude documentatie en aantekeningen zoeken, in welke pin de knipperhendel moet. om de CODE functie aan te sluiten moet je pin 1 van de witte stekker doorverbinden met pin 15 van je EWS module, ( Electronische Wegfahr Sperre ) of electronische wegrij blokkering, grof vertaald.
deze zit achter het dashboard kastje, als je deze verwijderd zal je als grootste module de ZKE IV zien, niet belangrijk. daaronder 3 kleinere modules, klik deze er even uit en kijk wat erop staat aan de achterkant, exacte locatie wil wel eens verschillen bij de E36 en straks sluit je hem aan op je WIWA ( whiper washer :+ )

verder even de tijd nemen om ook deze eens goed door te lezen, de knipperhendel hoor je nog van me! de kleur draad van de temp sensor die afwijkt van het schema ( het zijn er 2 ) simpelweg verbinden met aarde,

als er vragen zijn hoor ik het ;)
Afbeelding

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 17 jan 2012, 20:27

/\/\ats schreef:Middagje ?!

Knap dat je het zo snel kan, maar of de topic starter een goeie indicatie krijgt over hoeveel tijd het hem gaat kosten, denk ik niet..
ik ben dan wel zo'n muggenzifter dat ik er veel om geef dat de bekabeling super netjes loopt en niet te zien is dat het later geplaatst is,
( dus niet alleen een paar kabelbindertjes derom :+ ) maar om netjes een BC te monteren vanaf klok met werkende knipperhendel en buitentemperatuur meter krijg je IMO in een middagje niet voor mekaar, zeker niet als je het niet eerder hebt gedaan

Gr, Mats
Ja dan heb ik het al een paar keer gedaan maar ik heb het voor 1/2 jaar geleden nog gedaan in een middag. Maar dan heb ik het al vaker gedaan en net zoals je zei als je het de eerste keer moet doen denk ik wel dat je langer bezig bent. En als je bij mij het dashboard los maakt zie je dat bij mij de bekabeling niet netjes lopen maar dat zie je niet als je alles hebt afgemonteerd. Ik heb wel alles netjes gesoldeerd en met krimpkous geïsoleerd om kortsluitingen of valse contacten te voorkomen.

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 19 jan 2012, 11:03

nee precies, maar zo is iedereen verschillend, ik kan er persoonlijk niet mee leven wetende dat er allemaal losse spaghetti achter mn dash ligt ;)
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”