brakemax remschijven set monteren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMWgbn87

brakemax remschijven set monteren

Bericht door BMWgbn87 » 28 dec 2011, 01:16

Hallo beste forumleden :)

Daarnet heb ik een brakemax-sport-remschijven+sport-remblokken set besteld Zal eerdaags worden bezorgt Ik ga van kromme OEM schijven naar nieuwe sport remschijven toe Ben benieuwd wat me te verwachten staat

Mijn vraag is Is het met een duidelijke howto makkelijk en/of aan te raden om de vervanging van de remschijven en remblokken zelf uit te voeren Of raden jullie mij aan het bij een garage te laten doen?
Is er iemand hier die ervaring heeft met vervangen van remmerij?

En toevallig iemand gebruikservaring met brakemax remschijven?
BrakeMax-remschijven sport.. Ter vervanging van originele remschijven. Passen gewoon op de standaard aansluitingen etc.
Afbeelding

Thanks voor de reacties alvast

Groeten.. Gerben
BMW 325i e36 cabrio - ---showroom---
---
met mijn 6 op een rij ben ik altijd blij

/\/\ats

Re: brakemax remschijven set monteren

Bericht door /\/\ats » 30 dec 2011, 15:03

Gerben,

Met een redelijke gereedschapset kom je een heel eind, zorg dat je een lijmklem ( ja sorry noem me een techniek barbaar ) hebt voor het terugduwen van de zuiger in je remklauw, naarmate je oude blokken zijn versleten komen je zuigers verder naar buiten, wanneer je deze niet terugduwt zal er niet genoeg ruimte zijn voor je nieuwe schijf tussen de nieuwe blokken.

Wanneer je je wiel demonteerd ( gebruik AUB een fatsoenlijke krik, BMW krikjes uit den boze ) kun je aan de achterzijde van je remklauw 2 rubberen geleiders zien zitten waar dopjes op zitten. achter deze dopjes zit een imbus maat 7, zorg dat je deze maat haalt voordat je wiel eraf ligt, want deze maat zit niet standaard bij iedere imbus set !! ze kunnen vreselijk vast zitten en gebruik indien nodig een ringsleutel om een hefboom effect te creëren, blijf ook nadenken; linksom is los, rechtsom is vast. klinkt lullig maar zeker bij vastzittende schijven komt bij het laatste wiel vermoeidheid kijken.

Voordat je de geleiders loshaalt, even een platte schroevendraaier tussen je schijf en remblok steken om de zuiger al iets terug te duwen, zodat deze makkelijk weg te nemen is, Let ook op je slijtage indicator! deze zit bij het achterste remblok gedrukt en kan je er zo uit trekken. wanneer de geleiders los zijn kun je de klauw van de schijf nemen en op iets laten rusten, niet aan je leiding laten hangen, vindt die niet leuk! ( die imbussen zijn op een moment los, maar komen niet verder de rubberen geleiders uit, dan je imbus iets kantelen en met draaiende beweging eruit trekken )

Het valt in dit stadium op dat er nog een beugel over de schijf zit, deze zit aan de achterzijde vast met 2 15mm bouten ( achter geloof ik 14mm ) Ook deze, kunnen verdomd vast zitten, probeer een luchtsleutel te gebruiken of maak wederom een hefboom om deze los te krijgen.

Wanneer deze beugel verwijderd is kun je de centreer imbus uit de schijf draaien en komt hij los ( dat is de bedoeling ) soms zitten ze muurvast maar wees niet bang om een paar meppen uit te delen

Voordat je de nieuwe schijf gaat monteren eerst met een staalborstel ( bij voorkeur eentje voor op de boormachine ) je naaf goed schoonmaken. als hier nog troep tussen zit bestaat de kans dat je je schijf scheef erop zet en daar zit je niet op te wachten. maak ook de beugel goed schoon met de staalborsten en de binnenkant van de remklauw, maar pas hierbij op het rubber van de zuiger; gebruik een normale staalborstel.

je kunt hierna je nieuwe blokken monteren, smeer als je wilt een beetje kopervet op de glijdende delen van de blokken, maar genoeg is genoeg!
net als de blokken die je eruit hebt gehaald zit aan 1 vd 2 een klem voor in de zuiger, de rest is eigenlijk een kwestie van reverse order.

let er bij de achterkant goed op dat je de auto bij het krikken niet op de handrem zet, bij de E36 fungeren de achterste schijven ook als trommelremmen voor je handrem, bij aangetrokken handrem krijg je je schijf dus nooit los!

misschien ben ik wat vergeten, maar het is common sense, als je een beetje technisch bent gaat het goedkomen!

PS: Vergeet niet met de rem te pompen voor je gaat rijden :X

Gr Mats :duim:
Afbeelding
BMW E36 320i Cabrio, M-Pakket = Freude am Fahren :W

BMWgbn87

Bericht door BMWgbn87 » 30 dec 2011, 15:17

Dankje wel voor je duidelijke uitleg.
Ik wil het wel zelf doen.. maar dan rijd mn vriendin niet meer mee :( Die vertouwd er meer op als wanneer ik het bij een garage laat monteren.

Hmmz.. keuzes maken blijft moeilijk :)

Maar harstikke bedankt voor de duidelijke uitleg.
Er zijn vast lezers hier op het forum die nu wel beslissen het zelf te doen.

Fijne jaarwisseling!
---

/\/\ats

Bericht door /\/\ats » 30 dec 2011, 15:39

hahah werkelijk?

garagisten zijn ook mensen toch :whistle:

goede jaarwisseling :duim:
Afbeelding
BMW E36 320i Cabrio, M-Pakket = Freude am Fahren :W

BMWgbn87

Bericht door BMWgbn87 » 30 dec 2011, 19:46

haha ja zo denk ik ook..
Of nou een mannetje van een garage een paar bouten los schroeft of IK doe het :) niet veel verschil :)
Magoed wordt geregeld door de garage Dus heb ik d'r geen omkijken naar :) Beetje lui gedacht..
---

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”