Ik ben sinds een jaar eigenaar van een e36 320i coupe uit 1996 met +- 120.000 km op de teller.

Tot nu toe had ik geen problemen met de wagen maar sinds kort hoor ik een getik en soms een ijzer-op-ijzer schrapend geluid vooraan de wagen. Het geluid veranderd mee met het toerental van de motor en is niet altijd aanwezig. Het geluid komt van de 'pomp?' die links vooraan in het motorcompartiment zit (al je er voor staat links, als je in de wagen zit rechts).
Ik kwam op internet de verhalen tegen van de problemen met de waterpomp en in eerste instantie dacht ik dat die stuk was, maar zit deze niet centraal aan de motor/verbonden aan de fan? Zou het mogelijk kunnen gaan om de airco-pomp?
De laatste tijd had ik het gekende probleem met de digitale climate control die niet meer ging (het probleem is intussen aangepakt), weet niet of het daar iets te maken mee kan hebben?
Ik heb wat foto's genomen om het te verduidelijken.

Het gaat dus om het omcirkelde gedeelte op de foto dat wordt aangedreven door de riem.
Kan iemand me vertellen welk deel het is en of dit makkelijk op te lossen valt? Via Search vond ik geen antwoord.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ruben