Vragen m.b.t. aanschaf M5 (E60)
Re: Vragen m.b.t. aanschaf M5 (E60)
Denk niet dat je dit voor 1000 euro krijgt gedaan..
Change engine oil and filter oil while engine is at normal operation temperature.
Check transmission for leaks.
Check rear axle for leaks.
Visually check fuel tank, lines, and connections for leaks.
Check condition, position, and mounting of exhaust system. Examine for leaks.
Check power steering system for leaks.
Check overall thickness of front and rear disc brake pads.
Examine brake disc surfaces.
Clean brake pad contact points in calipers.
Grease wheel center hubs.
Check steering for absence of play, condition of suspension track rods, front axle joints, steering linkage, and joint disc.
Check front control arm bushing for wear.
Check brake and clutch system connectors and lines for leaks, damage, and incorrect positioning.
Check for free movement of the parking brake cables. Adjust parking brake if necessary.
Check all tire pressures (including spare). Correct if necessary.
Check condition of tires (outer surfaces (left/right)), tread wear and pattern; In case of uneven tread wear readjust wheel alignment if required.
Check thickness of parking brake linings.
Half-shafts; check for leaks at flexible boots.
Inspect entire body according to terms of rust prevention limited warranty.
Engine Compartment
Read out diagnostic system
Check engine cooling system/heater hose connections for leaks.
Check coolant level and antifreeze protection level; add coolant if necessary.
Check level of brake and clutch fluid in reservoir; add fluid if required.
Check windshield washer fluid level and antifreeze protection. Fill up and/or correct if necessary.
Check air conditioner for operation.
Reset Service Indicator.
Replace spark plugs.
Replace intake air cleaner element.
Body/Electrical Equipment
Check battery electrolyte level and add distilled water if required.
Perform batter load test.
Check lighting system, i.e. headlights, foglights, parking, backup, license plate, interior (including map reading lights), glove box, flashlight, illuminated makeup mirrors, luggage compartment lights.
Check instrument panel and dashboard illumination.
Check all warning/indicator lights, check control.
Check turn signals, hazard warning flashers, brake lights, horns, headlight dimmer/flasher switch.
Check wiper and washer system(s); wiper blades, washer jet positions.
Check condition and function of safety belts.
Oil hood, trunk/tailgate, and door hinges.
Grease hood, trunk/tailgate and door latches. Check operation of all latches.
Check central locking/double lock.
Replace microfilter or Acc Cabin Filter.
Check heater/air conditioner blower, rear window defogger.
Check rear view mirrors
Visually examine the SRS airbag units for torn cover, obvious damage or attachment of decals, decorations, or accessories.
Final Inspection
Road test with check of brakes, suspension, steering, clutch/manual transmission or automatic transmission
Change engine oil and filter oil while engine is at normal operation temperature.
Check transmission for leaks.
Check rear axle for leaks.
Visually check fuel tank, lines, and connections for leaks.
Check condition, position, and mounting of exhaust system. Examine for leaks.
Check power steering system for leaks.
Check overall thickness of front and rear disc brake pads.
Examine brake disc surfaces.
Clean brake pad contact points in calipers.
Grease wheel center hubs.
Check steering for absence of play, condition of suspension track rods, front axle joints, steering linkage, and joint disc.
Check front control arm bushing for wear.
Check brake and clutch system connectors and lines for leaks, damage, and incorrect positioning.
Check for free movement of the parking brake cables. Adjust parking brake if necessary.
Check all tire pressures (including spare). Correct if necessary.
Check condition of tires (outer surfaces (left/right)), tread wear and pattern; In case of uneven tread wear readjust wheel alignment if required.
Check thickness of parking brake linings.
Half-shafts; check for leaks at flexible boots.
Inspect entire body according to terms of rust prevention limited warranty.
Engine Compartment
Read out diagnostic system
Check engine cooling system/heater hose connections for leaks.
Check coolant level and antifreeze protection level; add coolant if necessary.
Check level of brake and clutch fluid in reservoir; add fluid if required.
Check windshield washer fluid level and antifreeze protection. Fill up and/or correct if necessary.
Check air conditioner for operation.
Reset Service Indicator.
Replace spark plugs.
Replace intake air cleaner element.
Body/Electrical Equipment
Check battery electrolyte level and add distilled water if required.
Perform batter load test.
Check lighting system, i.e. headlights, foglights, parking, backup, license plate, interior (including map reading lights), glove box, flashlight, illuminated makeup mirrors, luggage compartment lights.
Check instrument panel and dashboard illumination.
Check all warning/indicator lights, check control.
Check turn signals, hazard warning flashers, brake lights, horns, headlight dimmer/flasher switch.
Check wiper and washer system(s); wiper blades, washer jet positions.
Check condition and function of safety belts.
Oil hood, trunk/tailgate, and door hinges.
Grease hood, trunk/tailgate and door latches. Check operation of all latches.
Check central locking/double lock.
Replace microfilter or Acc Cabin Filter.
Check heater/air conditioner blower, rear window defogger.
Check rear view mirrors
Visually examine the SRS airbag units for torn cover, obvious damage or attachment of decals, decorations, or accessories.
Final Inspection
Road test with check of brakes, suspension, steering, clutch/manual transmission or automatic transmission
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Hallo
Het is natuurlijk voor jullie niet echt te zeggen wat de kosten zijn van het onderhoud van een M5
maar ik kan zeggen dat valt in verhouding met een "normale" BMW erg mee .
Ik rijd nu bijna twee jaar M5 en daarvoor al jaren andere modellen van BMW o.a. een X5 van 2008
en eigenlijk is alles bij de dealer niet goedkoop met een uurloon van ruim 90 euro.
Ik heb pas een grote beurt laten doen incl APK en dan hebben we het over het verversen van de olie in
de achteras, SMG bak en de motor incl. filters en dan nog eens 10 bogies en twee lucht en interieur filters
Ook lopen ze dan volgens de richtlijnen de auto op heel veel punten na en gat hij aan de "kast" om te kijken of er nog
eventuele storingen of updates voor de software zijn. en daarvan waren de kosten nog net geen 1000 euro.
Ze hebben de auto een dag binnen gehad dus als je uitgaat van 7 werkuren dan blijft er voor materiaal
ongeveer 500 euro over, en een liter motorolie kost al bijna 30 euro.
De volgende beurt alleen motorolie en een filter hoeft dan pas weer over 25000 km en kost ongeveer 250 euro
Die kosten kan iedereen trouwens zelf vooraf opvragen bij de dealer ze lezen dan de sleutel uit en kunnen precies zeggen
wat er dan moet gebeuren en wat het ongeveer kost.
Natuurlijk zal het al er echt iets aan de motor of bak stuk gaat wat meer kosten dan bij een gewone BMW maar dat is
niet zo vreemd.
Gr Erwin
Het is natuurlijk voor jullie niet echt te zeggen wat de kosten zijn van het onderhoud van een M5
maar ik kan zeggen dat valt in verhouding met een "normale" BMW erg mee .
Ik rijd nu bijna twee jaar M5 en daarvoor al jaren andere modellen van BMW o.a. een X5 van 2008
en eigenlijk is alles bij de dealer niet goedkoop met een uurloon van ruim 90 euro.
Ik heb pas een grote beurt laten doen incl APK en dan hebben we het over het verversen van de olie in
de achteras, SMG bak en de motor incl. filters en dan nog eens 10 bogies en twee lucht en interieur filters
Ook lopen ze dan volgens de richtlijnen de auto op heel veel punten na en gat hij aan de "kast" om te kijken of er nog
eventuele storingen of updates voor de software zijn. en daarvan waren de kosten nog net geen 1000 euro.
Ze hebben de auto een dag binnen gehad dus als je uitgaat van 7 werkuren dan blijft er voor materiaal
ongeveer 500 euro over, en een liter motorolie kost al bijna 30 euro.
De volgende beurt alleen motorolie en een filter hoeft dan pas weer over 25000 km en kost ongeveer 250 euro
Die kosten kan iedereen trouwens zelf vooraf opvragen bij de dealer ze lezen dan de sleutel uit en kunnen precies zeggen
wat er dan moet gebeuren en wat het ongeveer kost.
Natuurlijk zal het al er echt iets aan de motor of bak stuk gaat wat meer kosten dan bij een gewone BMW maar dat is
niet zo vreemd.
Gr Erwin
Het onderhoud valt inderdaad wel mee al was mijn recente olie beurt alsnog 550 euro onlangs.
Uiteindelijk zal een M5 altijd duurder zijn in onderhoud dan een 550 al was het maar omdat de service intervallen korter zijn. De echte kosten zullen echter voor een belangrijk deel afhangen van hoe er met de auto is omgegaan. Bij normaal gebruik zie ik niet zo een groot probleem, bij intensief circuitverkeer en launch control gebruik wordt het een heel ander verhaal.
Uiteindelijk zal een M5 altijd duurder zijn in onderhoud dan een 550 al was het maar omdat de service intervallen korter zijn. De echte kosten zullen echter voor een belangrijk deel afhangen van hoe er met de auto is omgegaan. Bij normaal gebruik zie ik niet zo een groot probleem, bij intensief circuitverkeer en launch control gebruik wordt het een heel ander verhaal.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
-
Via een vriend van me heb ik vernomen dat binnenkort de volgende auto (wederom) te koop wordt gezet; http://www.autogespot.com/nl/item/7841/ ... rland.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Persoonlijk vind ik dit echt een dijk van een auto! Hij heeft van alles en ziet er naar mijn idee spergaaf uit.
Nu vertelde een vriend van me dat hij contact had gehad met het bedrijf waar deze te koop stond, maar het bleek dat de auto op dit moment een motorrevisie ondergaat. (Wat ik heb vernomen is dat er een bijna gloednieuwe motor in komt).
Naar aanleiding van dit heb ik nog even verder gezocht en kwam ik de volgende filmpjes tegen: http://www.youtube.com/watch?v=XOKDgAmPoRI" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.youtube.com/watch?v=yXk7KCR4c7g" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nu mijn vraag aan jullie; Is het überhaupt verstandig om een dergelijke auto nog te kopen, ook omdat die momenteel een motorrevisie ondergaat? Ik neem aan dat vervolgens alles wordt nagelopen als het door een goed bedrijf gebeurd?
Is er wellicht iemand op het forum die deze auto toevallig ook kent?
Persoonlijk vind ik dit echt een dijk van een auto! Hij heeft van alles en ziet er naar mijn idee spergaaf uit.
Nu vertelde een vriend van me dat hij contact had gehad met het bedrijf waar deze te koop stond, maar het bleek dat de auto op dit moment een motorrevisie ondergaat. (Wat ik heb vernomen is dat er een bijna gloednieuwe motor in komt).
Naar aanleiding van dit heb ik nog even verder gezocht en kwam ik de volgende filmpjes tegen: http://www.youtube.com/watch?v=XOKDgAmPoRI" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.youtube.com/watch?v=yXk7KCR4c7g" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nu mijn vraag aan jullie; Is het überhaupt verstandig om een dergelijke auto nog te kopen, ook omdat die momenteel een motorrevisie ondergaat? Ik neem aan dat vervolgens alles wordt nagelopen als het door een goed bedrijf gebeurd?
Is er wellicht iemand op het forum die deze auto toevallig ook kent?
Volgens mij was er op het autoweek forum een eigen topic van de toenmalige eigenaar...betreffende deze M5..
Weet het alleen niet 100% zeker of het autoweek was of iets anders....(wel zeker weten deze M5)
Weet het alleen niet 100% zeker of het autoweek was of iets anders....(wel zeker weten deze M5)
-
Beste Aron,
Volgens mij bedoel je dit forum; http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=12261" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog meerdere mensen bekend met deze auto?
Volgens mij bedoel je dit forum; http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=12261" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog meerdere mensen bekend met deze auto?
Voormalig eigenaar van die auto is een forumlid hier (Ik geloof dat z'n gebruikersnaam Mbitious o.i.d. was). Afgelopen zomer was hij dacht ik aanwezig op de meet in De Meern met een 135i. Ik heb de auto ook op m5board voorbij zien komen.
Gr, Martijn
-
Bedankt voor jullie reactie!
Ik geloof dat de auto optisch nog wel helemaal in perfecte staat zal zijn, maar motorisch is misschien meer mwa.. Ondanks het reviseren waar men nu bezig is, wat is jullie mening? Als dit is gebeurd door een BMW dealer, mag je dan verwachten dat de auto weer in topstaat is of zouden jullie hem laten staan?
Ik geloof dat de auto optisch nog wel helemaal in perfecte staat zal zijn, maar motorisch is misschien meer mwa.. Ondanks het reviseren waar men nu bezig is, wat is jullie mening? Als dit is gebeurd door een BMW dealer, mag je dan verwachten dat de auto weer in topstaat is of zouden jullie hem laten staan?
Ik denk dat het ligt aan de reden van de motorrevisie. Is de motor helemaal opgereden? Dan heeft de rest van de auto ook wel wat te lijden gehad. Of is er technisch falen geweest waardoor de 'oude' motor stuk gegaan is? Weet niet of je de reden kunt achterhalen?
-
Daar valt uiteindelijk wel achter te komen! Momenteel is de auto nog in revisie, maar waar precies weet ik niet.
Ik denk mijn keuze sterk afhankelijk zou zijn van die reden. De bovenstaande filmpjes zijn niet schokkend, als de motor daar gewoon warm was. 

-
Is inderdaad een belangrijk punt. Wat ik wel weet is dat de auto volgens mij aardig getuned was.
Echter volgens mij wel alleen met topmateriaal; althans wat ik zo lees op driving-fun.com en M5Board; http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 ... -more.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat kan er natuurlijk wel aan bij hebben gedragen dat het hele spul extra belast is?
Echter volgens mij wel alleen met topmateriaal; althans wat ik zo lees op driving-fun.com en M5Board; http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 ... -more.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat kan er natuurlijk wel aan bij hebben gedragen dat het hele spul extra belast is?
Eigenaar staat idd bekend om z'n auto's wat te 'kietelen', maar idd, zoals je zelf als zegt, wel met goed materiaal. Als ik z'n project van z'n huidige auto bekijk lijkt het me zeker dat hij het met grote zorg doet.
Maar al met al kan dit natuurlijk wel extra slijtage opleveren. Het is natuurlijk prachtig dat zo'n auto lachend 330km/h loopt, alleen moet de motor dat wel echt presteren. En misschien wordt ie wel net 'over' het randje geduwd door z'n tuning.
Als er nu een nieuwe motor inkomt, dan neem ik aan dat dat een 'standaard' M5 blok is? Zo ja, zou je motorisch als nieuw moeten rijden. Dan is het alleen nog zaak om de rest van de aandrijflijn goed te laten controleren.
Maar al met al kan dit natuurlijk wel extra slijtage opleveren. Het is natuurlijk prachtig dat zo'n auto lachend 330km/h loopt, alleen moet de motor dat wel echt presteren. En misschien wordt ie wel net 'over' het randje geduwd door z'n tuning.
Als er nu een nieuwe motor inkomt, dan neem ik aan dat dat een 'standaard' M5 blok is? Zo ja, zou je motorisch als nieuw moeten rijden. Dan is het alleen nog zaak om de rest van de aandrijflijn goed te laten controleren.
-
Ben het met je eens. Het is natuurlijk fantastisch dat een auto zo gruwelijk hard naar de 330 loopt, maar het moet wel 'motorisch verantwoordelijk zijn'.
Dat het een standaard M5 blok is, ga ik dan inderdaad wel vanuit. Maar is deze M5 vooral motorisch getuned of zijn er specifiek nog andere aspecten aangepast? Wat is jouw/jullie verwachting mbt de staat van de SMG versnellingsbak? Weet niet zeker, maar ga er wel vanuit dat deze nu ook wordt gecontroleerd.
Dat het een standaard M5 blok is, ga ik dan inderdaad wel vanuit. Maar is deze M5 vooral motorisch getuned of zijn er specifiek nog andere aspecten aangepast? Wat is jouw/jullie verwachting mbt de staat van de SMG versnellingsbak? Weet niet zeker, maar ga er wel vanuit dat deze nu ook wordt gecontroleerd.