Hallo beste Ramon,
Mag ik eens vragan aan u, van welk bjr, de 325 is?
Want een E36 heeft een M50 blok, en een E 46 heeft een M54 blok.
Het gaat nu om het type koets en het bjr. dus een E 36 of een E46, beide hebben een 325, enkel het type motor is verschillend.
Dus ga ik uit dat je een E36 type hebt, die heeft dus een M50 blok, zoals u al aangeeft.
Maar in elk geval is het niet erg goed, dat de bak knarst in de eerste groep/versnelling en de achteruit groep.
Ja zou haast gaan denken dat er bij deze groepen een lager of iets dergelijks stuk is.
Ook kan er gruis tusen de plaatjes zitten.
Een automaat kun je vergelijken met een natte koppeling van en brommer of een motorbike.
Zit er iets van gruis of zo tussen deze natte plaatjes, dan kan dit het geknars veroorzaken.
Ook kan het zijn, dat er iets is losgeschoten van de plaatjes, de voering of zo, dan zal dit gemalen worden tussen de plaatjes van een van deze groepen.
Ik zou even de tijd nemen, om eens even te gaan kijken op de brug, of de olie nog fris is, daar bedoel ik dus mee, niet zwart of bruin, en of de olie nog zoet ruikt en niet verbrand.
Is de olie te oud, dan word deze vaak troebel en donkerder naar bruin of zwart toe, en ruikt ook niet aangenaam meer, maar verbrand.
De oliewissel van een automaat word aangegeven bij de 80.000 tot 100.000 km.
Bij ZF in Dortmund raad men het aan om dit te doen bij elke 80.000 km.
ZF is de fabrikant van de automaat bakken van BMW.
Misschien eens even om raad vragen daar, dit kan per e-mail trouwens, ik weet niet hoe goed uw Duits is, maar het is het proberen echt waard!
Ik zal de gegevens van ZF even vermelden hier onder.
De service monteur is Carl-Jörg Sagert.
ZF Services Deutsland GMBH
Niederlassung Dortmund
Vincenz-Wiederholt Sraße 10
59439 Holzwickede
Tel: 02301/9122940 Wel eerst het kengetal ( 0049 ) van Duitsland gebruiken en dan de eerste 0 weglaten van het nummer 02301, dat word dan 2301.
Fax: 02301/9122950
E-mail:
carl.joerg.sagert@zf.com
Ik hoop echter dat dhr. Sagert niet met vakantie is.
Anders zal iemand anders wel een antwoord naar u versturen.
De service is bij ZF heel erg goed, velen weten immers de weg al naar dit geweldige service punt van ZF.
Voor een olie wissel is dit het juiste adres, dan is echt alles getest en nagekeken wat de bak betreft.
Ik wens u veel succes toe, beste Ramon, en hoop dat het mee gaat vallen wat de kosten betreft.
Blijf er niet te lang mee doorrijden, het zal nooit minder worden , maar eerder erger met dat knarsen.
Met vriendelijke groet,
Ad