stappenmotor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
juulnijsen1992

stappenmotor

Bericht door juulnijsen1992 » 24 jul 2011, 14:37

Hallo allemaal,

Ik had een vraag;
Ik heb een bmw e36 318i uit 1992. (m40 blok als het goed is d-riem)
Ik wil mijn stappenmotor weer eens schoonmaken, ik merk dat de auto weer beetje in touren schommelt, en vorige keer was dit ook het "probleem" maar toen heeft een collega dit voor mij gedaan.
De vraag is dan ook, waar zit de stappenmotor, en hoe maak ik hem schoon? Heb gezocht maar vind hier geen diy van.

Mvg Juul
Onderwerp verplaatst van DIY naar techniek

Moderatoropmerking MasterCow

Jask

Re: stappenmotor

Bericht door Jask » 28 jul 2011, 23:34

Heel droog misschien, maar ik lees overal met remreiniger... en daarna droogblazen met luchtdruk

musQ

Bericht door musQ » 29 jul 2011, 04:52

Ook voor jou kan het handig zijn om je slangen van en naar de stappenmotor controleren.

Ik heb ook een 318i maar dan uit 1991. Ik had dezelfde problemen, wat bleek scheurtje in een slang. ( slang van stappenmotor naar inlaatbuis)

Als je collega de stappenmotor schoon heb gemaakt ga ik er wel van uit dat ie niet binnen paar maandjes weer zo vuil kan zijn.

Ook al is jou sedan super strak en netjes maar slangetjes vervangen ze niet altijd terwijl het wel zou moeten na die 19 jaar ;) Maar goed ik zou dus voor de zekerheid je slangetjes controleren of vervangen ( zijn de kosten niet) en nog maar een keer de stappenmotor schoonmaken met remmenreiniger ( goed laten drogen) en de stekker + aansluiting goed nakijken.

succes maatje. :duim:

juulnijsen1992

Bericht door juulnijsen1992 » 01 aug 2011, 21:33

maar hoe krijg ik hem los? Ben echt een leek wat dat betreft, maar wel leergierig en vind het dus ook een uitdaging om het voor mekaar te krijgen ;) :duim:

Jask

Bericht door Jask » 03 aug 2011, 22:03

Bij mijn 325i zit de stappenmotor onder het inlaatspruitstuk in een soort van rubberring.
Als je de slangen losmaakt die van het inlaatspruitstuk en de rubberslang na je LMM vastzitten en de stekker eruit haalt, kan je 'm uit de rubber ring trekken/ van je af duwen.
Als je met een zaklantaarn en een spiegeltje de boel ff goed bekijkt, zie je wel hoe het zit. Het is het dingetje op deze foto aande rechterkant boven nr 15.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”