BMW E36 TREKHAAK

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gbro

BMW E36 TREKHAAK

Bericht door Gbro » 26 jul 2011, 19:20

Ik wil een orginele bmw trekhaak met afneembare kogel onderbouwen.
Weet iemand of er enige voorbereiding is, voor het aansluiten v.d. elektra?
BMW 323i coupe

AdE39

Re: BMW E36 TREKHAAK

Bericht door AdE39 » 26 jul 2011, 19:56

Hallo Gbro,

Vaak zijn er bij de jongere BMW's autospecifieke kabelbomen in de handel.
Als ik u een goede tip mag geven, kijk eens op ebay.de en kijkt u dan onder de noemer BMW 3er E36 anhängerkupplung abnehmbar + 13 pol sp

Dat latse is dus een voorbeeld die 13 pol SP dan kan net zo goed 7 pol SP zijn, het gaat tussen deze 2 dozen of u een aanhanger wilt gebruiken of een caravan, de caravan heeft een 13 polige stekkerdoos nodig.
Is het een sedan versie of een touring, dat kan u dan ook nog invullen achter het type aanduiding sedan of touring.
Let u dan vooral op de aanbiedingen van Stefan Bertelshofer, die is vaak er goedkoop, u kunt de complete set alleen nog goedkoper krijgen als een tweedehands.
En zelfs die zijn vaak nog duurder.

De E-satz, zoals men deze in het Duits aanduiden, zijn dus vaak de juiste kabelbomen, geheel compleet met de stekkers en de contactdoos al gemonteerd.
Vaak zijn deze kabelbomen van Jaeger, en dat is echt grote klasse materiaal.

Ik heb dus mijn trekhaak ook bij Stefan Bertelshofer gekocht, en de service is geweldig goed, dat kan ik u alvast verklappen.
Bij eventuele problemen kunt u of telefonisch of via e-mail contact opnemen, u krijgt altijd binnen zeer korte tijd een antwoord bij hun, kunnen zij er bij Bertelshofer er niet aan uit komen, dan krijgt u direct het adres van Jaeger, en daar kunt u of per telefoon of e-mail verder gaan met uw eventuele probleem, die komen er altijd aan uit, zij produceren dit soort kabelbomen.

De trekhaak die ik gemonteerd heb, dat is een afneembare Westfalia trekhaak, de fabriek monteert deze standaard bij BMW.
De kabelboom van jaeger word ook door BMW gemonteerd.
Aan de kabelboom zat bij mij de communicatie draad voor aan de lichtmodule, zodra er een lamp defect is van de aanhangwagen, word dit door de boordcomputer gemeld, wat kan er nu nog mooier zijn.

Ik zal u de prijs van mijn set eens noemen, de trekhaak met de kabelboom geheel compleet met een verloopstekker van 13 polig naar 7 polig koste mij met de verzendkosten incl. BTW 398,00 euro.
De kabelboom voor mij E39 kost in Nederland ergens tussen de 240,00 en de 260,00 euro.
Bij Stefan Bertelshofer kost deze kabelboom slechts 124,00 euro, meer dan de moeite waard om te doen dus.

Het onderbouwen, dat is niet zo erg ingewikkeld, bij het bezoek aan de site van Stefan Bertelshofer kunt u de montage handleiding zo downloaden en afdrukken via uw printer.
Kijkt u maar eens op stefanbertelshofer.de

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Gbro

Bericht door Gbro » 28 jul 2011, 13:09

Bednakt voor deze info, klinkt goed.
Het is de bedoeling dat ik incidenteel een aanhangertje aan kan koppelen, dus ik denkt dat 7 poli voldoende is.
Een kabelboom naar de boardcomputer klinkt goed.
Ik zal dit zeker eens bekijken op ebay-de.
De orginele complete trekhaak heb ik al liggen.
BMW 323i coupe

Gbro

Bericht door Gbro » 28 jul 2011, 17:58

Weet u of de kabelboom/ conectoren m.b.t.checkcontrol lastig zijn om aan te sluiten?
BMW 323i coupe

AdE39

Bericht door AdE39 » 28 jul 2011, 19:16

Hallo beste Gbro,

Dit is echt goed te doen, u krijgt een gedegen inbouw advies.

De communicatie draad kan men zo inpluggen in de stekker van de licht module.
Het enige wat moet gebeuren, is dat de rechterzijkant losgehaal moet worden, zoals de bekleding en de dorpelpanelen.
Maar dit is ook geen al te groot karwei.

Als u de trekhaak op de site opzoekt, dan staat er dus een icoontje bij, daar kan u de montage handleiding zo downloaden van de bevestiging van de trekhaak en de aansluiting van alle connectoren.
de kabelboom is dus al helemaal compleet aangesloten met de stekkers inclusief, het is enkel de stekkers los maken bij de achterlichten en doorkoppelen.
Het lijkt wel origineel, zo netjes, de stekkerdoos is dus ook al compleet aangesloten, u hoeft er niets meer aan toe te voegen, enkel de constante stroomdraad voor de caravan, indien nodig, maar dit geeft ook al geen enkel probleem.
Het enige wat u dus moet doen, is aan koppelen en de aanhangermodule even op een geschikte plaats neer te hangen, de stekker er in en klaar.
Dan de communicatiedraad aansluiten in de licht module, de stekker staat al aangeduid, het pennummer waar u de communicatiedraad dient in te prikken word aangeduid.
Ik was er zo klaar mee, ben goedschiks een paar uur bezig geweest.

Een eitje dus.

Maar dat geld alleen als de inbouw instructies eerst worden gelezen, en worden opgevolgd.

De Check controkl werkt als de beste, ik had dus onderweg een defecte lamp, werd netjes aangegeven, gewoon grote klasse!!

De mistlamp op de auto word netjes uitgeschakel bij het indrukken van de schakelaar, en natuurlijk als de aanhanger er achter is gekoppeld.
De achteruitrijlichten van de auto worden netjes uitgeschakeld indien de aanhanger is voorzien van achteruitrijlichten, bij inschakelen van de achteruit versnelling.

Het lijkt net alsof het zo allemaal hoort, zou men gewoon zeggen.

Het is gewoon allemaal goed te doen, en overhaast u niet, doe het rustig aan allemaal, het maakt helemaal niet uit hoe lang u er over doet, u word niet achterna gezeten met een zweep, gewoon eigen tempo.

De trekhaak heeft u al, dan heeft u enkel alleen de kabelboom nog nodig, en die is daar een stuk goedkoper dan hier in ons land.
Tenminste voor een E39.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Gbro

Bericht door Gbro » 28 jul 2011, 19:38

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting.
Ik heb reeds op ebay-de gekeken naar E36 E-satz en zie inderdaad diverse mogelijkheden van het merk Jäger.
7 of 13 polig inderdaad.
BMW 323i coupe

Gbro

Bericht door Gbro » 29 jul 2011, 18:17

Ik heb de site bezocht die u aangaf.
Heel duidelijk, ik heb inderdaad de inbouwhandleidingen kunnen printen van zowel de trekhaak als de e-satz.
Nogmaals bedankt voor deze bruikbare informatie.
BMW 323i coupe

AdE39

Bericht door AdE39 » 30 jul 2011, 13:17

Hallo beste Gbro,

Graag gedaan hoor, geen dank verschuldigd.

Als ik ergens voordeel kan halen, dan geef ik dit erg graag door aan de medeforum leden.
Het moet dan wel vertrouwd zijn, anders doe ik het liever niet, en ik heb het zelf ervaren, dus het was in orde.
Heb zelf een hele set gekocht bij Stefan Bertelshofer, een Westfalia afneembare trekhaak en een 13 polige E-set.

Succes met de montage. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”