Versnellingsbak aan z'n einde?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Ben84

Versnellingsbak aan z'n einde?

Bericht door Ben84 » 24 jul 2011, 21:38

Mijn E36 318i uit 1995 heeft ondertussen bijna 230.000 km gereden. Ben er nog steeds zeer tevreden mee, alleen valt me de laatste tijd het volgende op.. Als ik wat te snel naar de 3e versnelling schakel merk ik dat het niet helemaal soepel gaat. Alsof je zacht vooruit rollend naar de achteruit schakelt zeg maar. Schakel ik heel rustig naar zn 3 dan gaat het zonder gekraak en gebonk. Zijn dit de synchromesh-ringen van de derde versnelling die aan zn eind beginnen te raken?

En dan de volgende vraag: bak laten reviseren of een goede ruilbak eronder? Weet niet of het een bekend probleem is of iets dergelijks?
Verkocht: BMW E36 318i sedan.
Rijdt op dit moment een Seat Cordoba Cupra 1.8 20VT

musQ

Re: Versnellingsbak aan z'n einde?

Bericht door musQ » 26 jul 2011, 19:03

Dat weet ik niet,

ik weet wel dat je prima een gereviseerde bak eronder kan zetten of een goede 2e handse. Wat wel belangrijk is is dat er genoeg versnellingsbak olie in moet.

Wat ook kan helpen is je koppelingsplaat en drukgroep vervangen en verse olie.

Probeer het eerst eens met verse olie en ga dan kijken wat er gebeurd.

SDMSIM

Re: Versnellingsbak aan z'n einde?

Bericht door SDMSIM » 26 jul 2011, 23:14

Duidelijk kwaaltje van de synchro ringen. Zou als ik jou was sowieso niet gaan reviseren, is bijna net zo duur als een (nieuwe) tweedehandsje eronder. Die van mij deed het altijd in zijn eerste en tweede versnelling, vind de derde wel apart :| maar goed ik ben er mee door gereden toen, maar mocht het je echt irriteren dan zou ik er een andere bak onder gooien!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”