omslagpunt benzine tov diesel
-
topsport26
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22 mar 2008, 11:58
omslagpunt benzine tov diesel
Kan ik het beste een 320d of een 330 d gaan rijden van bouwjaar 2001 a 2002 of een 325i benzine van dezelfde bouwjaren als ik 20000 km per jaar rij.
ik zie de reacties wel verschijnen groetjes Youri
ik zie de reacties wel verschijnen groetjes Youri
Re: omslagpunt benzine tov diesel
Met ruim 20.000 kilometers (liefst meer, denk aan 30/35.000) per jaar is het voordeliger om Diesel te gaan rijden. Dus dan kom je uit op een 318D (115PK), 320D (136PK of 150PK) of een 330d (184PK of 204PK). En daaruit zul je zelf moeten kiezen, want wij kunnen niet in je portemonnee kijken qua diesel kosten 
-
topsport26
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22 mar 2008, 11:58
Re: omslagpunt benzine tov diesel
afgelopen jaar heb ik net 20000 km gehaald.
dus dan is het reeel om diesel te rijden zeg jij?
dus dan is het reeel om diesel te rijden zeg jij?
Re: omslagpunt benzine tov diesel
Ik rij zelf Benzine, hopelijk reageren er nog wat Diesel rijders.
Maar ik denk zelf dat het pas leuk is qua kosten, vanaf 30.0000.
Maar ik denk zelf dat het pas leuk is qua kosten, vanaf 30.0000.
Re: omslagpunt benzine tov diesel
Hier wat rekenhulpmiddeltjes:topsport26 schreef:Kan ik het beste een 320d of een 330 d gaan rijden van bouwjaar 2001 a 2002 of een 325i benzine van dezelfde bouwjaren als ik 20000 km per jaar rij.
ik zie de reacties wel verschijnen groetjes Youri
http://www.microsoft.com/netherlands/on ... osten.aspx
http://www.autoboulevard.nl/keuzehulp/DieselOmslag.asp
-
Griffendahl
Re: omslagpunt benzine tov diesel
Ik zit op ongeveer 40.000 per jaar...
Gas is misschien goedkoper, maar da's niet echt mijn ding
Ik moet echt een diesel hebben, benzine is geen optie met deze kilometers. Zelfs met gelijke prijzen van benzine en diesel zou het voor mij om het verbruik al wel uit kunnen 
Gas is misschien goedkoper, maar da's niet echt mijn ding
Re: omslagpunt benzine tov diesel
Ik zal het even anders verwoorden dan de anderen. Zo rond de 20.000km is het verschil tussen benzine en diesel klein. Als er al verschil is. Daardoor kun je nemen wat je het lekkerste vind rijden (geloof me, een 330d
)
edit:
Ik zag net ook de aanleiding van dit topic. Ik zal dus even iets uitgebreider antwoorden.
Je hebt vaste kosten (verzekering en belasting) en je hebt variable kosten (brandstof en onderhoud). De vaste kosten zullen hoger uitvallen bij een diesel en die zul je dus met je lagere variabele kosten moeten terugverdienen. De verzekering scheelt nauwlijks, dus die laten we buiten beschouwing. Onderhoud maakt in de praktijk ook weinig uit. Vroeger was een diesel minder onderhoudsgevoelig, maar met alle electronica is dat niet meer zo. Kortom, onderhoud verwaarlozen we ook. Dan houden we een meerprijs in belasting over, die we met de brandstof moeten terugverdienen.
Laten we maar even een 325i tegenover een 330d zetten, beide handgeschakeld.
Wegenbelasting respectievelijk 630 en 1320 euro per jaar. Het verbruik is:
3er E46 - 325 (Benziner) 9.6 l/100 km 30
3er E46 - 330 (Diesel) 7.36 l/100 km 11
De brandstof doet vandaag:
Euro 95 Ultra Laag Zwavel 1.498
Shell Diesel zwavelvrij 1.252
Pakken we even de rekenmachine. De diesel is dus (1320 - 630) 690 euro per jaar duurder.
De brandstofkosten van benzine is (9.6 * 1.498 / 100) 0,143808 per kilometer. Voor diesel is de brandstof (7.36 * 1.252 / 100) 0,0921472 per km. Kortom, per km is diesel (0.143808 - 0,0921472) 0,0516608 goedkoper. Daarmee moeten we die 690 euro van de wegenbelasting weerverdienen. Daar doen we dan dus (690 / 0,0516608) 13356 km over. Dat is dus het omslagpunt.
In het geval van 20.000km heb je dus ((20.000 - 13.356) * 0,0516608) 343 euro voordeel. Zoals ik al eerder zei, te weinig om doorslag te geven, dus koop gewoon wat je zelf het lekkerste vind rijden (330d dus
)
edit:
Ik zag net ook de aanleiding van dit topic. Ik zal dus even iets uitgebreider antwoorden.
Je hebt vaste kosten (verzekering en belasting) en je hebt variable kosten (brandstof en onderhoud). De vaste kosten zullen hoger uitvallen bij een diesel en die zul je dus met je lagere variabele kosten moeten terugverdienen. De verzekering scheelt nauwlijks, dus die laten we buiten beschouwing. Onderhoud maakt in de praktijk ook weinig uit. Vroeger was een diesel minder onderhoudsgevoelig, maar met alle electronica is dat niet meer zo. Kortom, onderhoud verwaarlozen we ook. Dan houden we een meerprijs in belasting over, die we met de brandstof moeten terugverdienen.
Laten we maar even een 325i tegenover een 330d zetten, beide handgeschakeld.
Wegenbelasting respectievelijk 630 en 1320 euro per jaar. Het verbruik is:
3er E46 - 325 (Benziner) 9.6 l/100 km 30
3er E46 - 330 (Diesel) 7.36 l/100 km 11
De brandstof doet vandaag:
Euro 95 Ultra Laag Zwavel 1.498
Shell Diesel zwavelvrij 1.252
Pakken we even de rekenmachine. De diesel is dus (1320 - 630) 690 euro per jaar duurder.
De brandstofkosten van benzine is (9.6 * 1.498 / 100) 0,143808 per kilometer. Voor diesel is de brandstof (7.36 * 1.252 / 100) 0,0921472 per km. Kortom, per km is diesel (0.143808 - 0,0921472) 0,0516608 goedkoper. Daarmee moeten we die 690 euro van de wegenbelasting weerverdienen. Daar doen we dan dus (690 / 0,0516608) 13356 km over. Dat is dus het omslagpunt.
In het geval van 20.000km heb je dus ((20.000 - 13.356) * 0,0516608) 343 euro voordeel. Zoals ik al eerder zei, te weinig om doorslag te geven, dus koop gewoon wat je zelf het lekkerste vind rijden (330d dus
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
Re: omslagpunt benzine tov diesel
Ik rijd maar 17000km per jaar en rij evengoed een diesel, Want die berekeningen heb ik niet gemaakt allemaal.
Ik heb altijd auto's gehad die veel benzine nodig hadden, mijn vr6 en mijn 1.8T. Met die auto's moest ik bijna 2 keer per week tanken en nu maar nog 1 keer in de 2 weken. Ik had alleen uitgetelt wat het totaal plaatje koste als er veel verschil in het dieselen zat. met de 320D was ik met een totaal plaatje 15 euro per/maand goedkoper uit als een benzine.
Maar ik heb er wel spijt van dat ik een 320D heb gekocht, Als ik nog eens moest kopen dan werd het een 330D Touring.
Ik heb altijd auto's gehad die veel benzine nodig hadden, mijn vr6 en mijn 1.8T. Met die auto's moest ik bijna 2 keer per week tanken en nu maar nog 1 keer in de 2 weken. Ik had alleen uitgetelt wat het totaal plaatje koste als er veel verschil in het dieselen zat. met de 320D was ik met een totaal plaatje 15 euro per/maand goedkoper uit als een benzine.
Maar ik heb er wel spijt van dat ik een 320D heb gekocht, Als ik nog eens moest kopen dan werd het een 330D Touring.
-
topsport26
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22 mar 2008, 11:58
Re: omslagpunt benzine tov diesel
Zo Siemi,
Dat is nog eens een mooie uitleg.
Het maakt in feite dus weinig uit.
Dan krijg je nu alleen dat de aanschaf van een gebruikte diesel met weinig kilometers stukken meer kost als een benzine auto.
Koop je een gebruikte diesel met redelijk veel kilometers en je rijd er 2 jaar in en je ruilt hem weer in krijg je er weer veel minder voor terug.
Terwijl je bijv voor een benzine 325 i met 100000 km erop voor 14 a 15000 kan kopen.
En de meeste diesels voor 14 a 150000 euro hebben rond de 200000 km gelopen.
Naja ik laat het allemaal op me inwerken en moet toch uiteindelijk een beslissing maken...
Eerst mijn eigen auto ff afwachten tot ik die verkocht heb.
groeten Youri
Dat is nog eens een mooie uitleg.
Het maakt in feite dus weinig uit.
Dan krijg je nu alleen dat de aanschaf van een gebruikte diesel met weinig kilometers stukken meer kost als een benzine auto.
Koop je een gebruikte diesel met redelijk veel kilometers en je rijd er 2 jaar in en je ruilt hem weer in krijg je er weer veel minder voor terug.
Terwijl je bijv voor een benzine 325 i met 100000 km erop voor 14 a 15000 kan kopen.
En de meeste diesels voor 14 a 150000 euro hebben rond de 200000 km gelopen.
Naja ik laat het allemaal op me inwerken en moet toch uiteindelijk een beslissing maken...
Eerst mijn eigen auto ff afwachten tot ik die verkocht heb.
groeten Youri


