316i vreemde stationair loop
- elrenegado
316i vreemde stationair loop
Gisteren heeft mijn vriendin panne gehad met de sedan.
Althans, in de file zat ze vrolijk te bellen, alle metertjes en lampjes vrolijk negerend tot een behulpzame medeweggebruiker luid toeterend en wijzend naast r reed.
Na haar raampje open gedaan te hebben zei die beste man dat er rook uit d'r motor kwam.
Dus hop, langs de kant.
Ipv route mobiel belt ze mij, dus ik erheen... oorzaak, koelslang van radiator afgebroken.. (bovenste aansluiting zit een plastic iets met ribbels, die was gebroken.)
Auto op ambulance gezet (sleutelen langs de A12 is nou niet echt mijn favoriete bezigheid)
en thuis verder gekeken.
Slang er weer op gezet,
vol met water gegooid en 1 liter koelvloeistof (had niet meer)
Starten en laten lopen..... auto kwam op temperatuur, kachel werd warm, thermostaatje netjes open, pompje gooid alles netjes rond, geen harde slangen etc.
Echterrrrrrrrrr..... na een proefritje moest ik voor een open brug wachten.
en toen merkte ik dat de auto een beetje schud bij stationair.
het blok lijkt vrij rustig te liggen.
Het is net of die op 3 poten loopt, maar dan zonder dat het blok schud. alsof die op 3,5 poten loopt..... met zachtje pufjes hoorbaar uit de uitlaat.....
toerental is netjes stabiel
en als je ietsjes gas geeft is het weg.....
tijdens het rijden merk je niets, enkel bij stilstand en stationair toerental.
Na een aantal x flink gas geven was het ook even weg, nog een keer gas geven en het was weer terug.
Wat zou dat kunnen zijn ??
Althans, in de file zat ze vrolijk te bellen, alle metertjes en lampjes vrolijk negerend tot een behulpzame medeweggebruiker luid toeterend en wijzend naast r reed.
Na haar raampje open gedaan te hebben zei die beste man dat er rook uit d'r motor kwam.
Dus hop, langs de kant.
Ipv route mobiel belt ze mij, dus ik erheen... oorzaak, koelslang van radiator afgebroken.. (bovenste aansluiting zit een plastic iets met ribbels, die was gebroken.)
Auto op ambulance gezet (sleutelen langs de A12 is nou niet echt mijn favoriete bezigheid)
en thuis verder gekeken.
Slang er weer op gezet,
vol met water gegooid en 1 liter koelvloeistof (had niet meer)
Starten en laten lopen..... auto kwam op temperatuur, kachel werd warm, thermostaatje netjes open, pompje gooid alles netjes rond, geen harde slangen etc.
Echterrrrrrrrrr..... na een proefritje moest ik voor een open brug wachten.
en toen merkte ik dat de auto een beetje schud bij stationair.
het blok lijkt vrij rustig te liggen.
Het is net of die op 3 poten loopt, maar dan zonder dat het blok schud. alsof die op 3,5 poten loopt..... met zachtje pufjes hoorbaar uit de uitlaat.....
toerental is netjes stabiel
en als je ietsjes gas geeft is het weg.....
tijdens het rijden merk je niets, enkel bij stilstand en stationair toerental.
Na een aantal x flink gas geven was het ook even weg, nog een keer gas geven en het was weer terug.
Wat zou dat kunnen zijn ??
Re: 316i vreemde stationair loop
koelsysteem in de gaten houden, er kan nog lucht aanwezig zijn.
stationaire loop wordt bepaald door de I.C.V. Dat is de idle control valve. Aan je dikke luchtslang van luchtfilterhuis naar de gasklep zit een zijaftakking om het zo maar te zeggen die eindigt aan de I.C.V.
Als je de slang toch los moet nemen vanaf het luchtfilter kijk je zo in het gasklephuis. Poets dit even helemaal schoon en vergeet de gasklep niet. Daarna reinig je de I.C.V. ook. Beide met carburateurreiniger. De I.C.V. met zorg poetsen omdat er wikkelingen inzitten die je niet moet inspuiten. Alleen het mechanische gedeelte reinigen.
De I.C.V. moet je met de contactsleutel op stand "on", zachtjes horen zoemen. Dit ook controleren.
Eerst beide componenten poetsen. Controleer ook de slangen op scheurtjes of eventuele gaatjes. Goed buigen en kritisch bekijken met goed licht! Bij twijfel vervangen, want met valse lucht gaat de machine in de loop van de tijd niet beter draaien.
En 2x per jaar injectorreiniger in de tank gooien voor schone inspuitventielen, mocht je dit nog niet weten.
Succes en positieve feedback is ook welkom. Daar kunnen anderen weer wat mee.
Heb je hierna nog troubles, ga je de bougiekabels, bougies en rotorverdeelkap kritisch bekijken.
stationaire loop wordt bepaald door de I.C.V. Dat is de idle control valve. Aan je dikke luchtslang van luchtfilterhuis naar de gasklep zit een zijaftakking om het zo maar te zeggen die eindigt aan de I.C.V.
Als je de slang toch los moet nemen vanaf het luchtfilter kijk je zo in het gasklephuis. Poets dit even helemaal schoon en vergeet de gasklep niet. Daarna reinig je de I.C.V. ook. Beide met carburateurreiniger. De I.C.V. met zorg poetsen omdat er wikkelingen inzitten die je niet moet inspuiten. Alleen het mechanische gedeelte reinigen.
De I.C.V. moet je met de contactsleutel op stand "on", zachtjes horen zoemen. Dit ook controleren.
Eerst beide componenten poetsen. Controleer ook de slangen op scheurtjes of eventuele gaatjes. Goed buigen en kritisch bekijken met goed licht! Bij twijfel vervangen, want met valse lucht gaat de machine in de loop van de tijd niet beter draaien.
En 2x per jaar injectorreiniger in de tank gooien voor schone inspuitventielen, mocht je dit nog niet weten.
Succes en positieve feedback is ook welkom. Daar kunnen anderen weer wat mee.
Heb je hierna nog troubles, ga je de bougiekabels, bougies en rotorverdeelkap kritisch bekijken.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
- elrenegado
nou..... het is opgelost.
Ik heb ten eerste de bougies vervangen (had nog een setje liggen)
tevens de slang verwijder tussen LMM en inlaatspruitstuk, dat was redelijk schoon maar toch beetje aan de poets gegaan.
Bij terugplaatsen van de slang zag ik een scheurtje, niet echt groot, paar cm, dus die even dichtgemaakt tijdelijk (gelijk nieuwe besteld)
starten en hij loopt weer als een zonnetje stationair.
We hebben dus geluk gehad met het losspringen van de slang dat er geen grotere schades ontstaan zijn.
Thanks dw70,
Duidelijk verhaal, en dat van die reiniger wist ik nog niet.
de buurman had hem toevallig staan, dus die is gelijk in de tank gegaan !!
Ik heb ten eerste de bougies vervangen (had nog een setje liggen)
tevens de slang verwijder tussen LMM en inlaatspruitstuk, dat was redelijk schoon maar toch beetje aan de poets gegaan.
Bij terugplaatsen van de slang zag ik een scheurtje, niet echt groot, paar cm, dus die even dichtgemaakt tijdelijk (gelijk nieuwe besteld)
starten en hij loopt weer als een zonnetje stationair.
We hebben dus geluk gehad met het losspringen van de slang dat er geen grotere schades ontstaan zijn.
Thanks dw70,
Duidelijk verhaal, en dat van die reiniger wist ik nog niet.
de buurman had hem toevallig staan, dus die is gelijk in de tank gegaan !!
Heb denk ik een soortgelijk probleem E36 328i (M52). Bij koude motor en stoppen voor stoplicht vallen toeren naar 400 tpm en dan snel weer naar de 600 om dan weer naar de 500 tpm te gaan. Lijkt net of de auto net niet afslaat. En is soms wat schokkerig bij stationair draaien.
Na stukje gereden te hebben blijft hij wel rond de 600 tpm stationair. Ook ik merk dat als de auto een paar minuten stationair draait er af en toe kleine "plofjes" uit de uitlaat komen. Ook met het uitrollen voor een stoplicht in 2e versnelling maakt hij ineens een wat overdreven bebrabbel.
Daarbij verliest de auto redelijk veel koelvloeistof..Iedere week na intensief gebruik een halve liter.. Ik hoop natuurlijk niet dat het de koppakking is..of zou dat gebrabbel uit de uitlaat dan toch komen doordat er koelvloeistof in het blok lekt?
Temperatuurmeter blijft precies in het midden (ook met de kachel op de warmste stand). Geen witte rook uit de uitlaat en tot nu toe geen lekke slangen kunnen vinden. Ook geen plasje onder de auto..
Wat zou het kunnen zijn?
Na stukje gereden te hebben blijft hij wel rond de 600 tpm stationair. Ook ik merk dat als de auto een paar minuten stationair draait er af en toe kleine "plofjes" uit de uitlaat komen. Ook met het uitrollen voor een stoplicht in 2e versnelling maakt hij ineens een wat overdreven bebrabbel.
Daarbij verliest de auto redelijk veel koelvloeistof..Iedere week na intensief gebruik een halve liter.. Ik hoop natuurlijk niet dat het de koppakking is..of zou dat gebrabbel uit de uitlaat dan toch komen doordat er koelvloeistof in het blok lekt?
Temperatuurmeter blijft precies in het midden (ook met de kachel op de warmste stand). Geen witte rook uit de uitlaat en tot nu toe geen lekke slangen kunnen vinden. Ook geen plasje onder de auto..
Wat zou het kunnen zijn?
- jordie E36
beste richy, iedere week halve liter kvs is wel bijzonder veel !
weet niet precies hoe het zit, maar als je wilt dat die perfect vol zit dat gaat geloof ik niet, doordat alles warm word met rijden stijgt de druk in de kvs 'houder' en zal er lijkt mij het te veel aan kvs uitlopen, ( iemand hier een goede uitleg voor? )
ik weet ook niet hoe lang dit al aan de hand is, maar laten we hopen niet de kop-pakking. want kvs in je motor kan behoorlijke schade aanbrengen! al lijkt dit er wel op, omdat de kvs verdwijnt maar niet direct zichtbaar is in het motor-ruim. succes !
ik weet ook niet hoe lang dit al aan de hand is, maar laten we hopen niet de kop-pakking. want kvs in je motor kan behoorlijke schade aanbrengen! al lijkt dit er wel op, omdat de kvs verdwijnt maar niet direct zichtbaar is in het motor-ruim. succes !
Mercedes is een taxi. Audi is een mode hype. BMW is een begrip.
- elrenegado
Richy,
Bij de auto van me vriendin bleef het toerental perfect net onder de 1000 staan.
Dat van jou is een ander probleem,
het schommelen van de toeren kan veroorzaakt worden door de stationair regelklep, die kan vervuild zijn.
als die onder zijn toeren dipt, dan kan je idd uit je uitlaat ook wat onregelmatigheden horen.
Voor wat je zegt de KVS...
Die staat bij echt koude motor vaak halverwege je reservoir (lijkt mij idd een halve liter wat die omlaag staat)
Echter... met warme motor komt dat nivo omhoog.
Rij een 2 weken zonder bij te vullen, blijft die dan wel op hetzelfde peil staan ??
Bij de auto van me vriendin bleef het toerental perfect net onder de 1000 staan.
Dat van jou is een ander probleem,
het schommelen van de toeren kan veroorzaakt worden door de stationair regelklep, die kan vervuild zijn.
als die onder zijn toeren dipt, dan kan je idd uit je uitlaat ook wat onregelmatigheden horen.
Voor wat je zegt de KVS...
Die staat bij echt koude motor vaak halverwege je reservoir (lijkt mij idd een halve liter wat die omlaag staat)
Echter... met warme motor komt dat nivo omhoog.
Rij een 2 weken zonder bij te vullen, blijft die dan wel op hetzelfde peil staan ??
Zeer grote hoeveelheden koelvloeistofverlies (een gesloten systeem dat vloeistof verliest is natuurlijk niet goed, zeker niet als je geen plas onder je auto vindt) en bijbehorende plofjes.Richy schreef:Heb denk ik een soortgelijk probleem E36 328i (M52). Bij koude motor en stoppen voor stoplicht vallen toeren naar 400 tpm en dan snel weer naar de 600 om dan weer naar de 500 tpm te gaan. Lijkt net of de auto net niet afslaat. En is soms wat schokkerig bij stationair draaien.
Als de vonk goed is, klopt er iets niet in de hoeveelheid lucht. Teveel lucht. Valse lucht. Bij valse lucht is er altijd een overslag geluid. Plof. Trek je vacuum slang maar eens los als hij stationair wel goed draait. Dan krijg je al een idee, wat een miniscuul lek in je koppakking teweeg brengt.
Dit riekt al naar een defecte koppakking.
Laat je systeem eens onder druk zetten. Kan iedere goede garagist eenvoudig. Weet je het zo.
Verlies van koelvloeistof lijkt uiteindelijk mee te vallen.. was even vergeten dat het niveau flink kan dalen bij verschil in warm en koude motor..
Ook het gebruik van de airco de afgelopen dagen heeft hier natuurlijk aan bijgedragen..
Over het gestotter.. Herinner me ineens dat ik vorige week het motorgedeelte heb afgespoten met hoge druk.. (met draaiende motor)
Ook het gebruik van de airco de afgelopen dagen heeft hier natuurlijk aan bijgedragen..
Over het gestotter.. Herinner me ineens dat ik vorige week het motorgedeelte heb afgespoten met hoge druk.. (met draaiende motor)
Laatst gewijzigd door Richy op 26 apr 2011, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- elrenegado
verstopt of vuil denk ik niet...... eerder vocht op plekken waar je het niet wil...
je motor afspuiten met hoge druk met een draaiende motor.
Misschien kun je de volgende keer met haar samen gaan poetsen. Zij kan dat heel goed.
http://youtu.be/Ox3qGxoQ6Is
Misschien kun je de volgende keer met haar samen gaan poetsen. Zij kan dat heel goed.
http://youtu.be/Ox3qGxoQ6Is
whehehe.. Maar wat is er zo verkeerd aan dan? Als je de elektrische dingen vermijd moet dat toch geen kwaad kunnen? En daarbij heeft het blok nog geen 10 seconden water gehad..
- elrenegado
ik zou het wel knap vinden als je je blok afspuit en alle electrische dingen kan vermijden.
op elk deel van het blok zit wel electronica.
en 1 seconde water kan al genoeg zijn.
Daarom..... stoom cleaner : JA - hoge druk reiniger : Nee
op elk deel van het blok zit wel electronica.
en 1 seconde water kan al genoeg zijn.
Daarom..... stoom cleaner : JA - hoge druk reiniger : Nee