Probleem met fan / koelingen 318e 36

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
laurens362

Probleem met fan / koelingen 318e 36

Bericht door laurens362 » 03 apr 2011, 19:07

Hallo beste mensen!

Ik heb een probleem met mijn bmw 318i e36, en het gaat over het volgende probleem!

De fan deed het eerst niet, maar dat probleem heb ik opgelost door met de nippel de belletjes eruit te halen. Dus de fan doet het nu wel, maar mijn auto blijft nog steeds warm worden.. ook heb ik als ik de verwarmining in de auto aanzet op het hoogst geen warme lucht.

Heb ik misschien niet goed het probleem verholpen met het nippeltje of iets vergeten? teveel of te weinig koelvloeistof er in gedaan? ( staat geen meter bij tot hoe vol hij moet ) of heel iets anders?
iemand bekend met dit probleem en een oplossing?

Alvast bedankt!

BMWE39FREAK

Re: Probleem met fan / koelingen 318e 36

Bericht door BMWE39FREAK » 03 apr 2011, 22:41

:roll: De viscofan deed het eerst niet en na het opendraaien van de nippel om lucht eruit te laten lopen deed ie het wel ??

Weet niet wat de reden ervoor is geweest..dus wissel van radiateur,slang stuk of wat dan ook..
Maar op deze manier voorkomt je zoveel mogelijk lucht in je koel systeem..

Zet de auto aan de voorkant zo hoog mogelijk..(b.v.b. op oprij bokjes)..
Zorgen dat er voldoende koelvloeistof in t reservoir zit..
Dan kachel op heet zetten en motor op bedrijf tempratuur laten komen..
Dan met warme motor met zo'n 2,5 a 3 dzd. toeren de motor laten draaien en ontluchtings nippel wat los zodat het lucht via deze weg eruit kan..dan deze dicht draaien als er alleen maar koelvloeistof uit komt..
Dan motor laten afkoelen en vul dop eraf en systeem eventueel bijvullen tot max..
Dan tijdje rond rijden en motor weer laten afkoelen en weer kijken naar het niveau..
Net zolang totdat het peil goed blijft staan..

visco kun je testen bij meer als de warme motor door er een krnat tegenaan te houden en zo proberen hem te stoppen..

Stopt ie dan is hij niet goed meer en stopt hij niet dan is hij wel goed..

Greetz 8)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 03 apr 2011, 22:52

Inderdaad,

Je hebt waarschijnlijk lucht in je systeem.
Oftewel de temperatuursensor zat in een luchtbel waardoor je fan niet ging draaien.
De temp. sensor stuurt deze aan, maar moet wel in de vloeistof zitten om te kunnen meten.

Onluchten gaat inderdaad het best als de auto voor omhoog staat. Mooiste is voorwielen op de brug en een meter omhoog zetten.
Slangen knijpen, ontluchten met de nippels e.d. zoals al aangegeven.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

laurens362

Bericht door laurens362 » 04 apr 2011, 12:21

Ik had de bmw dus ontlucht, en daarna deed de fan het dus wel weer... Maar de fan blaast alleen lucht, geen koude of warm lucht net zoals in de auto... maar het kan dus zijn dat ik het niet goed heb ontlucht??

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”