E36 325i Startonderbreker? Startmotor? Benzinepomp? help..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
LaBMW

E36 325i Startonderbreker? Startmotor? Benzinepomp? help..

Bericht door LaBMW » 21 mar 2011, 17:18

Ik ben weer even bezig gegaan met de 325i 1993 cabrio.

Problemen waren de interieurkabebloom welke verknipt was en een aftermarket alarm op zat.

Alles is nu verwijderd en een compleet nieuwe (2ehands) kabelboom geplaatst welke origineel en niet bewerkt is.

Nu heb ik vandaag geprobeert te starten maar dat deed het dus niet.

- Dashbordlampjes en tellerbaklampjes gaan aan
- Brandstofpomp hoor je niet bij het draaien van je sleutel
- Startmotor start ook niet bij draaien van je sleutel

Betreft model 1993 dus als het goed is zonder startonderbreker.

Wat ik nog ga proberen is alle massa aansluitingen na lopen of die genoeg stroom krijgen. Ik denk dat de laatste massa kabel thv achterbank bestuurderskant niet goed zit want als ik mijn alarmlichten aan doe gaan ze achter niet knipperen. Dit kan betekenen dat hij dus geen stroom krijgt waardoor de brandstofpomp ook nooit zal aanslaan. KLOPT DIT?

Het kan zijn dat de accu te zwak is geworden (staat al 3 maanden stil). KLOPT DIT?

Wat ik ook graag wil weten is of je de startmotor wel moet horen ongeacht of de brandstofpomp werkt? Ik denk namelijk dat er misschien een startonderbreker in de nieuwe kabelboom (model 1994) zit verwerkt. De sleutels en sloten behoren niet bij de nieuwe kabelboom. KLOPT DIT?

Tot slot: is het zo dat als de brandstofpomp niet goed aangesloten is (geen stroom krijgen) dat de startmotor ook niet zal aanslaan? of staat dit los van elkaar (lijkt mij wel). KLOPT DIT?

Wie o wie heeft tips of adviezen voor mij? :D
Laatst gewijzigd door LaBMW op 21 mar 2011, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar een wil is...is een weg!!

dw70

Re: E36 325i Startonderbreker? Startmotor? Benzinepomp? help

Bericht door dw70 » 21 mar 2011, 17:29

eerst de accu vol en dan verder zoeken. 24 uur minimaal aan de lader.

3 maanden is te lang.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

LaBMW

Bericht door LaBMW » 21 mar 2011, 17:37

Accu met startkabels op een andere auto aansluiten kan niet het procces versnellen, alleen voor de test?

Maar stel dat de accu inderdaad versleten/leeg is. Moet het dan niet zo zijn dat als ik contact omdraai om te starten, lampjes etc gaan branden, dat je de brandstofpomp moet horen zoomen/tikken/ratelen voor een paar seconden?

dw70

Bericht door dw70 » 21 mar 2011, 20:57

hoofdstroom relais heeft een minimale spanning nodig om aan te trekken om zo de rest van stroom te voorzien. En als die er niet is, gaat er niks.

En ik heb zat accu's dood gezien, die geen lampjes meer tevoorschijn konden toveren (andere merken).

Natuurlijk kan het met overstart kabels. Maar wel op de correcte manier. Dus niet pool op pool zetten.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

LaBMW

Bericht door LaBMW » 21 mar 2011, 22:53

wat bedoel je met pool op pool??? rood op rood zwart op zwart lijkt me logisch toch

dw70

Bericht door dw70 » 21 mar 2011, 23:50

zwart op zwart is fout. Zwart van de - pool klem van de donor gaat bij jou op een mooie en schone massa aansluiting onder jouw motorkap. En dat is niet jouw - pool op de batterij. Toevallig zit er in de buurt van je schokbreker huis een fraai exemplaar net zoals in je automanual staat.

Het te dichtbij brengen van + en - bij een lege en "mogelijk defecte batterij", die kortgesloten kan zijn aan de binnenzijde vanwege een defect, kan een explosie veroorzaken. Om dit te voorkomen, wordt de andere methode ernstig aanbevolen door haast iedere autofabrikant. Toevallig heeft BMW niet voor niets een schone massa aansluiting voor dit gebruik op het schokbrekerhuis. Een schone bout en moer, dichtbij de accubak.

LaBMW

Bericht door LaBMW » 22 mar 2011, 02:12

oke, dus in mijn "rijdende" auto zet ik hem op - en + pool, op de "project" bmw zet ik hem op + pool en op chassis. Toch?

ik kan echter alleen aan de achterkant bij de accu aansluiten aangezien mijn bmw met de neus het pand in staat. dat probeer ik wel even. hopelijk dat mensen ook nog antwoorden hebben op mijn andere vragen...?

dw70

Bericht door dw70 » 22 mar 2011, 16:20

LaBMW schreef:Ik ben weer even bezig gegaan met de 325i 1993 cabrio.

Wat ik ook graag wil weten is of je de startmotor wel moet horen ongeacht of de brandstofpomp werkt? Ik denk namelijk dat er misschien een startonderbreker in de nieuwe kabelboom (model 1994) zit verwerkt. De sleutels en sloten behoren niet bij de nieuwe kabelboom. KLOPT DIT?
Ja er zit op je "nieuwe kabelboom" een startonderbreker. Je DME krijgt nu geen vrijgave. Je startmotor ook niet. Direkt geschakeld van de elektronische startblokkering. Dat klopt.
Tot slot: is het zo dat als de brandstofpomp niet goed aangesloten is (geen stroom krijgen) dat de startmotor ook niet zal aanslaan? of staat dit los van elkaar (lijkt mij wel). KLOPT DIT?
Als je auto af fabriek in orde zou zijn en je benzinepomp zou niet goed aangesloten zijn, draait de startmotor. Maar bij jou zit de startonderbreker er niet op die je wel nodig hebt.

Dus op naar de sloperij en je een EWS II module halen. Die hoort aan de linkerkant onder je dashboard te zitten.
Hier kun je zien waar je moet zoeken: Plek nummer 2 onderdeel A836.

Maar of jij nu alles compleet hebt, blijft voor mij natuurlijk door een bos kijken.
http://www.flickr.com/photos/45457790@N ... otostream/

Succ7 !

LaBMW

Bericht door LaBMW » 22 mar 2011, 18:51

Thanks voor de info.

Volgens mij heb ik geen extra aansluitingen meer op de nieuwe kabelboom waar een ews module op aangesloten kan worden...?

Is het niet zo dat hij in combinatie zit met de sloten? Dat je persé de sleutel die bij die kabelboom hoort moet gebruiken?

Een ews is universeel uitwisselbaar?

Dit was de oude kabelboom bestuurderskant. Zie je hem hier toevallig op?

Afbeelding

dw70

Bericht door dw70 » 22 mar 2011, 19:04

LaBMW schreef: Volgens mij heb ik geen extra aansluitingen meer op de nieuwe kabelboom waar een ews module op aangesloten kan worden...?
Blijft een puzzel.
Is het niet zo dat hij in combinatie zit met de sloten? Dat je persé de sleutel die bij die kabelboom hoort moet gebruiken?
Dat heb je goed geschoten. Daar zit hem juist de beveiliging in. Of per zender/ontvanger draadloos of met een sleutel. Beiden worden gecodeerd.
Een ews is universeel uitwisselbaar?

Dat lijkt me niet nee. Maar misschien kan een dealer je helpen de juiste versleuteling weer te herstellen, mocht dit nodig zijn.
Dit was de oude kabelboom bestuurderskant. Zie je hem hier toevallig op?
Grapjas :gekdoen:

Maar even tussen ons. Er zit toch meer achter de beveiliging. Hoe wil je nou weten of je dat allemaal hebt?
Is alles precies hetzelfde ingestoken? zitten alle relais op dezelfde plek. Geen relais vergeten? Geen modules gezien aan de nieuwe kabelboom, die je op de oude niet had?

Er komt toch wel meer bij kijken dan je denkt.

Je moet de oude kabelboom t.o.v. de nieuwe compleet nalopen met 2 man sterk.

LaBMW

Bericht door LaBMW » 22 mar 2011, 22:56

Ik waardeer je mee denken ;) .

De foto's hieronder zijn van de oude kabelboom en ter aanduiding wat ik nu mis op de nieuwe kabelboom

Ik mis 2 opties op de nieuwe kabelboom. Volgens mij heb ik EWS voorbij zien komen op de modules onder het dashbordkastje en bij de cabriokapmodule welke ik overhield, of waar ik geen stekkers van had op de nieuwe kabelboom. Uit mijn hoofd de module met de blauwe iso stekker, volgens mijs stond daar EWS op, onder het dashbordkastje. zie foto:

Afbeelding

En zo'n stekker mis ik dus ook achter bij de cabriomodule (wederom even uit mijn hoofd, de stekker die hier erin zit, die mis ik als het goed is):

Afbeelding

Deze kastjes, zaten er 2 van in de cabrio origineel (van wat er origineel uberhaupt wel of niet in hoort weet ik niet) maar zitten niet op de nieuwe kabelboom, er staat op "farheinrichtung":

Afbeelding

dw70

Bericht door dw70 » 22 mar 2011, 23:51

geen bmw nummer of code op dat kastje?

LaBMW

Bericht door LaBMW » 23 mar 2011, 00:49

ik denk het wel, laat ik zsm weten met evt foto's..

dw70

Bericht door dw70 » 23 mar 2011, 22:42

ik heb de verschillen eens bekeken tussen de draadboom 1993 en 1994. En je hebt vette pech.
Een 1993 model werkt met een ZVM module (centraal sluitsysteem wat alleen deze functie heeft).
Een 1994 model werkt met een ZKE module (centraal elektrosysteem waar alles overheen gaat, en er meer modules zijn die hieraan vasthangen, om het zo maar te zeggen).

Ik zou je adviseren de draadboom terug te brengen en te ruilen voor een 1993 model. Want hier ga jij niet uitkomen. Je modules kun je niet zo maar omzetten. De opbouw is compleet anders. En dat werkt zich ook anders uit.

Ook de zekeringbezetting is niet identiek. De ene draadboom heeft op sommige posities een andere bezetting dan de andere draadboom.

Hoe k*t het ook voor je is. Losgooien en ombouwen naar 1993 boom voor de je cabrio!!

Trouwens dat aftermarket systeem is dat niet toevallig een Alpine anti diefstal systeem? (die zit standaard op de 1993 kabelboom b.t.w)

LaBMW

Bericht door LaBMW » 24 mar 2011, 02:01

wauw...

zeer bedankt voor het uitzoeken en informatie!!

dit had ik echter niet zien aankomen nee...heel simpel gezegd, de 1993 kabelboom was de meest eenvoudige kabelboom ooit gemaakt in de cabrio? geen beveiligingen etc...en vanaf 1994 zijn ze gaan nadenken over startonderbrekers etc...

Voor zover ik weet geen alpine nee. Dit was een reeds failliet gegaant alarm merk, even de naam kwijt.

pfoeh dat wordt weer wisselen inderdaad.

Vreemde is echter wel dat ik 1 module over heb van de oude kabelboom, waar ik even moet kijken welke het is (maar zoals ik al in plaatje hierboven vermeld had de blauwe iso stekker module)

Ik kan kijken welke module ik nu heb, of dat zke of zvm is, maar zitten er geen verschillen in aansluitingen in de zke en zvm module? zodat ik het daar van kan afleiden van de nieuwe kabelboom?

Volgens mij is de witte en de blauwe module voor wiwa (wit uit mn hoofd voor ruitenwissers) en de andere voor de achter uit rij verlichting?

Er is vrijveel aan de oude kabelboom gedaan, evenals contact slot. hier zat namelijk een "dikke" batterij sleutel bij alsof er ews op zit. Wat eigenlijk niet mogelijk was aangezien dit een 1993 is. Zo zie ik dus bij het contactslot 7 draden, en bij de nieuwekabelboom isostekker-naar-contactslot-isostekker maar 6 draden...

Ik heb me laten vertellen dat een 1993 325i vanos kabelboom te vervangen valt voor een 1994 320i vanos kabelboom..

thanks for info and sharing!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”