radio inbouwen/ probleem met de aansluiting

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Avante

radio inbouwen/ probleem met de aansluiting

Bericht door Avante » 18 mar 2011, 19:24

Beste mensen,

Ik heb een BMW 318is, waar een oude Sony (cassette)radio inzat. Nu heb ik een nieuwer model Sony gekocht, met ISO stekkers. Helaas had de oude radio deze niet, en is er (volgens de vorige eigenaar, en ik heb weinig zin het hele dashboard te verwijderen) geen originele BMW stekker (meer) aanwezig.

Nu zou ik natuurlijk toch graag de kabeltjes verbinden, heeft iemand een idee/advies hoe ik dat het beste kan aanpakken? Ik heb al veel rondgekeken op internet, om een stekker te vinden die loopt van de aansluiting op de oude radio naar de ISO blokjes van mijn nieuwe radio, helaas zonder succes. Ik heb plaatjes toegevoegd van de aansluiting van de oude radio, ter verduidelijking.
Afbeelding
Afbeelding

Ook vroeg ik mij enorm af hoe het kan dat ik 2 gele draden en 2 zwarte draden heb!? Iemand enig idee (volgens mij is 1 zwarte de aarde, en 1 gele de switched 12v, maar waarvoor de ander zijn... :help: )

Alvast erg bedankt voor elke hulp!

reinhold
Contacteer:

Re: radio inbouwen/ probleem met de aansluiting

Bericht door reinhold » 19 mar 2011, 08:29

Er zijn wel schema`s voor te vinden welke draad waar voor is. Maar weet je zeker dat de originele stekker er niet meer in zit als je de bedrading wat verder er uit trekt voorzichtig kom je dan niet een grote zwarte stekker tegen hier kan je dan een verloop stekker op zetten van BMW naar ISO.
De schema kun je wel op internet vinden. Dit is een schema van de BMW bedrading in een andere topic daar staan de kleurnummers wel in van de radio.Gepost door verheeske316

http://wedophones.com/Manuals/BMW/1994% ... Manual.pdf

Verheeske

Bericht door Verheeske » 20 mar 2011, 13:00

kijk inderdaad even of er niet nog ander stekkers verder weggestopt zijn. Dat kan een hoop gepuzzel schelen.

Verder zou je met een multimetertje ff spanning kunnen meten dan weet je welke de constante + is en welke de gewone. En als er op beide zwarte geen spanning blijkt te staan kun je met een weerstandsmeting bepalen of het niet beide een massa-aansluiting zijn
-- Houdoe wanne --

dw70

Bericht door dw70 » 20 mar 2011, 15:08

zwart is voor beide massa. 1 voor de radio zelf (deze opsporen t.o.v. je chassis) en de ander voor een meegeleverde CD speler of elektrische antenne. De 2e is een doorverbinder voor de randapparatuur om het zo maar te zeggen. 2 hangt dus los als 1 niet is aangesloten. Het radiochassis is de doorverbinder als de multiconnector wordt aangesloten.

2x geel idem dito. Geel is verlichting geschakelde +. De 2e gele was voor apparatuur in de kofferruimte (versterkers-cd spelers etc.)

Dit gele draadje heeft met scandinavische landen te maken waar het verplicht is met verlichting aan te rijden overdag. De radio wordt geschakeld zodra er licht is, rijden zonder licht: geen radio.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

biggakww

Bericht door biggakww » 21 mar 2011, 18:04

ik had hetzelfde probleem ik heb alles aangepast als het goed is staat op de kabels van de sony stekker wat het is;)
je moet ff ergens het bmw blokje vandaan halen waar de iso stekker ingaat ;)
staat wel zo netjes alles standaart:)
kijk mijn showroom kan je een foto zien van mijn bekabeling hoe het was...
gewoon alles afknippen op een lengte dat je er nog mee kan werken en dan uitzoeken wat het is;)
succes :duimen:

musQ

Bericht door musQ » 21 mar 2011, 22:02

ISO stekkers halen, en multimeter erbij. Helpt prima!

En bedrading voor de speakers lijkt mij logisch, als je niet weet welke voor welk speaker dan pak je een batterij en zet je een draadje op de plus de ander op de min. Je hoort vanzelf welke speaker het is.

Avante

Bericht door Avante » 23 mar 2011, 09:49

Het mannen, bedankt voor de reacties. Weet nu met het schema'tje en de info van dw70 waar alle kabels voor zijn :duim:
In de weer gegaan met een spanningsmeter, maar kom helaas tegen een volgend probleem aan:

Er is geen stroom op de plus-kabels :s , de vorige radio deed het wel, en de zekeringen vd radio (in het zekeringenkastje) zijn nog goed. Toen ik de kabels doorknipte (met de accu ontkopeld) maakte ikm per ongeluk contact tussen 2 kabels, en was er een vonkje. Maar omdat de zekeringen nog goed zijn, heb ik echt geen idee hoe ik weer stroom krijg op de radio-kabels... :emo:

Iemand enige suggesties??

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”