Hoe waterpomp testen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beens1

Hoe waterpomp testen?

Bericht door Beens1 » 09 feb 2011, 23:19

Ik ga binnenkort m'n thermostaat vervangen. Ik las dat je dan ook gelijk maar even de waterpomp moet testen of die nog goed is (omdat je alles toch los hebt liggen).
Nu was mijn vraag: Hoe kun je testen of de waterpomp ook goed is? Is het mogelijk om 'm te testen wanneer hij nog aangesloten is? Wat is dus de juiste/snelste manier?
Alvast bedankt! :)

Fabian79

Re: Hoe waterpomp testen?

Bericht door Fabian79 » 10 feb 2011, 10:37

Pompje zelfgaatmeestal niet stuk, meestal zijn de lagers het probleem.
Met een stethoscoop luisteren is de beste manier.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

RoyHHH

Bericht door RoyHHH » 10 feb 2011, 12:13

je koelsysteem onder druk zetten

Beens1

Bericht door Beens1 » 10 feb 2011, 12:48

Misschien is het een domme vraag, maar hoe in vredesnaam kun je een systeem onder druk zetten, wanneer je al de thermostaat eruit hebt. (dus alles al los hebt liggen...)?? :roll:

Ik vermoed dat het ook wel in orde is met de waterpomp, maar het wordt wel eens genoemd wanneer iemand de thermostaat gaat vervangen dat ze ook moeten kijken naar de waterpomp.

@Fabian
Oké, ik zal eens kijken.

Jaapi

Bericht door Jaapi » 10 feb 2011, 12:59

Probleem met de waterpomp is dat de pomp niet stuk gaat maar de schoepen vergaan na verloop van jaaaaaaaren!

Het onder druk zetten:
Moet je doen voor je begint.
Als je de dop van de radiateur los draait , schroef je daar een dop op met een pomp eraan, met een bar meter.
Dan pompen maar.

Het is ook handig om even te kijken als je de dop van je radiateur los draait, dan even starten. Als het goed is komt er dan vanaf links boven een straaltje kvs weer in het reservoir

Jellebmw

Bericht door Jellebmw » 10 feb 2011, 17:30

Ik sluit me bij Jaapi aan, als de motor draait zal er je een straaltje KVS moeten zien lopen in het expantie vat:) Vooral als je wat gasgeeft zul je het beter zien.

En dat me die waterpompen is dat, de oude waterpompen plastic schoepjes hebben. En na verloop van jaren en natuurlijk de hitte van het KVS, kunnen ze breken. De nieuwe pompen hebben alu schoepjes.

Gr Jelle

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 10 feb 2011, 18:41

Op druk zetten doe je meestal als je lekkage hebt (of verholpen) en wil kijken of waar het zit (of het niet meer lekt)
Enige wat je er dus mee kan testen wat betreft de pomp is eventuele lekkage. Als ik het goed begrijp wil je weten of de pomp genoeg op brengt.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

BMW325iCabrio

Bericht door BMW325iCabrio » 11 feb 2011, 10:16

Jaapi schreef:Het onder druk zetten: Moet je doen voor je begint.
Als je de dop van de radiateur los draait , schroef je daar een dop op met een pomp eraan, met een bar meter.
Dan pompen maar.
Maar wel voorzichtig. Bij 2 bar moet je vuldop aflaten (kan je ook gelijk testen dus) en bij een bar of 4 blaas je je radiateur al op. Wees dus voorzichtig!

Drost

Bericht door Drost » 11 feb 2011, 10:32

Ik zou gewoon de pomp vervangen, kost je nog geen 100 euro.

Beens1

Bericht door Beens1 » 11 feb 2011, 13:50

@Drost:
In hoeverre is het noodzakelijk om een pomp preventief te vervangen, die na het testen blijkt goed te zijn. Stel dat de pomp reeds is vervangen (bij de vorige eigenaar) voor een 'nieuwer model' met alu schoepjes, dan lijkt het me al helemaal zinloos?! :roll:
Ik moet mijn thermostaat vervangen, dat is een feit. Maar hoe de staat van de waterpomp is, wilde ik graag testen. Om te voorkomen dan ik (onnodig) geld ga uitgeven... Student hè?!

Drost

Bericht door Drost » 16 feb 2011, 10:39

Tja, dat is altijd vervelend heb even gegoogeld voor je daar vind je waterpompen voor 50 euro.
Je zou ook even kunnen kijken of je al een geupdate waterpomp heb.
Echter zou ik het persoonlijk gewoon vervangen, beter 50 euro spenderen dan dat je motor warmloopt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”