Slotbouten verwijderen
-
Marc 320d
Slotbouten verwijderen
Ik rijd zelf eigenlijk een E46 (320d) dus ben meer actief op dat deel van het forum dan hier, maar deze vraag is nu voor de E36 ;-)
De 323i welke ik aan het slopen ben heeft het probleem dat drie van de vier slotbouten niet los willen. Het is ook echt een cheap setje met een soort twaalfkantige sleutel. Het randje op deze sleutel is zeg 2mm diep (zover de bout in) en misschien 1mm dik. De sleutel was dus al gaar en ook de bouten zijn vervormd.
Nu heb ik er een dop 19 overheen geslagen, maar zonder succes, deze slipt. Dop 18 krijg ik er niet overheen geslagen. Heeft er nog iemand bruikbare tips?
Bedankt alvast!
De 323i welke ik aan het slopen ben heeft het probleem dat drie van de vier slotbouten niet los willen. Het is ook echt een cheap setje met een soort twaalfkantige sleutel. Het randje op deze sleutel is zeg 2mm diep (zover de bout in) en misschien 1mm dik. De sleutel was dus al gaar en ook de bouten zijn vervormd.
Nu heb ik er een dop 19 overheen geslagen, maar zonder succes, deze slipt. Dop 18 krijg ik er niet overheen geslagen. Heeft er nog iemand bruikbare tips?
Bedankt alvast!
-
Cliff
Re: Slotbouten verwijderen
Liggen de bouten vrij ver naar achteren? Anders kun je ze proberen los te tikken, al zullen ze daar waarschijnlijk te vast voor zitten...
Spuit er sowieso eens wat WD40 in...
Spuit er sowieso eens wat WD40 in...
-
Anoniem
rubber of een laag hansaplast tussen de 19 dop en de bout?
Meer spek eten
Nee geintje.. misschien de bout verhitten of iets..
Nee geintje.. misschien de bout verhitten of iets..
-
Marc 320d
Jossie, hoe bedoel je dit? Rubber als in een oude binnenband ofzo? Sla ik dat dan niet stuk wanneer ik de dop er overheen sla?
Ik zal sowieso op kort termijn de zooi in de WD40 gooien zodat het even in kan trekken voordat ik er weer aan ga werken. Verhitten dacht ik inderdaad ook aan, de gasbrander op de bout zelf. Ben alleen bang dat ik dan ook de verf van de velg zal branden.
Anders misschien de laatste optie van verwijderen van de plating en er een andere bout oplassen oid. Nou ja, eerst maar eens kijken of het makkelijker wil.
Ik zal sowieso op kort termijn de zooi in de WD40 gooien zodat het even in kan trekken voordat ik er weer aan ga werken. Verhitten dacht ik inderdaad ook aan, de gasbrander op de bout zelf. Ben alleen bang dat ik dan ook de verf van de velg zal branden.
Anders misschien de laatste optie van verwijderen van de plating en er een andere bout oplassen oid. Nou ja, eerst maar eens kijken of het makkelijker wil.
Zomaar wat suggesties:
- Wat je al gezegd hebt, inspuiten met wd-40, en iets proberen tussen de bout en de dop 19 proberen te krijgen.
- Ben je toevallig al langs de dealer o.i.d. gereden? Die hebben wel vaker met dat bijltje gehakt.
- Misschien de fabrikant van de dop opzoeken, en proberen een nieuwe sleutel te bestellen?
- Bout uitboren met een staalboor? (laatste redmiddel)
- Wat je al gezegd hebt, inspuiten met wd-40, en iets proberen tussen de bout en de dop 19 proberen te krijgen.
- Ben je toevallig al langs de dealer o.i.d. gereden? Die hebben wel vaker met dat bijltje gehakt.
- Misschien de fabrikant van de dop opzoeken, en proberen een nieuwe sleutel te bestellen?
- Bout uitboren met een staalboor? (laatste redmiddel)
Warm maken en los proberen te tikken met een doorslag of beitel.
e 46 M3 van 2001
e 92 335i performance
e 30 325i van 1988 Deep purple Verkocht
Linkje naar mijn M3 viewtopic.php?f=29&t=10744
Moer nemen en aan de binnenzijde oplassen
Dan kan er gewoon een sleutel op
Dan kan er gewoon een sleutel op
^^ wat Fabian zegt werkt inderdaad heel goed. dus het via het gat in de moer de moer vastbutteren
-- Houdoe wanne --
Als je een beetje voorzichtig doet beschadigen je velgen dan ook niet.
Makkelijkste is met mig/mag lassen. Dan kan je het makkelijkst pulsgewijs lassen en tussendoor afkoelen.
En het werkt redelijk precies t.o.v. elektrode.
Makkelijkste is met mig/mag lassen. Dan kan je het makkelijkst pulsgewijs lassen en tussendoor afkoelen.
En het werkt redelijk precies t.o.v. elektrode.
-
Anoniem
Ik bedoel inderdaad een rubber in de vorm van een binnenband ja. dit gewoon voor de dop houden en dan de dop eropslaan. Dan zijn de holtes waar dit overheen kan opgesloten. Zelfs Hansaplast tape wil wel eens lukken om vanbinnen te plakken (verbandtape)Marc 320d schreef:Jossie, hoe bedoel je dit? Rubber als in een oude binnenband ofzo? Sla ik dat dan niet stuk wanneer ik de dop er overheen sla?
Bout oplassen kan ook maar dan heb je kans dat er lassputters over de velg komen. Dit dus goed afdekken met een doek of plaat of iets dergelijks.
Verhitten zou ik niet doen met een geverfde velg zo dichtbij, de warmte trekt zeker weten wel over op de velg (waarintegen lassen maar een klein gebiedje is.
@ fabian: TIG is nog mooier, dat sputterd helemaal niet.. Allowel er wel weer meer warmte ingestoken wordt.
en dat is lastiger om in de bout goed te positioneren
Mig is dan net ff makkelijker en zeker voor mensen die niet echt goed kunnen lassen.
Tig is daarentegen inderdaad de mooiere manier van lassen, maar dan moet je het wel kunnen en inderdaad is de omgevingswarmte sneller groot. Vandaar dat ik MIG opgeschreven had.
Mig is dan net ff makkelijker en zeker voor mensen die niet echt goed kunnen lassen.
Tig is daarentegen inderdaad de mooiere manier van lassen, maar dan moet je het wel kunnen en inderdaad is de omgevingswarmte sneller groot. Vandaar dat ik MIG opgeschreven had.
-
Marc 320d
Poeh, zo'n las expert ben ik zeker niet en heb alleen beschikking over elektrode lastrafo ding. Ik ga eerst de andere opties even proberen en zal ook mijn 12kant doppen meenemen, misschien past dat net wat strakker.
Dit weekend kom ik er helaas niet aan toe, maar ik houd jullie op de hoogte. Bedankt!
Dit weekend kom ik er helaas niet aan toe, maar ik houd jullie op de hoogte. Bedankt!
-
Marc 320d
Zo, zaterdag is het dan toch gelukt hoor.
Eerst met de binnenband geprobeerd. Helaas hielp dit niet en slipte het nog. Voordeel was wel dat de dop nu makkelijker te verwijderen was. Na nog wat zoeken vond ik nog een dop met zelfde vertanding als een ringsleutel. Deze er met geweld op gemept en toen kon ik de boel losdraaien. Uiteraard zit je dan met het probleem van een moervaste bout in de dop. Dit ging dus ook niet vanzelf meer los. Maar goed, gelukt en nog twee keer herhaalt. Bijna een record hoor, 3 bouten los in twee uur tijd.
Bedankt voor alles suggesties, het is gelukt!
Eerst met de binnenband geprobeerd. Helaas hielp dit niet en slipte het nog. Voordeel was wel dat de dop nu makkelijker te verwijderen was. Na nog wat zoeken vond ik nog een dop met zelfde vertanding als een ringsleutel. Deze er met geweld op gemept en toen kon ik de boel losdraaien. Uiteraard zit je dan met het probleem van een moervaste bout in de dop. Dit ging dus ook niet vanzelf meer los. Maar goed, gelukt en nog twee keer herhaalt. Bijna een record hoor, 3 bouten los in twee uur tijd.
Bedankt voor alles suggesties, het is gelukt!
Altijd lekker