Sleutels werken niet meer E91

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Roan330D

Sleutels werken niet meer E91

Bericht door Roan330D » 29 dec 2010, 14:10

Hallo iedereen, ik heb sindskort een probleem. mischien dat iemand de oplossing hiervan weet.
beide sleutels werken niet meer als ik hem wil openen of sluiten via de knopjes. nou moet ik telkens bij het instappen de handmatige sleutel gebruiken in de deurslot. dat werkt overigens gewoon goed alle deuren en ramen kunnen ermee geopent en gesloten worden.

is mijn gm5 module (relais) kapot of is het kwestie van sleutels opnieuw inleren? heb een nieuwe sleutel besteld bij bmw dealer en al binnen, maar werkt ook niet. de zekeringen heb ik ook al nagekeken maar die waren niet doorgebrand Nr 56 en 57 heb gelijk de zekeringen vervangen na 20 amp

hopelijk weet iemand hier meer van.

Vunz

Re: Sleutels werken niet meer E91

Bericht door Vunz » 04 jan 2011, 08:00

Weet je inmiddels al een oplossing ?
Want m.i. word de sleutel opgeladen in het contactslot.
Vermoedelijk is er dus iets anders aan de hand.
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 04 jan 2011, 21:58

Hmm, dit klinkt heel erg hetzelfde als het inmiddels beruchte probleem waar zowel E61 alsook E39 mee kan kampen: kabelbreuk...

Het kan ook zijn dat de antenneversterker kapot is, bij de E61 wil die nog wel eens onder water komen te staan, maar ik kom minstens zo vaak tegen dat men een kabelbreuk heeft. Voor de E61 schreef ik hiervoor een handleiding:

http://www.bmwportal.nl/e60-e61-algemee ... ml#p176083

Misschien heb je hier wat aan, het kan je wellicht op weg helpen.

Roan330D

Bericht door Roan330D » 07 jan 2011, 02:52

Hallo erg bedankt voor de uitleg en de handleiding. ik ga hiermee aan de slag morgen. en kijken of het inderdaad een kabelbreuk is. ik heb de oplossing nog niet gevonden al meerdere malen zekeringen nagekeken maar helaas.
weet je iemand of de sleutels van dit type (blok) wel geprogrammeerd moet worden? want ik heb de bmw dealer zelf al gesproken met Werkplaats chef maar die zei van dat de nieuwe sleutel niet geprogrameerd hoef te worden. dus kwestie van in de contact doen en het werkt plug and play. maar dat betwijfel ik.
nou kan ik mijn auto wel achterlaten voor onderzoek maar dat kan zomaar 3 uur duren. en julie weten wat het tarief daarvoor is pfff hoop dat het een simpele kabelbreuk is.want heb al 150 euro exbtw betaalt voor de sleutel.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 07 jan 2011, 07:52

Hi Roan,

Ik zie nu pas dat je een sedan hebt. Dat maakt het verhaal van kabelbreuk weer minder voor de hand liggend. Het probleem ontstaat juist bij de touring modellen doordat de kabels naar de antenneversterker door het scharnier van de achterklep lopen.

Daar heeft een sedan geen last van, maar ik heb ook geen idee waar bij de sedan de antenneversterker zit. Je zou eens op zoek kunnen gaan (op internet) waar die bij een sedan zit, want misschien zit daar toch wel het probleem. Is het niet vanwege een kabelbreuk, dan misschien wel vanwege vocht.

Ik ben ook nooit zo'n voorstander van zo'n onderzoekje bij de dealer en heb het destijds bij mij ook niet laten doen, want ik voorzag al dat er een gepeperde rekening zou komen waarbij het nog maar afwachten was of ze het probleem wel zouden vinden.

Succes!

Roan330D

Bericht door Roan330D » 09 jan 2011, 19:09

Ik heb wel een 330 Touring, vandaag heb ik de kabels gecontroleerd op draadbreuken maar helaas alles was nog in goede staat en niet doorverbrand of geroest. ik heb de dakspoiler gedemonteerd, en kwam ik een zwart kastje tegen. dit zou dan de ontvanger zijn. want er liepen heel wat kabels daar het leek op een antenne kabel. en me 3e remlicht was daar op aangesloten. wat me opviel was dat het kastje was dichtgetaped met zwarte plakband dus er was al aangewerkt door (mischien de dealer, vorige eigenaar) het was slordig dichtgeplakt. ik denk zelf dat dit kastje de boosdoener is. Mischien defect.
want het is open geweest.
ik heb geen foto gemaakt van het kastje maar weet iemand wat dit kastje allemaal doet?
ik ga proberen een 2e hands exemplaar te bemachtigen, die nog dichtgekit zit en dan maar eens kijken of het wel werkt.

had gehoopt op een kabelbreuk maar goed stap voor stap kom ik er wel. :D

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 09 jan 2011, 21:37

Weet je zeker dat je geen kabelbreuk hebt? De breuk gaat namelijk schuil achter het scharnier of achter de hemelbekleding en is in feite alleen te constateren als je alle kabels loshaalt van de antenneversterker (dat zwarte kastje wat je hebt aangetroffen onder de dakspoiler) en dan naar binnen trekt.

Als je echt zeker bent dat het geen kabelbreuk is, dan kan het inderdaad de antenneversterker zijn die aangetast is door water. Misschien dat die zwarte tape daar op duidt, maar het kan ook zijn dat de vorige eigenaar ook al het probleem had en dat hij of de dealer daar als eerste het probleem hebben gezocht.

Bij mij zocht de dealer ook direct daar naar vocht in de antenneversterker, ik moest ze zelf wijzen op het feit dat er misschien sprake was van een kabelbreuk. (|

Kabelboom laten vervangen wil je niet, dat is echt schokkend duur. Kabelbreuk zelf verhelpen kost haast niks, behalve 1,5 uur tijd. Een nieuwe antenneversterker kost iets minder dan 200 euro.

Succes!

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 15 feb 2011, 09:37

Heb je het probleem inmiddels al opgelost?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”