BMW 316i blok versleten??
BMW 316i blok versleten??
Hallo,
Sinds kort heb ik een BMW 316i uit 1992.
De kilometerstand is 276.000 KM, starten lopen en hij loopt als een zonnetje.
Maar ik heb wel een paar probleempjes ontdekt waarvan ik niet zeker wist wat ik hier nou mee aan moet.
Als ik bijvoorbeeld met een lopende motor de olie vuldop eraf draai zakt de motor enorm in de toeren, wat kan hier de oorzaak van zijn?
De distributieriem wil ik graag vervangen, ik weet namelijk niks van de geschiedenis van de auto, nu is alleen de vraag... heeft mijn auto wel een riem? of heeft hij een ketting?
Nog een probleempje, hij verbruikt bijna 1 op 7. Ik heb dit nagevraagd en ze wisten me te vertellen dat hij normaal 1 op 12,8 zou moeten verbruiken. Iemand een idee waar dit aan ligt?
Alvast bedankt
De kilometerstand is 276.000 KM, starten lopen en hij loopt als een zonnetje.
Maar ik heb wel een paar probleempjes ontdekt waarvan ik niet zeker wist wat ik hier nou mee aan moet.
Als ik bijvoorbeeld met een lopende motor de olie vuldop eraf draai zakt de motor enorm in de toeren, wat kan hier de oorzaak van zijn?
De distributieriem wil ik graag vervangen, ik weet namelijk niks van de geschiedenis van de auto, nu is alleen de vraag... heeft mijn auto wel een riem? of heeft hij een ketting?
Nog een probleempje, hij verbruikt bijna 1 op 7. Ik heb dit nagevraagd en ze wisten me te vertellen dat hij normaal 1 op 12,8 zou moeten verbruiken. Iemand een idee waar dit aan ligt?
Alvast bedankt
Re: BMW 316i blok versleten??
Welk bouwjaar is je auto? Welk type motorblok heb je? Een foto ervan maken is wel handig zo kunnen we het precies zien welk blok je hebt. Als je de distributieriem vervangt kun je het beste meteen de waterpomp en spanrollen mee vervangen.
Het verbruik is wel erg hoog voor een 316. Of trap je hem toevallig elke keer tot 5000/6000 touren door?
Het verbruik is wel erg hoog voor een 316. Of trap je hem toevallig elke keer tot 5000/6000 touren door?
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
dat van die olievuldop is correct. Niks aan de hand. En je verbruik bepaal je zelf en de omgeving. Een schiet in de lucht getal wat een auto zou verbruiken is voor iedereen anders. Ik woon bijvoorbeeld in een niet vlakke omgeving. Ik zou nooit 1 op 12 halen in de stad. Je kunt beter een keer 90 rijden voor een flink stuk en dan kijken wat je verbruik is. Gaat dat ver boven de 12Km is er niks aan de hand. Maar wel bij 90km/u. Dan draait een BMW (en haast iedere auto) op zijn zuinigst.
En een M40 blok komt nog uit de E30 series. Riemaandrijving.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
En een M40 blok komt nog uit de E30 series. Riemaandrijving.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Bouwjaar van de auto is dus 1992.Plakosta schreef:
Als de auto standaard is ligt er een M40 blok in, maar zoals ik al zei weet ik niks van de geschiedenis van de auto. Het zou dus maarzo kunnen dat ooit het blok is vervangen. Ik kan de riem/ketting ook niet zien zitten.
Ik zal idd een foto van het blok maken en die op het forum posten, misschien dat jullie het zien.
Nu met de sneeuw verbruikt mijn auto ongeveer 1 op 7, normaal is dit 1 op 8/9. Kan het niet zijn dat de zuigerveren zijn versleten waardoor er minder druk word opgebouwd in de carter dus als ik de dop eraf draai er een deel van de druk wegvalt. En dus door die zuigerveren ook het verbruik veel hoger ligt?
wat staat er nou boven je laatste bericht.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Over de vraag of je motor een riem heeft of een ketting is al vaker besproken in enkele topics.
Het makkelijkst kun je het herkennen aan de kunststof kap bij je kleppendeksel (aan de voorzijde), dan heb je een riem.
Is er geen kunststof kap bij je kleppendeksel, dan kun je er vanuit gaan dat je een ketting hebt.
Maar zoals je ook al zei, de motor is M40. Een M40-blok is altijd uitgerust met een riem. Een M43 (voor 1600 en 1800 motoren) is uitgerust met een ketting.
Het verbruik kan aan jezelf liggen, maar als je zegt dan het verbruik normaliter rond de 1op8/9 zit dan kan ik je ook nog wel een vrij logische oorzaak vertellen: Het weer. Je gebruikt meer snufjes, zoals verwarming e.d. Dat verbruikt ook brandstof.
Ik vind trouwens wel dat 1 op 8/9 nog best wel een hoog verbruik is! Zeker voor een 316i, mijn vorige auto (316i) reed 1 op 14!
Het makkelijkst kun je het herkennen aan de kunststof kap bij je kleppendeksel (aan de voorzijde), dan heb je een riem.
Is er geen kunststof kap bij je kleppendeksel, dan kun je er vanuit gaan dat je een ketting hebt.
Maar zoals je ook al zei, de motor is M40. Een M40-blok is altijd uitgerust met een riem. Een M43 (voor 1600 en 1800 motoren) is uitgerust met een ketting.
Het verbruik kan aan jezelf liggen, maar als je zegt dan het verbruik normaliter rond de 1op8/9 zit dan kan ik je ook nog wel een vrij logische oorzaak vertellen: Het weer. Je gebruikt meer snufjes, zoals verwarming e.d. Dat verbruikt ook brandstof.
Ik vind trouwens wel dat 1 op 8/9 nog best wel een hoog verbruik is! Zeker voor een 316i, mijn vorige auto (316i) reed 1 op 14!

Heb je de bovenste, dan heb je een distributie ketting (M43 blok)
Heb je de onderste, dan heb je een distributie riem (M40 blok)
Dat hoge verbruik is inderdaad niet normaal. Is je lambdasonde wel in orde?
om te kijken of de zuigerveren nog in orde zijn kun je een lektest laten doen bij een garage.... dan zetten ze lichtdruk op een cilinder via het bougiegat. Terwijl die cilinder in de arbeidsslag is (dus inlaat en uitlaatklep dicht) en dan kunnen aan het geluid van waar de lucht heen stroomt horen of dat er ergens iets lekt (bij de oliedop/peilstok >>> langs de zuigerveren naar het carter, bij de KVS... koppakking of gat in cilinderwand, inlaatspruitstuk of uitlaat spruitstuk betekent dat er een klep niet goed afdicht)
Dat de motor iets in toeren zakt als je de oliedop eraf trekt is niet abnormaal. Maar als het zoals jij zegt heel erg is, dus zelfs richting afslaan? zou ik er toch even een technicus naar late kijken
-- Houdoe wanne --
Bij het verwijderen van de oiedop mag de auto inderdaad niet afslaan. Toevallig heb ik dit vandaag weer getest en de auto blijft prima draaien! 
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
Over het verbruik: ik denk dat het idd door de kou komt kachel aan en de auto shoke blijft er langer op staan om dat het koud is en de motor dus ook minder snel warm word.
Rij je altijd hele korte stukjes zodat het blok niet warm word?
En over de olie dop dat is vrij normaal dat hij inzakt maar hij mag niet afslaan, als het goed is zal bij bij een koude motor idd afslaan dat is normaal maar dat mag hij niet doen als hij warm is. Als hij dat wel doet dan denk ik dat je je carter ontluchting moet vervangen. Ik bezit een E36 320i coupe van het jaar 1996 en heeft 224.012 gelopen en had precies het zelfde probleem, carter ontluchting vervangen en het was goed. Verder rijd ik gelukkig 1/11 op het moment en in de zomer 1/12.5 (bredere sloffen er onder he;-) succes ermee groeten pulleke
Rij je altijd hele korte stukjes zodat het blok niet warm word?
En over de olie dop dat is vrij normaal dat hij inzakt maar hij mag niet afslaan, als het goed is zal bij bij een koude motor idd afslaan dat is normaal maar dat mag hij niet doen als hij warm is. Als hij dat wel doet dan denk ik dat je je carter ontluchting moet vervangen. Ik bezit een E36 320i coupe van het jaar 1996 en heeft 224.012 gelopen en had precies het zelfde probleem, carter ontluchting vervangen en het was goed. Verder rijd ik gelukkig 1/11 op het moment en in de zomer 1/12.5 (bredere sloffen er onder he;-) succes ermee groeten pulleke