Gaspedaal zit vast/klemt

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beens1

Gaspedaal zit vast/klemt

Bericht door Beens1 » 10 okt 2010, 13:09

Ik heb een probleem met het gaspedaal van mijn auto. Dit probleem is er overigens als sinds ik de auto heb en het schijnt geen afkeurpunt te zijn, daar de auto al eens gekeurd is.
Het betreft een BMW 316i e2 uit 1996.

Het gaspedaal blijft vastzitten in 'ruststand'. Elke keer wanneer ik weg wil rijden moet ik even mijn gaspedaal 'los' trappen zodat ik niet met horten en stoten wegrijdt omdat het gaspedaal dan opeens losschiet na veel kracht te hebben gezet. Het probleem doet zich niet alleen voor wanneer het koud is, maar ook gewoon in de zomer met warm weer. Ook gaat het pedaal wel eens steken wanneer ik het gas losgelaten heb bijvoorbeeld omdat ik af moet remmen voor een verkeerslicht of ander verkeer. Wanneer ik dan weer gas wil geven, moet ik het pedaal weer 'los' trappen. Het blijft dus elke keer steken.

Weten jullie waar dit aan kan liggen, misschien aan de kabel? Ik vind het persoonlijk heel irritant! :(

Het is nu al zo erg dat ik, wanneer ik in een andere auto rijdt dat ik daar ook het gaspedaal probeer los te trappen. Wat overigens soms voor vreemde blikken zorgt bij mede weggebruikers... (|

Wie o wie kan mij de oplossing vertellen?

NielsE36

Re: Gaspedaal zit vast/klemt

Bericht door NielsE36 » 10 okt 2010, 16:42

Haaa, daar kan ik je mee helpen!

Dit kwaaltje komt vaker voor bij BMW's. Het is heel simpel op te lossen.
Ik neem aan dat jouw auto NIET over een elektronisch gaspedaal beschikt?
In dat geval doe je de motorkap open, en ga je naar het punt waar de gaskabel bij het motorblok komt. Hier zit ook zo'n schuifje waarmee je handmatig gas kunt geven. Afhankelijk van welke motor je hebt zit hier ergens een boutje die je los kunt draaien, waardoor de gaskabel te verstellen is. Stel de gaskabel net een tandje strakker, zodat ie niet meer door dit 'dode punt' heen hoeft.
Als je motor stationair nog precies hetzelfde toerental heeft als voor de ingreep, en het 'dode punt' weg is heb je hem goed afgesteld.

Succes!

Niels

Beens1

Bericht door Beens1 » 10 okt 2010, 17:35

Ik zal er van de week eens naar kijken!
Jullie horen het resultaat nog van me!

Beens1

Bericht door Beens1 » 12 okt 2010, 07:08

NielsE36 schreef:In dat geval doe je de motorkap open, en ga je naar het punt waar de gaskabel bij het motorblok komt. Hier zit ook zo'n schuifje waarmee je handmatig gas kunt geven. Afhankelijk van welke motor je hebt zit hier ergens een boutje die je los kunt draaien, waardoor de gaskabel te verstellen is. Stel de gaskabel net een tandje strakker, zodat ie niet meer door dit 'dode punt' heen hoeft.
Als je motor stationair nog precies hetzelfde toerental heeft als voor de ingreep, en het 'dode punt' weg is heb je hem goed afgesteld.
Niels
Super, ik heb gisteren even het 'dode punt' weggehaald door het een tandje strakker te draaien en het klemmen is over!
Bedankt! :duimen:

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 12 okt 2010, 07:19

Mooi zo! ;)

j0eyv

Bericht door j0eyv » 08 nov 2010, 16:58

Ik heb een zelfde soort probleem nu:

Als ik stil sta en het gaspedaal dus helemaal omhoog is, kan het wel eens voorkomen dat dit blijft hangen in de 'ruststand'. Wanneer een tik geef op het gas gaat het weer prima. Dit is overigens niet altijd zo en al helemaal niet onder het rijden zoals Beens1 had.

Lijkt dit het zelfde probleem?

Ik dacht eerder aan een beetje olie op het gaspedaal te smeren om de wrijving iets te versoepelen..
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

Beens1

Bericht door Beens1 » 08 nov 2010, 18:43

j0eyv schreef:Lijkt dit het zelfde probleem?
Het lijkt er goed op. Misschien een idee om toch maar even te kijken? Bij mij is nu alles weer goed.
Het klinkt eigenlijk hetzelfde als het probleem wat ik had, alleen was het bij mij dus wat 'erger'...

j0eyv

Bericht door j0eyv » 08 nov 2010, 19:35

Klinkt misschien heen dom. Maar ik kan de gaskabel nergens vinden? M44 blok..
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 08 nov 2010, 20:07

Het klinkt zeker als hetzelfde probleem. In het begin is het minder erg, maar het komt juist altijd voor als je gaspedaal vanuit 'ruststand' weer ingetrapt wordt.

Afbeelding
Niet letten op het rode vakje!

De gaskabel zit onder het zwarte afdekkapje in het centrum van de foto (bovenop het inlaatspruitstuk).
Dat kapje zit rechts naast die afdruk van dat BMW logo.
Dat kapje kun je vrij makkelijk er af schroeven (geloof dat het met twee schroefjes vast zit), dan kun je er bij.

Beens1

Bericht door Beens1 » 08 nov 2010, 20:09

Je was me net voor :P , maar inderdaad is het vanuit ruststand het gaspedaal intrappen.
Het is een kwestie van strakker draaien en het is klaar!

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 nov 2010, 14:09

er zit een stelschroefje op je gasklephuis die de 0-stand van je gasklep bepaald.

na een jaar of 10 tot 20 en een kmtje of 150.000 wil dat schroefje een beetje inslijten op het plaatje waar het tegenaankomt. Daardoor zal de gasklep dus iets voorbij het 0-punt staan waardoor het lijkt dat het gaspedaal ff blijft hangen. maar eigenlijk is dit dus de gasklep die te ver dicht gaat.

die kun je dus even verstellen, maar dit moet minimale verschillen geprobeerd worden! en uiteraard ff controleren of je stationair tourental voor het verstellen hetzelfde is als erna. dus dat je de gasklep niet te ver open hebt staan
-- Houdoe wanne --

j0eyv

Bericht door j0eyv » 09 nov 2010, 14:12

Ik heb om 3 uur een break dan ga ik het even proberen! Hopelijk lukt het dan hier op kantoor.

j0eyv

Bericht door j0eyv » 09 nov 2010, 15:22

Ik heb het gevonden! Ik zal zeer waarschijnlijk morgen avond hier even aan gaan sleutelen! dank!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”