bougies wisselen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
carlo156

bougies wisselen

Bericht door carlo156 » 18 jul 2010, 10:22

Beste allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een E36 Convertible (6 cylinder). Nu vind ik dat de motor in koude toestand niet zo lekker loopt.
Ik wil dus even de bougies en de bougiekabels nakijken. Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten, of heeft iemand nog handige tips?

Bij voorbaat dank,

carlo

Adriaan323i

Re: bougies wisselen

Bericht door Adriaan323i » 18 jul 2010, 13:39

Hallo Carlo,

Bij een E36 6 cil heeft elke bougie een eigen bobine. Zo gehete penbobine.

Er zit dus geen verdelerkap met bougie kabels en dergelijk aan.
Het enige wat je moet doen is de kap over de bobines weg halen, bobines eruit en dan kan je de bougies vervangen.

Succes en zorg dat je de goeie bougies krijgt, neem even een oude bougie mee.

Groeten,
Adriaan.
BMW, Beste Maar Weer!!!

-BMW E34 525i Sedan
-BMW E30 323i Coupe
-BMW E34 530i Touring
-BMW E46 320i Sedan
-BMW E36 323i Touring
-BMW E36 328i Cabriolet
+BMW E36 316i Coupe
+BMW X5 4.4i V8

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 18 jul 2010, 14:50

enne nog een tip.

Vast is echt vast en hoogwaarschijnlijk al te vast ;)

aandraaien tot de aanslag en dan een kwart slag er bij.
Of gewoon 25nm, maar kan me voorstellen dat niet iedereen een momentsleutel bij de hand heeft. ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 18 jul 2010, 16:58

En als ze te vast zitten; niet forceren, maar probeer het dan eens met warme motor :!

Je zal niet de eerste zijn waarbij iets kapot gaat.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 19 jul 2010, 10:46

Let erop bij het loshalen van de stekkers van de bobine dat het contact uit staat! in theorie zou er een inductiespanning kunnen ontstaan die de ECU kan aantasten zodra je de stekker los haalt.

mochten de bougies heel vast zitten is brandspiritus een goed en veilig middel om het mee los te weken. een klein "kletje" in het bougiegat gooien bij degene die moeilijk los willen, en dan als het een beetje lost komt af en toe weer een halve slag in draaien zodat de draad wat schoon kan worden
-- Houdoe wanne --

JurT

Bericht door JurT » 20 jul 2010, 11:29

Waar heb jij die theorie vandaan? In de praktijk worden de bobines getest door ze los te koppelen terwijl de motor draait. Krijg je af en toe een opdonder als je niet voorzichtig bent :D

Als de auto hetzelfde blijft lopen tijdens het loskoppelen is een bobine stuk, gaat de auto anders lopen is deze goed. Wel een voor een loskoppelen. En nogmaals pas op er staat spanning op! Ik deed het met een geisoleerd puntbek tangetje en schroevendraaier. Terug aansluiten kun je gerust doen met een motor die uit staat.

Ik deed bij een bougie die te vast zat altijd eerst rustig rondje rijden met de auto, vervolgens een bougie sleutel pakken los draaien, bougie inspecteren, nieuwe bougie erin en vast draaien. Nu ken ik mensen die het principe vast = vast niet zo goed kennen en blijven doordraaien. Zodoende is er bij een kennis van mij een kleppendeksel gaan scheuren, en een bougie gaan brokkelen. Tijdens het eruit draaien van de bougie zag je er al kleine stukjes porselein in de kop liggen. Niet zo best dus. Ik zou gewoon een moment sleutel kopen en de bougie daar mee vast draaien. Kan er niks fout gaan. Dek de bougie gaten af als de bougie eruit is met een schone doek oid.

Wat het ook kan zijn is dat er een slecht contact is tussen een van de bougies en een van de bobines. Misschien omdat een bougie ooit onder de olie heeft gestaan oid. Doe dit alleen als je een compressor hebt. Haal de bobine eruit, spuit flink wat remmenreiniger op de bougie (deze zit nog in het kleppendeksel gedraaid dus niet los draaien, lekker laten zitten) en in de bobine pen. Vervolgens pak je de lucht compressor en blaas je alles eruit. De bobine pen ook even schoon blazen.

Die slechte loop stationair, kan ook komen door valse lucht. Mijn m3 wiebelde stationair nogal en liep niet echt goed, met rijden merkte ik er niks van. Bleek dat ik wat valse lucht aanzoog omdat de rubberen kap op de inlaat niet zo goed aangesloten was. Nu wiebelt ie nog steeds met stationair, maar loopt wel lekker soepel :D

Verheeske

Bericht door Verheeske » 20 jul 2010, 14:30

JurT schreef:Waar heb jij die theorie vandaan? In de praktijk worden de bobines getest door ze los te koppelen terwijl de motor draait. Krijg je af en toe een opdonder als je niet voorzichtig bent :D
van mijn opleiding :roll: en ik heb het bij een 335i e93 met eigen ogen zien gebeuren

als je bobines wilt testen kun je ze beter uitwisselen met een andere cilinder en uiteraard niet met een lopende motor
-- Houdoe wanne --

JurT

Bericht door JurT » 20 jul 2010, 14:59

Vaag. Koopman racing doet ze zo testen, Braspenning, Vlasblom en Bas Roos. Nog nooit gehoord dat daar een ecu van aangetast werd. En dit zijn wel de mannen die weten hoe ze met een auto om moeten gaan. In de racerij doen ze het op deze manier ook om snel vast te stellen of het een bobine is. Lijkt me eerder een kampvuur verhaal.
Laatst gewijzigd door Gast op 20 jul 2010, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Verheeske

Bericht door Verheeske » 14 dec 2010, 22:50

om nog even een oude discussie op te laaien :>

Afgelopen zaterdag hebben 2 collega's een KMS opgeblazen door het loshalen van de bobine stekkers terwijl de motor liep.

reden daarvoor was nog dommer dan die actie. We hebben een audi sport quatro nagemaakt, en aangezien zo'n 5cilinder van vroegah nogal duur is en zeldzaam hebben we er een rs4 blok ingelepeld de 4,2 V8. en om die aan te kunnen sturen met alle aanpassingen (geen LMM meer, belachelijke luchtinlaat, etc...) gebruiken we een KMS.
Nou wilde de auto niet afslaan na het uitzetten van contact.... dus bedachten ze niet iets simpels als het in de 5 zetten van de versnellingsbak en dan rem in en koppeling op laten komen.... nee ze wilden de bobine loshalen...
de KMS stuurt per bank aan (tenminste nu nog..) dus ze hadden maar liefst 3 bobines los moeten gooien om hem af te laten slaan. Met als gevolg dat de KMS een inductiepiek in tegengestelde richting kreeg en de motor daarna niet meer wilde starten
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”