Accu al twee keer leeg gehad

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Duzzan

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Duzzan » 09 jun 2010, 08:00

*Kick*

Gisteravond mijn vriendin opgehaald van d'r werk. Heb ongeveer 10 minuten staan wachten, motor uit, radio aan climatecontrol aan en de airco stond aan. En de Parrot natuurlijk. Na 10 minuten komt m'n vriendin en start ik de auto.... klik klik klik klik .... oh oh x|
Moest meteen aan m'n E36 denken, die heeft dat ook een keer gehad en maakte bijna hetzelfde geluid plus dat de tellers op de klik uitsloegen. Bij m'n E46 gingen de lampjes van de olie, handrem en nog een paar van geel naar rood? Affijn ik wist eigenlijk wel zeker dat het de accu moest zijn. Het was al laat dus ik moest de ANWB wel even bellen. Die waren er gelukkig binnen 20 minuten en heeft even de accu gemeten. 9.2V ... accu opgeladen en zonder problemen gestart. Beste man heeft nog even de Dynamo doorgemeten en met stationair gaf ie 14.4V aan, keurig volgens de beste man.

Het vreemde vind ik dat ik helemaal niets gemerkt heb dat de accu langzaam leegloopt of iets en het lijkt mij een beetje sterk dat je een accu na 10 min leegtrekt met de radio en airco aan ... De accu is door de vorige eigenaar vervangen vlak voor dat ik de auto kocht. Die is dus praktisch nieuw.

Iemand enig idee watskebeurt?

320driver

Bericht door 320driver » 09 jun 2010, 09:30

Door laten meten op lekstroom lijkt me :!

Duzzan

Bericht door Duzzan » 09 jun 2010, 10:17

De auto is vlak voordat ik 'm kocht ter reparatie geweest voor lekstroom. Heb net de dealer gebeld dat het niet goed gedaan is en ik gister met een lege accu stond. Moet aanstaande maandag langskomen, dan gaan ze er naar kijken. Hopelijk valt het onder garantie of iets, zal natuurlijk wel weer niet ...

Hou het deze week wel in de gaten en ff zelf wat dingetjes meten met een multimeter.
Iemand tips hoe ik dat het beste kan doen? Bijvoorbeeld de auto uit en dan alle zekeringen meten kijken of er ergens spanning op staat?

smiegt

Bericht door smiegt » 09 jun 2010, 10:47

@ Sander :

Heb je toevallig geen aftermarket spullen in je wagen?
Denk daarbij aan een versterker, met subwoofer of wat dan ook.

Een tip als je dat niet hebt, om stukje bij beetje uit te sluiten wat het kan zijn.
Pak een multimeter :! , haal de + kabel van je accu los en sluit de multimeter aan op de + pool van je accu.
Daarna sluit je de andere kant van je multimeter aan op de + kabel van je wagen en zet je de multimeter op Ampère.

Dan kijk je of er stroom doorheen loopt , (sleutel uit het contact).
Zo ja dan heb je idd lekstroom , en ga je zekeringen trekken net zo lang totdat je de zekering te pakken hebt dat er geen stroom meer aangegeven wordt op je multimeter. Let op : NIET starten , of contact aan met de multimeter er tussen, dan brand je je multimeter door.

@ Duzzen :

Ik vind het bij jou niet echt raar dat je accu leeg is na 10 minuten op airco draaien en radio aan. Een airco verbruikt echt heel veel stroom, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Je kan om er zeker van te zijn bovenstaande proberen om te kijken of je lekstroom hebt.

Groeten,

Bram

Sander

Bericht door Sander » 09 jun 2010, 11:26

Hallo Smiegt,

Ik heb al heel vaak met een multimeter gemeten zonder resultaat, na een tijdje gaat hij gewoon in ruststand.
Aftermarket dingen heb ik er niet in zitten dus dat kan het ook niet zijn.

Ik doe sinds een paar weken de auto op slot met de sleutel zodat hij niet op het alarm gaat en dit werkt tot nu toe goed.

En mijn nieuwste aanwinst ligt in de kofferbak.....een Black en Decker jump starter mocht hij toch weer leeggelopen zijn 8)

Sander

smiegt

Bericht door smiegt » 09 jun 2010, 12:16

Hi Sander,

Controleer anders de accu (losse kleine accu, tenminste als het goed is) van je alarm eens. Die dingen zijn niet zo duur en als deze slecht is kan het goed zijn dat deze constant prik trekt van je accu. Heb je met die multimeter ook echt gemeten zoals ik zei, dus multimeter tussen de accu en de plus kabel zodat alle stroom door je multimeter loopt?

Groeten,

Bram

Duzzan

Bericht door Duzzan » 09 jun 2010, 12:41

Bram/Smiegt,

Thanks voor de tip, ga ik zeker even proberen en dan laat ik m'n bevindingen wel even weten!

Blijf het toch vreemd vinden dat een accu na 10 min (ok, 15 min max) leeg is als de airco aan staat...

smiegt

Bericht door smiegt » 09 jun 2010, 14:04

Veel mensen schatten het verbruik van een airco verkeerd in, een auto accu heeft maar een bepaalde lading welke met het gebruik van de airco hard afneemt. Als je een accu belast op een x aantal ampere * aantal volts krijg je het vermogen. Een gemiddelde kantoor airco gebruikt zo'n 3-5 Kilowatt. Een auto airco weet ik niet precies maar dit zal maximaal 1 Kilowatt zijn.

Als je praat over 1 Kilowatt airco dan praat je over 83 ampère stroom die continu van je accu wordt gesnoept. Je accu is dan natuurlijk nog niet leeg , maar zijn capaciteit neemt wel heel snel af. Na 15 minuten tijd kan het best zijn dat de accu ver onder zijn nominale lading is gezakt. Je moet er rekening mee houden dat een startmotor dan ook nog eens zo'n 100 ampère stroom wilt zien om de motor rond te draaien. Al bij al kan het dan goed zijn, als je ook nog eens veel korte stukjes rijd, waarbij je accu dus niet volledig wordt bijgeladen en je accu is al wat ouder , dat je auto niet meer start. Het is dan ook altijd verstandig om bij stilstand en airco je motor te laten draaien, of gewoon de airco uit.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... ikaseffect

Groeten,

Bram
Laatst gewijzigd door 320driver op 09 jun 2010, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Sander

Bericht door Sander » 09 jun 2010, 22:06

Ik heb toen via de min-pool gemeten met een multimeter...deuren op slot en kofferbak open en het slot daarvan dicht gedrukt. Dus even de situatie gecreëerd dat de auto op slot staat met het alarm erop, ruststroom was toen 0.05 ampere heel normaal dus.

Maar dat accuutje van het alarm is wel een goeje, hij moet vrijdag toch naar BMW den haag voor een nieuwe voorruit en de bekabeling van de achterverlichting wordt vervangen dan zal ik het wel even voorleggen.

Sander

Duzzan

Bericht door Duzzan » 10 jun 2010, 07:16

@Sander
0.05 ampere is dus een normaal verbruik in rust toestand? Hoelang heb je moeten wachten voordat de auto tot rust kwam?
Hopelijk kunnen ze het vrijdag voor je oplossen, keep us posted!

@Smiegt
Gisteravond nog even lopen googlen naar Airco stroom verbruik van een auto maar niet echt iets zinnigs kunnen vinden. Echter, wat me wel aan het denken heeft gezet; als de motor niet draait doet de airco het ook niet! De airco pomp werkt alleen met draaiende motor. Dus dat kan nooit de oorzaak geweest zijn van die lege accu lijkt mij dan.

Vanochtend starte ze ook al niet ... klik klik klik meer kwam er niet uit. Er is dus definitely ergens lekstroom en niet zo'n beetje ook denk ik dan. Baal hier best van vooral omdat ik weet dat de auto vlak voordat ik 'm kocht bij de dealer is geweest voor, u raad het al, een lekstroom probleem!
Vandaag maar eens een multimeter op de kop tikken en zekeringen eruit trekken, hopelijk kan ik het vinden.

Sander

Bericht door Sander » 10 jun 2010, 09:13

Als de navigatie eenmaal stilvalt zie je hem vrij snel teruglopen, dat is ongeveer na een minuut al.

0.05 ampere is wel een normale waarde denk ik.

smiegt

Bericht door smiegt » 10 jun 2010, 10:23

@Sander,

Ik neem aan dat je bij het meten via de min pool wel de kabel lost gehaald hebt van je accu?
Ik zou altijd aanraden om via de plus pool te meten , dan weet je 200% zeker dat je alle stroom die door je auto loopt opmeet.

Groeten,

Bram

MaikelK

Bericht door MaikelK » 12 jun 2010, 15:03

smiegt schreef: Een tip als je dat niet hebt, om stukje bij beetje uit te sluiten wat het kan zijn.
Pak een multimeter :! , haal de + kabel van je accu los en sluit de multimeter aan op de + pool van je accu.
Daarna sluit je de andere kant van je multimeter aan op de + kabel van je wagen en zet je de multimeter op Ampère.

Dan kijk je of er stroom doorheen loopt , (sleutel uit het contact).
Zo ja dan heb je idd lekstroom , en ga je zekeringen trekken net zo lang totdat je de zekering te pakken hebt dat er geen stroom meer aangegeven wordt op je multimeter. Let op : NIET starten , of contact aan met de multimeter er tussen, dan brand je je multimeter door.

Groeten,

Bram
Amen, dit is de enige manier om het goed te doen! Lekstromen zijn heel vervelend!

Zelf heb ik mijn accu ook eens een keer leeg gehad en toen niet lang genoeg opgeladen met kleine stukjes rijden. Continue een lege accu! Laten checken bij de garage, ladingtoestand was ook niet zo best meer, en de accu zat er al een aantal jaren in. Dus maar vervangen en geen problemen meer gehad!
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 12 jun 2010, 23:21

:!

zet wel je multimeter op de lage stand zodat je door de ongebouwde zekering heen meet.
Veel meters hebben een 10A stand, maar gaan dan niet over de ingebouwde zekering. Meestal heb je twee + aansluitingen 1 met 1-2 ampere en 1 van 10 of hoger.
Als je een foutje maakt of een hele hoge lekstroom hebt blaas je je metertje niet meteen aan stront ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Moonbase

Bericht door Moonbase » 13 jun 2010, 15:30

Fabian79 schreef: zet wel je multimeter op de lage stand zodat je door de ongebouwde zekering heen meet.
Ik denk dat hier ingebouwde zekering bedoeld wordt. ;)
Fabian79 schreef:Veel meters hebben een 10A stand, maar gaan dan niet over de ingebouwde zekering. Meestal heb je twee + aansluitingen 1 met 1-2 ampere en 1 van 10 of hoger.
Als je een foutje maakt of een hele hoge lekstroom hebt blaas je je metertje niet meteen aan stront
Dit zou kunnen maar accustroom meten met een ongezekerde meter zou ik niet adviseren. Zeker niet als je geen ervaring met de meter en met de meettechniek hebt. Mocht er iets mis gaan en je meter brandt uit in je hand of op je auto kan dit ernstige gevolgen hebben. :( Zorg dus voor een meter die op elk bereik is afgezekerd. :!

Bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
Zoals je ziet heeft deze een 0..10A bereik en een 0..300mA bereik en zijn beide afgezekerd.

Dan zou ik persoonlijk beginnen met een meting in het hoge bereik om een indicatie te krijgen van de hoogte van de lekstroom. Dit om te voorkomen dat de zekering van het lage bereik eruit vliegt, wanneer de lekstroom te hoog is voor dit bereik. Als de stroom laag genoeg is voor het lagere bereik schakel je daar na toe. Dit geeft ook een nauwkeuriger resultaat. Vervolgens zo als gezegd één voor één alle zekeringen verwijderen om de bron van de lekstroom te zoeken.

Veel succes met het zoeken naar de oorzaak van de lekstroom en laat het even weten als je het gevonden hebt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”