Gloeibougies vervangen
- SubCityZero
Gloeibougies vervangen
Goedenavond,
Wat is de beste manier om de gloeibougies te vervangen?
Ik zag bij mijn TDS al dat ze onderaan het blok zitten (klopt dat?).
Wat zou ik los moeten halen om erbij te kunnen?
Heeft iemand hier tips voor?
Bedankt!
Wat is de beste manier om de gloeibougies te vervangen?
Ik zag bij mijn TDS al dat ze onderaan het blok zitten (klopt dat?).
Wat zou ik los moeten halen om erbij te kunnen?
Heeft iemand hier tips voor?
Bedankt!
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Gloeibougies vervangen
Gloeibougies zitten gewoon in de cilinderkop!
onder de kap tussen de cilinderkop en het inlaatspruitstuk
Let op dat het contact uit staat!
alle moertjes van de gloeibougies afdraaien, zodat je de pluskabel weg kan pakken.
vervolgens met de juiste maat dop (kan zijn dat je een lange / bougies dop nodig hebt) voorzichtig los proberen te draaien.
let op! als het niet lukt met enige normale inspanning is het misschien verstandiger om het niet zelf thuis te proberen.. een afgebroken gloeibougie in de cilinderkop is grote elende
onder de kap tussen de cilinderkop en het inlaatspruitstuk
Let op dat het contact uit staat!
alle moertjes van de gloeibougies afdraaien, zodat je de pluskabel weg kan pakken.
vervolgens met de juiste maat dop (kan zijn dat je een lange / bougies dop nodig hebt) voorzichtig los proberen te draaien.
let op! als het niet lukt met enige normale inspanning is het misschien verstandiger om het niet zelf thuis te proberen.. een afgebroken gloeibougie in de cilinderkop is grote elende
-- Houdoe wanne --
- SubCityZero
Bedankt voor je reactie.
Alleen, hoe kan ik daar zo even makkelijk bij komen...
(1 is een beetje bereikbaar, de andere 3 kan ik bijna niet zien zitten zo dicht zit alles.)
Hieronder 2 foto's, dat is 'm toch?

Alleen, hoe kan ik daar zo even makkelijk bij komen...
(1 is een beetje bereikbaar, de andere 3 kan ik bijna niet zien zitten zo dicht zit alles.)
Hieronder 2 foto's, dat is 'm toch?

oh ja... inlaatspruitstuk moet eraf. stelt niet zoveel voor
misschien niet onverstandig om meteen die pakkingen naar de kop toe te vervangen (zijn rubber, hoeft niet percee, doe je dit niet vet ze dan iig ff in met vaseline of anders silicone spray zodat ze soepel worden)

uiteraard de boutjes bij de kop loshalen
en aangegeven:
de slangklem van lucht aanvoer vanaf de intercooler aan de EGR klep (zie een van de pijlen)
en de leiding van de EGR klep 2 boutjes (zie andere 2 pijlen)
en even kijken of er bij de rechtse pijl nog een boutje waarme een beugeltje of iets vastzit
daarna kun je meende ik het spruitstuk wel opzij leggen zodat je bij de gloeibougies kunt

uiteraard de boutjes bij de kop loshalen
en aangegeven:
de slangklem van lucht aanvoer vanaf de intercooler aan de EGR klep (zie een van de pijlen)
en de leiding van de EGR klep 2 boutjes (zie andere 2 pijlen)
en even kijken of er bij de rechtse pijl nog een boutje waarme een beugeltje of iets vastzit
daarna kun je meende ik het spruitstuk wel opzij leggen zodat je bij de gloeibougies kunt
-- Houdoe wanne --
- SubCityZero
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zal even kijken of het voor mij te doen is.
Anders laat ik het desnoods door iemand anders doen. De bougies heb ik wel al liggen.
Nu zit ik met een ander probleem. Krijg de motorkap niet meer open.
Als ik de hendel aantrek, voel ik een klik, zoals normaal.
Als ik dan de motorkap aan probeer te trekken, voel ik alleen speling op de rechterkant waar die hendel onder de motorkap zit. De linkerkant blijft potdicht... Is hier een handigheidje voor om dit nu los te krijgen?
Ik zal even kijken of het voor mij te doen is.
Anders laat ik het desnoods door iemand anders doen. De bougies heb ik wel al liggen.
Nu zit ik met een ander probleem. Krijg de motorkap niet meer open.
Als ik de hendel aantrek, voel ik een klik, zoals normaal.
Als ik dan de motorkap aan probeer te trekken, voel ik alleen speling op de rechterkant waar die hendel onder de motorkap zit. De linkerkant blijft potdicht... Is hier een handigheidje voor om dit nu los te krijgen?
Denk dat je carterventilatie ook aan het spruitstuk vast zit, ook 2 slangklemmen en klaar.. Dan kan je er prima bij.
Weet niet of je bougiesleutels heb? dan ist helemaal makkelijk
Mototkap weet ik niet,
Weet niet of je bougiesleutels heb? dan ist helemaal makkelijk
Mototkap weet ik niet,
motorkap... probeer even met 2 man, een hendel bedienen andere lichtjes de kap vast optillen
-- Houdoe wanne --
- SubCityZero
Heb voor de motorkap alles geprobeerd.
1 op de kap duwen, de ander de hendel aantrekken, en de ene de kap weer loslaten, met geen mogelijkheid los te krijgen...
1 op de kap duwen, de ander de hendel aantrekken, en de ene de kap weer loslaten, met geen mogelijkheid los te krijgen...
dan zal je de nieren eruit moeten pakken die kun je er voorzichtig uittrekken, misschien met een schroevendraaier even de plastic lips waar hij mee vast klikt een klein beetje oplichten zodat deze vrij komen. en dan met de hand de vergrendeling van de kap bedienen
edit: voel je wel weerstand op de hendel als je eraan trekt?
edit: voel je wel weerstand op de hendel als je eraan trekt?
-- Houdoe wanne --
- SubCityZero
Ja, ik voel wel weerstand als ik aan de hendel trek.
Ik hoor ik de klik dat kap los schiet, alleen is dat maar aan 1 zijde waar die dan los is, de linkerzijde (dus ergens boven de linker nier) blijft ie in de klem.
Maar dat met die nier eruit is misschien inderdaad ook een optie, want ik wil de nieren toch lichtjes opschuren, want de vorige eigenaar dacht even een ///M3 look te creëren met een zwarte spuitbus. (Alleen begint die verf onderhand al los te laten, en kan ik dat zo met m'n nagel al wegkrabben...)
Wil er straks sowieso facelift nieren op hebben.
Maar goed, ik zal dat dan vanavond even proberen.
Moet ook nog kijken voor een nieuwe bumper, dus ik pak binnenkort gelijk de hele neus even aan.
Ik hoor ik de klik dat kap los schiet, alleen is dat maar aan 1 zijde waar die dan los is, de linkerzijde (dus ergens boven de linker nier) blijft ie in de klem.
Maar dat met die nier eruit is misschien inderdaad ook een optie, want ik wil de nieren toch lichtjes opschuren, want de vorige eigenaar dacht even een ///M3 look te creëren met een zwarte spuitbus. (Alleen begint die verf onderhand al los te laten, en kan ik dat zo met m'n nagel al wegkrabben...)
Wil er straks sowieso facelift nieren op hebben.
Maar goed, ik zal dat dan vanavond even proberen.
Moet ook nog kijken voor een nieuwe bumper, dus ik pak binnenkort gelijk de hele neus even aan.
dank voor alle tips
mot nu zelf die dingen gaan vervangen voor de 318TDS E36
en idd is het wel verstandig om aparte gloeibougies dopset hiervoor te gaan gebruiken.
Goed gereedschap is halfwerk!!
mot nu zelf die dingen gaan vervangen voor de 318TDS E36
en idd is het wel verstandig om aparte gloeibougies dopset hiervoor te gaan gebruiken.
Goed gereedschap is halfwerk!!