Middendemper verwijderen voor meer motor geluid

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MaikelK

Middendemper verwijderen voor meer motor geluid

Bericht door MaikelK » 24 feb 2010, 20:53

Zo, de titel is volgens mij wel vrij duidelijk!

Mijn auto is een 320i uit 1998

Heeft hier al eens iemand zijn middendemper verwijderd en vervangen voor een stuk rechte pijp. Ik ben dit namelijk van plan te doen maar kan der eigenlijk geen DIY's van vinden.

Ben namelijk ook benieuwd wat het geluid uit eindelijk wordt, ik heb al het een en ander opgemeten, maar om het echt fijn te bekijken moet ik denk ik eens eventjes bij men oom op de brug. Ik heb namelijk al op gemeten dat vanaf mijn katalysator naar mijn middendemper, helaas, een ovale pijp is. Dit is nog lastig om na te maken, maar kan op men werk wel het een en ander maken van pijp en dergelijke.

Hier even een paint tekening van hoe het er volgens mij uit ziet!:

Afbeelding

Wat denken jullie, zou dit veel uitmaken in motor geluid? Daar gaat het mij vooral om. Of heeft iemand anders een oplossing voor een iets dieper geluid? Dat met cruise snelheid van 130/140km/h niet te erg door dreunt in de auto!?
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

MaikelK

Re: Middendemper verwijderen voor meer motor geluid

Bericht door MaikelK » 24 feb 2010, 21:08

Is dat de oplossing ;) ?

Is alleen vrij duur, dat heb ik der dan helaas weer niet voor over!

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 24 feb 2010, 21:15

Eisenmann is toch alleen een einddemper?

Cliff

Bericht door Cliff » 24 feb 2010, 21:18

Jaja...hij wil toch een mooier en beter geluid... door de einddemper te vervangen krijg je toch ook dat effect.. :!

Hoef je niet per se de middendemper voor eruit te halen.. ;)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 24 feb 2010, 21:23

Is dat niet ook nog eens verboden? WIl niet het heilig boontje uithangen maar verboden betekent ook kans op boete. En daar had je dan misschien weer die eisenmann van kunnen kopen...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Cliff

Bericht door Cliff » 24 feb 2010, 21:27

Dat ligt aan het bouwjaar van de auto... bij bepaalde auto's is het verplicht om een kat. te hebben voor de apk.

Jaapi

Bericht door Jaapi » 24 feb 2010, 21:30

Klopt, moet je even op je papieren kijken of er achter je type u9 staat
Laatst gewijzigd door Gast op 24 feb 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 24 feb 2010, 23:09

Benzine/LPG auto's van na 1993 moeten hoe dan ook een katalysator hebben ongeacht wat er op kenteken staat, termen als U9 zijn eigenlijk alleen van toepassing op auto's van 1992 of ouder...

Die verplichten een auto overigens ook niet tot het hebben van een kat, maar als er U9 of S6 ofzo op je kenteken staat betekent dat je aan bepaalde normen moet doen voor wat betreft je uitstoot, veelal zijn die ook zonder kat prima te halen.

Je mag je middendemper volgens mij wettelijk gezien gewoon verwijderen hoor, zolang je maar binnen de geluidsnormen blijft. Op zich maakt het niet zo heel veel uit of die middendemper er wel of niet zit, zo lang je de kat maar laat zitten en binnen de wettelijke normen voor het geluid blijft.

MaikelK

Bericht door MaikelK » 25 feb 2010, 19:38

Precies, het ging er niet om om de katalysator te verwijderen, maar om de middendemper te verwijderen!

Maar ik heb eerst een K&N K57i kit besteld, deze komt morgen binnen, misschien dat het motor geluid nu al wat beter wordt!

Ook al klinkt op heel veel filmpjes op Youtube het erg geil als de einddemper er af is!
Maar dat zal wel een beetje kosten plaatje hebben als oom agent je tegen komt!

Maar om een ronde pijp ovaal te maken, en dan ook nog precies pas, dat is nog wel lastig met dikwandige pijp, eerst eens iets anders zoeken!

Cliff

Bericht door Cliff » 25 feb 2010, 22:56

Ik dacht dat auto's na 31 december 1995 moet voldoen aan de emissie-eisen d.m.v. een katalysator, bij bedrijfswagens geldt dit pas na 31 december 1997...

polowonder

Bericht door polowonder » 26 feb 2010, 19:57

Misschien kan je de originele demper opensnijden aan de bovenkant, het binnenwerk eruit halen, eventueel een rechte pijp met gaatjes (toch een beetje demping) erin lassen, netjes weer dichtlassen, en van langs onder (bijna) niet te zien.
Bij het zien van een 'ome' gewoon niet teveel gas geven??? :>
Wordt hier in België, waar je enkel een uitlaat met een EG-nummer er op mag hebben veel gedaan :roll:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 26 feb 2010, 23:30

Hahah elke x je koppeling intrappen als er een oompie langsrijdt (h)

Maar euhh volgens mij kan de middendemper zo weg hoor. Verschil is dan niet supergroot qua geluid.
Ik zou dan liever een rvs achterdemper nemen. check MP eens, er is iemand uit noordwijk (ofzow) die rvs dempertjes levert voor een leuke prijs. En dan wel met ophangpunten enzo, dus niet zo'n algemeen 5 tientjes ding.

Ik meen dat een dempertje dan 220 euro kost en met montage komt er iets bij.
http://link.marktplaats.nl/317911644
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

polowonder

Bericht door polowonder » 27 feb 2010, 08:22

Inderdaad, eigenlijk kan die middendemper gewoon weggelaten worden, maar... daar moet je op de Belgische 'keuring' niet mee aankomen, of je krijgt meteen rood. -_-

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”