zelf vervangen pollenfilter

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
NielsE36

zelf vervangen pollenfilter

Bericht door NielsE36 » 13 jan 2010, 09:34

Hee allemaal,

Ik heb zelf het idee dat mijn pollenfilter aan vervanging toe is. Niet vanwege stank, maar ik heb het gevoel dat de luchtaanvoer 'geblokkeerd wordt' door bladeren die de boel verstoppen. Het gaat om een 318ti compact uit 1995, waar voor zover ik weet nog nooit het filter is vervangen.
Nu was ik aan het surfen op zoek naar de locatie van het filter, maar ik hoor tegenstrijdige geluiden.
Op de ene site hebben ze het achter het dashboard aan bestuurderszijde, een andere site vermeldt dat het achter het dashboardkastje hoort te zitten. Die heb ik gister los gehad, maar niks te vinden.
Kan iemand uitsluitsel geven? En verdere tips om het filter te vervangen?

(Kan er alleen origineel BMW in, of heeft Bosch o.i.d. ook goede exemplaren?)

Groeten Niels
Onderwerp verplaats naar E36 Algemeen.Zie forumregels alvorens in het DIY gedeelte te posten :!

Moderatoropmerking Darudevampire

Pi-Airke

Re: zelf vervangen pollenfilter

Bericht door Pi-Airke » 13 jan 2010, 17:46

Nja ik weet het niet precies bij een compact of hetzelfde zit als bij mijn sedan, maar bij mij zat de pollenfilter achter je paneel van de verwaming enzo! Oftewel je haalt je handschoenenkastje (bijrijderskant dus ;)) los, dan moet je achter je paneel kijken en daar zit een langwerpig kapje (uit mijn hoofd meen ik iets van 4 cm breed en 15 cm lang ofzo) en dat kun je draaien en gaat het los. Dan als je je hand in de opening doet en je hand richting links doet (dus richting de achterkant van de auto) dan voel je daar een filter zitten daar zit ergens een lipje aan en dan moet je hem naar achteren schuiven richting de voorkant van de auto en dan kun je hem eruit schuiven!
Maar het kan ook zijn dat je onder je motorkap moet zijn. Dan moet je dat luchtrooster die tussen je ruitenwissers zit los maken en nog wat kappen meer en dan zouden ze daar achter kunnen zitten.
En met betrekking tot de pollenfilter die kun je gewoon halen bij automaterialen zaak hoeft helemaal niet origineel van bmw te zijn!

Ik zal even voor je kijken of ik die site nog terug kan halen waar ik het toen vandaan gehaald heb daar zie je alles met foto's uitgelegd!

Pi-Airke

Bericht door Pi-Airke » 13 jan 2010, 17:58

deze site zie je foto's van plaatsen en hoe je daarbij kunt enzo

Dit is de algemene site:
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... 3.1.0.21.1

En deze is waar volgens die site bij jou de filter zou moeten zitten:
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... 7ehaUb.pdf

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 13 jan 2010, 18:15

Super! Morgen vrij, dan ga ik er gelijk mee aan da slag ;)

Bedankt!

W&M

Bericht door W&M » 13 jan 2010, 20:08

dit is dan wel weer interessant voor de "DIY" afdeling

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”