Automaat probleem bij "koude" start
Automaat probleem bij "koude" start
Ik heb sinds enige tijd een raar verschijnsel met mijn automaat.
De auto schakelt, rijdt en doet alles helemaal perfect. Geen enkel klagen, maar er is 1 moment en daar begrijp ik helemaal niets van.
Als ik mijn auto start na een nacht stil te hebben gestaan (koude start dus) en ik schakel de automaat naar de D, dan gebeurt er niets..... De auto blijft in zijn neutraal lijkt wel, de automaat grijpt niet aan. Ook niet als ik gas geef. Schakel ik naar de R dan pakt hij meteen op zoals ik gewend ben. Na een seconde of 10 wachten grijpt de automaat alsnog aan en kan ik wegrijden. Schakel ik dan naar de N of de R en later terug naar de D dan schakelt hij weer direct in zoals het hoort..... Begrijp er werkelijk niets van.....
Bij iedere start of andere schakelactie van de automaat doet ie weer alsof er niets aan de hand is.... Het is echt maar 1 moment en dat is na een tijd stilstaan als de motor weer koud is.
Weet iemand wat dit is??
De auto schakelt, rijdt en doet alles helemaal perfect. Geen enkel klagen, maar er is 1 moment en daar begrijp ik helemaal niets van.
Als ik mijn auto start na een nacht stil te hebben gestaan (koude start dus) en ik schakel de automaat naar de D, dan gebeurt er niets..... De auto blijft in zijn neutraal lijkt wel, de automaat grijpt niet aan. Ook niet als ik gas geef. Schakel ik naar de R dan pakt hij meteen op zoals ik gewend ben. Na een seconde of 10 wachten grijpt de automaat alsnog aan en kan ik wegrijden. Schakel ik dan naar de N of de R en later terug naar de D dan schakelt hij weer direct in zoals het hoort..... Begrijp er werkelijk niets van.....
Bij iedere start of andere schakelactie van de automaat doet ie weer alsof er niets aan de hand is.... Het is echt maar 1 moment en dat is na een tijd stilstaan als de motor weer koud is.
Weet iemand wat dit is??
Re: Automaat probleem bij "koude" start
Hallo,
Weet niet wat het is maar ken het "probleem" maar niet zo extreem als jij dat hebt. Bij mij duurt het ook altijd even 1 a 2 sec. bij koude motor voor er reactie is. vooral als ik bijv. eerst achteruit rij en dan overschakel naar D als ik dan gas geef gebeurd er even niets (ja alsof ie nog in z'n vrij staat) even een sec. wachten en dan gaat ie.. Bij warme motor gaat het wel vlotjes.
Weet niet wat het is maar ken het "probleem" maar niet zo extreem als jij dat hebt. Bij mij duurt het ook altijd even 1 a 2 sec. bij koude motor voor er reactie is. vooral als ik bijv. eerst achteruit rij en dan overschakel naar D als ik dan gas geef gebeurd er even niets (ja alsof ie nog in z'n vrij staat) even een sec. wachten en dan gaat ie.. Bij warme motor gaat het wel vlotjes.
Re: Automaat probleem bij "koude" start
Ja, precies dat heb ik ook!! Maar waarom?! overigens is 10 sec misschien wat overdreven. Het lijkt voor mijn gevoel 10 sec, maar het is wel zeker een 5 sec!
Las wel ergens het volgende:
heb een starlet 1.3xli automaat als deze smorgens gestart word wil hij in d en r niet weg hij gaat wel maar het is net of hij slipt zet je hem weer vrij is het erna goed ook als je de auto even stationair laat draaien gaat hij gewoon weg heeft iemand hier ervaring mee de olie is mooi rood is al eens ververst en schakelen doet hij perfect het enige waar ik aan zit te denken is dat het zeef mischien gedeeltelijk dicht zit mvg rob
Met als antwoord:
Hoi meet je lijn druk eens !!! Onder aan je bak linksvoor zit een banjokoppeling daar kun je meter op aansluiten .
de lijndruk stationair moet zijn in D 3.7-4.3 en in R 5.4-7.2 bar
en in stall in D 9.2-10.7 R 14.4-16.8 bar
O probeer de stall test eens wel kortstondig( anders heb je schade ) ff blokken voor de wielen en op de rem stevig indrukken dan volgas dan moet je toerental oplopen naar +/_ 2000 rpm
Niet goed dan kan het de hoofregelklep zijn .
Het is wel iets anders als wat ik merk, maar kan er misschien mee te maken hebben? Ben wel echt een NOOB op dit soort gebied.... Ik weet hoe ik deze dingen moet besturen, maar daar houdt het wel redelijk mee op!
Iemand een idee of dit het kan zijn en zo ja, wat te doen?
Las wel ergens het volgende:
heb een starlet 1.3xli automaat als deze smorgens gestart word wil hij in d en r niet weg hij gaat wel maar het is net of hij slipt zet je hem weer vrij is het erna goed ook als je de auto even stationair laat draaien gaat hij gewoon weg heeft iemand hier ervaring mee de olie is mooi rood is al eens ververst en schakelen doet hij perfect het enige waar ik aan zit te denken is dat het zeef mischien gedeeltelijk dicht zit mvg rob
Met als antwoord:
Hoi meet je lijn druk eens !!! Onder aan je bak linksvoor zit een banjokoppeling daar kun je meter op aansluiten .
de lijndruk stationair moet zijn in D 3.7-4.3 en in R 5.4-7.2 bar
en in stall in D 9.2-10.7 R 14.4-16.8 bar
O probeer de stall test eens wel kortstondig( anders heb je schade ) ff blokken voor de wielen en op de rem stevig indrukken dan volgas dan moet je toerental oplopen naar +/_ 2000 rpm
Niet goed dan kan het de hoofregelklep zijn .
Het is wel iets anders als wat ik merk, maar kan er misschien mee te maken hebben? Ben wel echt een NOOB op dit soort gebied.... Ik weet hoe ik deze dingen moet besturen, maar daar houdt het wel redelijk mee op!
Iemand een idee of dit het kan zijn en zo ja, wat te doen?
Laatst gewijzigd door Farl op 06 mei 2009, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Re: Automaat probleem bij "koude" start
Misschien een stomme vraag op dit oude topic, maar is er nog een antwoord gekomen op dit probleem?
Re: Automaat probleem bij "koude" start
Mwoah, zo dom vind ik die vraag niet
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk met plannen om een automaat aan te schaffen 


Re: Automaat probleem bij "koude" start
is de automaat olie een keer ververst? Hoeveel heeft de auto gereden?
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Re: Automaat probleem bij "koude" start
Als ik de vorige eigenaar mag geloven is de automaat olie ververst.
Dit is ook waar de dealer mee aan kwam zetten maar die wist niet zeker of het een oplossing was.
De auto heeft nu 178k gelopen. Voor de rest is de automaat zo soepel als een zonnetje, ook niet het idee dat hij in normaal rijgedrag slipt oid wat ik ook wel lees.
Dit is ook waar de dealer mee aan kwam zetten maar die wist niet zeker of het een oplossing was.
De auto heeft nu 178k gelopen. Voor de rest is de automaat zo soepel als een zonnetje, ook niet het idee dat hij in normaal rijgedrag slipt oid wat ik ook wel lees.
Re: Automaat probleem bij "koude" start
Inmiddels alweer even geleden, heb er namelijk ook niet echt verdere aandacht aan geschonken.
Auto heeft 280.000 gereden en automaat schakelt nog steeds als een zonnetje. Probleem blijft echter wel, ik kwam erachter als ik hem start en hij grijpt niet aan, als ik dan gas geef, grijpt hij sneller aan. Slechts enkele seconden. Schakelen en optrekken gaat dan weer als vanouds.
Wel heb ik het idee dat hij sinds kort in de 1e versnelling wel eens met een wat meer 'slippende' automaat wegrijdt. Alle andere versnellingen reageert hij perfect, maar in de 1 lijkt hij soms wel eens toeren op te bouwen tot 1500rpm en dan pas echt kracht uit te oefenen op de auto. Alsof hij daarvoor wat moeite heeft met kracht opbouwen.
Heeft iemand al actie ondernomen en bijvoorbeeld de automaat laten spoelen en filters vervangen? Las ook al over een koppelomvormer of over een revisie van de automaat. Maar dat lijkt me vrij rigoureus.
Of de automaat olie wel eens ververst is weet ik niet. Dat kan ik uit het onderhoudsboekje niet halen.
Kan iemand me helpen wat te doen of mensen die echt verstand hebben van automaten en er eens naar willen kijken??
Auto heeft 280.000 gereden en automaat schakelt nog steeds als een zonnetje. Probleem blijft echter wel, ik kwam erachter als ik hem start en hij grijpt niet aan, als ik dan gas geef, grijpt hij sneller aan. Slechts enkele seconden. Schakelen en optrekken gaat dan weer als vanouds.
Wel heb ik het idee dat hij sinds kort in de 1e versnelling wel eens met een wat meer 'slippende' automaat wegrijdt. Alle andere versnellingen reageert hij perfect, maar in de 1 lijkt hij soms wel eens toeren op te bouwen tot 1500rpm en dan pas echt kracht uit te oefenen op de auto. Alsof hij daarvoor wat moeite heeft met kracht opbouwen.
Heeft iemand al actie ondernomen en bijvoorbeeld de automaat laten spoelen en filters vervangen? Las ook al over een koppelomvormer of over een revisie van de automaat. Maar dat lijkt me vrij rigoureus.
Of de automaat olie wel eens ververst is weet ik niet. Dat kan ik uit het onderhoudsboekje niet halen.
Kan iemand me helpen wat te doen of mensen die echt verstand hebben van automaten en er eens naar willen kijken??