18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Joop

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door Joop » 17 jun 2009, 21:18

Ik heb zelf ook een 18" breedset (styling 193M van de E92) onder de E46 LCI Coupé gehad. De auto had std. sportonderstel met carrosserieverlaging, zonder rollen van de wielkastranden.

De wielen steken zoals Pirelly ook al aangeeft zo'n 13mm naar buiten en geeft in 95% van de gevallen geen problemen. De enige keer dat het 'mis' gaat is als je erg enthousiast over een goed glooiende drempel heen gaat, waarbij het laatste deel van de drempel in eens flink zakt. Bij te hoge snelheid wil ie dan wel even licht aanraken is mijn ervaring. Maar als je daar een klein beetje rekening mee houdt is er helemaal niets aan de hand.

Nog even voor het idee hoever de wielen naar buiten stonden, want dat zou bij jouw auto dan ook het geval moeten zijn:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BMW - Maßstab für Fahrspaß

hanse46

Bericht door hanse46 » 18 jun 2009, 09:57

Wat was nou de ET waarde bij jou Joop?

carnifex

Bericht door carnifex » 18 jun 2009, 11:56

Joop schreef:De wielen steken zoals Pirelly ook al aangeeft zo'n 13mm naar buiten en geeft in 95% van de gevallen geen problemen. De enige keer dat het 'mis' gaat is als je erg enthousiast over een goed glooiende drempel heen gaat, waarbij het laatste deel van de drempel in eens flink zakt. Bij te hoge snelheid wil ie dan wel even licht aanraken is mijn ervaring. Maar als je daar een klein beetje rekening mee houdt is er helemaal niets aan de hand.
Mwoah, ik ken mijn rijstijl goed genoeg om te weten dat het bovenstaande niet opgaat voor mijn situatie. Als ik gewoon over een brug in een snelweg reed, of een andere hobbel in de snelweg, had ik er al last van. Gewoon met 120 km/u.

We hebben het hier dus nog niet eens over drempels, laat staan te hoge snelheid.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 18 jun 2009, 15:13

Juist bij die hobbels op de snelweg veert je wiel veel verder in als op een drempel... En loop je dus meer kans op aanlopen...

Op een drempel veert je wiel veel minder ver in...

carnifex

Bericht door carnifex » 18 jun 2009, 15:44

Inderdaad, daarom was de situatie ook onacceptabel. Allemaal leuk en aardig zo'n setje, maar als er bij normaal gebruik al problemen optreden dan haal ik het er liever af.

Bedoel, als ik puur voor de pimp style low rider taartschep sneeuwschuiver winkelwagen tupperware ga, dan koop ik wel gewoon een golf of een japanner :)

Wil in de auto lekker kunnen rijden, en als je dan wat extra's doet met je auto zoals een breedsetje ofzo, prima als dat goed gaat en past. Maar heb de beamer vooral omdat ze rijden zoals ze rijden en dus niet om bij een hobbel op de snelweg af te moeten remmen naar 100km/u. Dat spoort niet volgens mijn bescheiden mening 8)

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 18 jun 2009, 18:26

Enige zekerheid is dan: de boel OEM houden :)

Joop

Bericht door Joop » 18 jun 2009, 19:08

Als ik jullie zo hoor rijden jullie toch nog redelijk voorzichtig een drempel over, ik zou haast zeggen kom hier in de buurt maar eens een paar drempeltjes pakken, dan weet ik zeker dat ie tot op de bumpstop slaat... Maar goed voor wat betreft de door jullie omschreven situatie

Ver inveren op bijvoorbeeld op de snelweg met hogere snelheden, bijvoorbeeld de A3 naar Oberhausen is erg slecht en zeker ter hoogte van Wesel krijgt het onderstel het op hoge snelheid ook goed te verduren met ver in- en uitveren, maar heb in die situaties nog nooit een aanlopend wiel gehad op de wielkast rand; dan gaat het nog een paar tandjes harder dan op de NL'se snelweg.

Zo te horen moeten het onderstel aangepast worden: verlaging minimaliseren naar OEM waarden en wellicht hebben de schokbrekers/veren dan ook hun beste tijd gehad.
OEM E9x velgen onder OEM E46 Coupe moet normaal geen problemen geven namelijk.

@Hanse46: ET waarde van de 193M is ET34 voor (8Jx18, 225/40R18) en ET37 achter (8,5Jx18, 255/35R18) tegen ET41 voor (8Jx17, 225/45R17) en ET50 (8,5Jx17, 245/40R17) achter voor de 68M set.
BMW - Maßstab für Fahrspaß

hanse46

Bericht door hanse46 » 18 jun 2009, 22:32

Thanks Joop! :duim:

Ik heb nu ET 40 met een 8J velg.. Maar die kan nog wel een stukje naar buiten vind ik! De wielen op je vorige coupé vind ik super staan, dus zoiets moet het worden..

carnifex

Bericht door carnifex » 27 jun 2009, 00:38

Joop schreef: Zo te horen moeten het onderstel aangepast worden: verlaging minimaliseren naar OEM waarden en wellicht hebben de schokbrekers/veren dan ook hun beste tijd gehad.
OEM E9x velgen onder OEM E46 Coupe moet normaal geen problemen geven namelijk.
Dat is het dus, die info lijkt een beetje verloren te zijn gegaan gedurende het topic, het is allemaal OEM. Bovendien heeft de auto nog geen 50k op de teller. Los van het feit dat slijtage onlogisch lijkt, heb ik dat ook nog ff laten checken.

Blijf het jammer vinden, heb er inmiddels een ander setje onder. Nadat ik ergens een replica M6 setje had met gebruikte banden, heb ik nu een bepaald type M3 met nieuwe banden.

De gebruikte banden op het M6 setje zijn een drama. Cuppen(of hoe heet dat) en lekken reparatie, verschillende profielen... drama. Gelukkig had ik afgesproken dat als het me niet zou bevallen, ik het weer kon terug brengen. Na het vragen van advies heb ik die afspraak gemaakt. Heeft zich dus alweer uit betaald!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”