De koppeling (CDV)
Re: De koppeling
ja ik had daar ook moeite mee met het van zn 1 naar zn 2..het is wel even wennen en het wordt ook een obsessie...
Re: De koppeling
Ik zal er ook eens naar laten kijken als de auto over een maandje voor onderhoud gaat. De koppeling is nu echt naar god aan het gaan (kan deze nu op commando in de 4e en 5e versnelling laten slippen tijdens gewoon rijden) en de hele aandrijving klappert en brult als een malle.
Iemand een idee of dat klapperen en brullen ook van de koppeling komt ? Het is duidelijk veel meer aanwezig wanneer ik de boel door de koppeling forceer, dus ik vermoed van wel. Maar ik dacht dat een versleten koppeling meestal gewoon slipt, zonder stomme bij geluiden. Op zich lijkt dit wat dat betreft wat meer op de E36 koppelingen, die met warme koppeling zoveel problemen gaven (wegrijden als iemand die de 1e rijles heeft, erg beschamend).
Ik kan nu verder wel vloeiend schakelen, maar dat heeft wellicht meer met de versleten koppeling te maken dan met dat CDV ding.
Iemand een idee of dat klapperen en brullen ook van de koppeling komt ? Het is duidelijk veel meer aanwezig wanneer ik de boel door de koppeling forceer, dus ik vermoed van wel. Maar ik dacht dat een versleten koppeling meestal gewoon slipt, zonder stomme bij geluiden. Op zich lijkt dit wat dat betreft wat meer op de E36 koppelingen, die met warme koppeling zoveel problemen gaven (wegrijden als iemand die de 1e rijles heeft, erg beschamend).
Ik kan nu verder wel vloeiend schakelen, maar dat heeft wellicht meer met de versleten koppeling te maken dan met dat CDV ding.
Re: De koppeling
The ClutchDelayValve zorgt er iig wel voor dat je koppeling eerder slijt door het voortdurende slippen van de koppeling dus misschien dat het er toch iets mee te maken heeft?
Re: De koppeling
Replacement part is niet nodig je kunt hem gewoon verwijderen, ik stond erbij toen de monteur het uitvoerde bij mij en het was zo gepiept.
Vergeet niet om de koppeling te ontluchten nadat je de CDV hebt (laten) verwijderd (en)
Vergeet niet om de koppeling te ontluchten nadat je de CDV hebt (laten) verwijderd (en)

Re: De koppeling
Zit die CDV op elk E46, en weet je zeker dat het geen nadelige effect heeft, ik bedoel maar, het zit er niet voor niks... Ik ben wel benieuwd of het ook in mij 320d uit 2000 zit en of de dealert hiervan weet en ook daar kan laten verwijderen... Van 1 naar 2 is altijd een drama geweest bij mij, de rest gaat wel goed gelukkig, dus als ik zo'n ding heb en het kan geen kwaad wil ik het ertussenuit!
Groeten,
Bibic
Waar heb dat laten doen?320driver schreef:Replacement part is niet nodig je kunt hem gewoon verwijderen, ik stond erbij toen de monteur het uitvoerde bij mij en het was zo gepiept.
Vergeet niet om de koppeling te ontluchten nadat je de CDV hebt (laten) verwijderd (en)
Groeten,
Bibic
Increase the Peace!
Re: De koppeling
Kan absoluut geen kwaad, steeds meer BMW rijders laten het weghalen, check op e46fanatics, bimmerfest etc en zoek op CDV, dat ding zit er ook niet voor niets, het is bedoeld om de koppeling langzaam op te laten komen zodat niet ervaren rijders niet meteen weg kunnen spuiten en voor niet ervaren BMW rijders is het bedoeld. Rijden met een CDV is net alsof je fietst met zijwielen zo zou je het moeten zien dus het is een extra hulp die niet noodzakelijk is.bibic schreef:Zit die CDV op elk E46, en weet je zeker dat het geen nadelige effect heeft, ik bedoel maar, het zit er niet voor niks...
Waar heb dat laten doen?
Groeten,
Bibic
Nogmaals ik heb het goed onderzocht EN nagevraagd bij BMW Nederland en verschillende garages en het heeft geen nadelige effecten, het is gewoon belachelijk dat BMW die ertussen heeft gezet bij eerdere modellen, pas vanaf 2003 zijn ze ermee gestopt volgens mij
BMW's waarop het van toepassing is:
E46 M3: (Late 2002, all 2003-2006), ZCP Model
E46 3-Series: (1999-2005) 320i, 325i, 330i
Of het van toepassing is op een 320d dat kun je alleen maar weten als je hem op de brug hebt gezet.
Ik weet alleen dat toen ik hem liet verwijderen dat schakelen van 1 naar 2 een genot werd en daarvoor was het een crime waarbij je elke keer na moest denken als je ging schakelen en dat werd echt irritant.
Ik heb het bij een bevriende garage laten doen waarvan ik de eigenaar ken, dit is een vakgarage en geen stealer zoals de dealer.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: De koppeling
Je spreekt jezelf een beetj tegen nu: Je zegt in 2003 gestop maar je geeft gewoon de de 46's op van '99 t'm 2005. wat is het nu? Ik heb n.l. het idee dat mijn 2003 330 het iid niet heeft. Mijn Z3 van 97 lijkt het achterafmisschien wel gehad te hebben. Ik heb ook een lease 1 serie gehad die had zo'n zelfde schakel euvel....
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: De koppeling
Kan dit ding ook veroorzaken dat de koppeling behoorlijk plotseling aangrijpt?
Re: De koppeling
Gelukkig ben ik niet de enige, mijn E46 schakelt ook heel lastig. Als ik de koppeling vol in trap trilt hij ook, maar dan moet ik diep trappen, iets minder voel je al een punt dat hij diep genoeg zit en daar trilt het niet.
Toch van 1 naar 2 is altijd een ramp en meestal hoor je een soort geluid van de koppeling dan ook, best wel hard, ook al schok je niet.
Toch van 1 naar 2 is altijd een ramp en meestal hoor je een soort geluid van de koppeling dan ook, best wel hard, ook al schok je niet.
Re: De koppeling
Ik ben ook blij dat ik niet de enige ben
binnenkort maar even kijken als mijn bimmer is uitgerust met zo'n CDV, zoja dan vliegt ie eruit! Ik hoop eerlijk gezegd dat er bij mij ook zo'n ding onder zit, dan ben ik vooraltijd af van dat houterige optrekken.
Problemen met schakelen kunnen meerdere oorzaken hebben, denk daarbij aan de koppelingplaat, syncromesch, drukgroep, lagers en vliegwiel. Dat een BMW E46 wat stroever schakelt en een vervelende bonk op nahoud is nu algemeen bekend, maar heb nu het euvel dat mij pook enorm trilt bij de 2000/2300 trpm, wil dit zeggen dat mijn vliegwiel krom is? Wat zijn nou de concrete kenmerken op een rijtje om het eea uit te sluiten.
Bv. koppelingsplaat kan je testen door langzaam in de 1e versnelling op te trekken en dan in z'n 3e versnelling zetten en een dot gas geven, als je blok dan afslaat is ie nog goed, trekt de auto door in toeren is ie versleten. Zijn er ook zulke ezelsbruggetjes voor de andere onderdelen?

Problemen met schakelen kunnen meerdere oorzaken hebben, denk daarbij aan de koppelingplaat, syncromesch, drukgroep, lagers en vliegwiel. Dat een BMW E46 wat stroever schakelt en een vervelende bonk op nahoud is nu algemeen bekend, maar heb nu het euvel dat mij pook enorm trilt bij de 2000/2300 trpm, wil dit zeggen dat mijn vliegwiel krom is? Wat zijn nou de concrete kenmerken op een rijtje om het eea uit te sluiten.
Bv. koppelingsplaat kan je testen door langzaam in de 1e versnelling op te trekken en dan in z'n 3e versnelling zetten en een dot gas geven, als je blok dan afslaat is ie nog goed, trekt de auto door in toeren is ie versleten. Zijn er ook zulke ezelsbruggetjes voor de andere onderdelen?
Increase the Peace!
Re: De koppeling
Nee dat wordt niet veroorzaakt door de CDV ik zou eerder zeggen integendeel want de koppeling komt met de CDV elke keer in dezelfde langzame beweging op.bjornc schreef:Kan dit ding ook veroorzaken dat de koppeling behoorlijk plotseling aangrijpt?
Re: De koppeling
Ik ga ook eens uitzoeken of dat op mij 330i zit, dat zou een hoop verklaren.
Rij er nu 2 maanden in en ben nog niet aan de koppeling gewend.
Het gaat nooit op gevoel, moet er altijd bij nadenken en voorzichtig zijn.
Als het erop zit gaat hij er zeker uit.....
Rij er nu 2 maanden in en ben nog niet aan de koppeling gewend.
Het gaat nooit op gevoel, moet er altijd bij nadenken en voorzichtig zijn.
Als het erop zit gaat hij er zeker uit.....

Re: De koppeling
Precies het nadenken bij elke keer schakelen van 1 naar 2 begon me mateloos te irriteren en zodoende ben ik op zoek naar de oorzaak gegaan en uiteindelijk kwam ik bij de CDV uit 

- ///M 330Ci
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51
Re: De koppeling
Bij mijn 330 zat 'ie er niet in, heeft er nooit in gezeten ook. (duitse auto, kweenie of het uit maakt..)HeZz schreef:Ik ga ook eens uitzoeken of dat op mij 330i zit, dat zou een hoop verklaren.
Rij er nu 2 maanden in en ben nog niet aan de koppeling gewend.
Het gaat nooit op gevoel, moet er altijd bij nadenken en voorzichtig zijn.
Als het erop zit gaat hij er zeker uit.....
Dat wennen herken ik, bij mij duurde het ook even voordat ik 100% aan de E46 gewend was.
Maar dat kwam meer door hoe de 330 op het gas reageerd, heel anders dan m'n vorige E36 325i.
Komt door het drive-by-wire ipv de ouderwetse gaskabel..
Gaat nu prima, heel&toe downshift is geen probleem.
Denk dat het een kwestie van tijd is voor je.
Maar als de CDV er bij jou wel inzit moet die er idd direct uit.
De koppelingen van zowel de E36 als de E46 vind ik perfect, valt voor mij niks aan te verbeteren.

Freude am Fahren
Re: De koppeling
Nee Duitse auto maakt niets uit want die van mij is ook geimporteerd uit Duitsland en die had hem dus wel, het heeft met het type en het bouwjaar te maken.