18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
carnifex
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 dec 2008, 23:45

18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door carnifex » 31 mei 2009, 10:46

Helleuw,

Onlangs heb ik onder mijn 2004 facelift coupe een breedset laten monteren, de Style 195 van BMW met voor 225 en achter 255. Nu had ik al een tijdje het vermoeden dat mijn coupe af-fabriek verlaagd is, hiervoor staat nog een vraag uit bij BMW, maar dat vermoeden lijkt in de praktijk weer bevestigd.

Als ik over een redelijke hobbel rij dan bonkt/schuurt het wiel achter in de kas, of althans, hij schuurt "ergens".

Nu zijn er een aantal opties:
- rollen(voor mij geen optie)
- breedset weer vervangen voor normale set(liever niet natuurlijk, het is een mooie set)
- de af-fabriek verlaging ongedaan maken

Dus blijft eigenlijk over, de laatste optie. Weet iemand of dit te doen is? Of dat er misschien setjes bestaan waar je net een paar centimeter mee wint? Vrij open vraag dus: wat kan ik in dit geval nog doen als rollen en vervangen even buiten beschouwing worden gelaten?

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door PIR3lly » 31 mei 2009, 10:54

Een oem 18" breedset met de maten die jij opgeeft zou op een e46 coupe geen problemen moeten opleveren (ook niet met af fabriek verlaging).
Heb je originele 3 serie velgen laten monteren, of zijn het replica's?
Je zou de verkeerde et waarde kunnen hebben.

Welk merk band en exacte maat heb je gemonteerd?
Edit:
Zie net hier: http://felgenkatalog.auto-treff.com/1950.htm dat je e90 velgen gemonteerd hebt (als ze oem zijn)
Terwijl je eigenlijk e46 velgen had moeten monteren (zoals deze: http://felgenkatalog.auto-treff.com/720.htm).
De et waarde van de e90 velgen is totaal anders, vandaar dat ze aanlopen.
Als het een oem velg is, dan zou het in jouw geval zo'n 1,3 cm schelen.

Andere veren "zou" kunnen helpen, maar over het algemeen komt ie achter niet heel veel hoger te liggen.
Andere velgen (als idd de et waarde fout is) is de beste oplossing, of misschien een maatje kleinere band achter (245).
De velg aan de binnenkant laten afdraaien zou ook nog kunnen, maar ik weet niet of dat verstandig is.
Heb je misschien een fotootje van hoever de velgen uitsteken?

carnifex
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 dec 2008, 23:45

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door carnifex » 31 mei 2009, 11:54

PIR3lly schreef:Heb je originele 3 serie velgen laten monteren, of zijn het replica's?
Je zou de verkeerde et waarde kunnen hebben.

Welk merk band en exacte maat heb je gemonteerd?
Foto's zijn onderweg, maar deze vragen kan ik alvast beantwoorden.
Edit:
Foto compilatie geval ding: http://www.carnifex.nl/style195_wielkas.jpg
Het zijn orginele BMW velgen, geen replica's.
De banden zijn Michelin Pilot Sport, voor 225/40/18 ZR en achter 255/35/18 ZR.
Laatst gewijzigd door carnifex op 31 mei 2009, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door PIR3lly » 31 mei 2009, 12:03

Ok, dan is het duidelijk.
Doordat je E90 velgen gemonteerd hebt, is de et waarde verkeerd. Hierdoor steekt je achtervelg en voorvelg 1,3 cm verder uit dan met de juiste et waarde voor een e46 (zie de bovenstaande links in mijn eerste post).
De breedte van de velg (8 en 8,5J) en de breedte van je banden zijn wel juist. Dus met de goede et waarde passen deze zonder problemen onder je coupe.

De beste optie naar mijn mening is een andere velg kopen die wel past.

Als je dat niet kunt/wilt, dan valt er weinig anders te doen dan rollen of een kleinere bandenmaat achter.
Een hogere veer achter zal niet zoveel brengen en als je zwaar beladen bent, zal ie alsnog aanlopen.
Al deze bovenstaande opties, behalve een andere velg, geven ook geen zekerheid dat ie misschien toch blijft aanlopen.

carnifex
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 dec 2008, 23:45

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door carnifex » 31 mei 2009, 12:06

Okay, bedankt voor je adviezen. Het wordt mij een stuk duidelijker. De velgen zijn mij verkocht als velgen die passen onder een E46 en heb expliciet vermeld welke auto ik exact had. Ze gaan gewoon terug, jammer van het buitenkansje.

Nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door PIR3lly » 31 mei 2009, 12:15

Ja, dat is balen...
Je kunt er natuurlijk altijd even een velg vanaf halen om te checken. Ik geloof dat de gegevens ergens in de velg moeten staan (waar weet ik niet precies).
De maten die je zou moeten hebben voor oem BMW velgen onder een e46 zijn de volgende:
8x18 voor 225/40R18 ET 47
8,5x18 achter 255/35R18 ET 50

Zag ook net de foto's. Ze staan wel gaaf, maar je ziet al op de band waar ze mogelijk aanlopen.
Bovendien staat ie al best hoog op zijn veren, dus met andere veren had je dit nooit opgelost (zonder een 4x4 look te creeëren ;) ).
Met een 245 achterband zou je misschien ook van het probleem af zijn.
Misschien is het ook mogelijk om de binnenrand van het spatscherm wat verder naar binnen te kloppen. Ik denk dat je met een extra 5mm al van het aanlopen af kan zijn. Maar mocht je dat willen, dan kun je er beter even een specialist naar laten kijken. Ook wordt de kans op roesten van daaruit dan iets groter.
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 31 mei 2009, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Griffendahl

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door Griffendahl » 31 mei 2009, 12:36

PIR3lly schreef:Misschien is het ook mogelijk om de binnenrand van het spatscherm wat verder naar binnen te kloppen. Ik denk dat je met een extra 5mm al van het aanlopen af kan zijn. Maar mocht je dat willen, dan kun je er beter even een specialist naar laten kijken. Ook wordt de kans op roesten van daaruit dan iets groter.
Dat is dus wat ze doen bij rollen... ;) Alleen als ze maximaal gaan rollen komt de buitenrand licht naar buiten omdat de druk voor het ombuigen feitelijk alleen van binnenuit wordt toegepast om de lak aan de buitenkant niet te beschadigen. Mijne is bijvoorbeeld wel ietsje naar buiten gekomen, maar niet meer als een paar mm... En die is fors meer gerold als 5mm ;)

Als een specialist het doet en netjes afwerkt denk ik dat het net zo duurzaam en strak blijft alsdat het was.

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door PIR3lly » 31 mei 2009, 12:41

Ow joh, ik dacht dat ze bij rollen ook het gehele scherm wat naar buiten trokken...
Maar ze rollen dus alleen de binnenkant zeg maar "platter"??

Griffendahl

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door Griffendahl » 31 mei 2009, 12:43

In principe rollen ze het randje plat... :)

Uitleg over het verder naar buiten komen had ik net geedit in de vorige post ;)

carnifex
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 dec 2008, 23:45

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door carnifex » 31 mei 2009, 14:34

Wat kost dat rollen doorgaans voor twee wielkassen achter ongeveer?

Griffendahl

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door Griffendahl » 31 mei 2009, 14:58

Ik heb het hier laten doen... Prijzen zoals op de site staat 50 euro per kant ex btw... Dus grofweg zo'n 120 euro :)

carnifex
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 dec 2008, 23:45

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door carnifex » 31 mei 2009, 21:37

PIR3lly schreef:Zag ook net de foto's. Ze staan wel gaaf, maar je ziet al op de band waar ze mogelijk aanlopen.
Bovendien staat ie al best hoog op zijn veren, dus met andere veren had je dit nooit opgelost (zonder een 4x4 look te creeëren ).
Dank je, en ze staan zeker goed. Op deze foto is het eigenlijk lastig te zien, maar het past erg mooi.

Dat ie hoog op zn veren staat, dat lijkt zo denk ik door de hoek van de foto. Hij, de bimmer, heeft nl een sportonderstel met chassisverlaging.

Zal even kijken of dat rollen nog wat is, heb inmiddels die velgengozer weer gebeld. Begon te raaskallen en was voor geen enkele reden vatbaar. Als het met rollen opgelost is, dan maar rollen. Zie ik nog wel hoe ik op een andere manier die man zijn onbeschoftheid terug laat betalen ;)

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door AlpinaDrachten » 12 jun 2009, 11:45

@ carnifex

Je lagers worden ook meer belast met verkeerde ET waarde.. Hou daar ook rekening mee!!
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

carnifex
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 dec 2008, 23:45

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door carnifex » 12 jun 2009, 13:27

Ik heb het setje er maar af laten halen. Vond het zelf ook niet een geweldig idee allemaal.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: 18" Breedset op facelift coupe met af-fabriek verlaging?

Bericht door DJLeonardo » 12 jun 2009, 13:48

Je lagers worden meer belast als de ET waarde lager wordt. Maar een e90 heeft standaard diezelfde lage ET waarde. Dus de lagers worden dan net zo hard belast. je kan dus niet spreken van een "verkeerde" ET waarde. Tenzij ze op de e90 betere en sterkere wiellagers monteren. Dat zou ik niet weten maar dat lijkt me niet eigenlijk.
carnifex schreef:Ik heb het setje er maar af laten halen. Vond het zelf ook niet een geweldig idee allemaal.
Jammer. Er zijn inmiddels meer mensen (waaronder ik) die met e90 velgen rondrijden en ik heb nog bij niemand gehoord dat het aanliep. Jij hebt dus iets dat wij niet hebben. (Ik heb ook een M onderstel en aan de voorkant zelfs Eibach) Als ik naar je foto's kijk zie ik exact dezelfde ruimte binnen de spatborden als wat ik heb. Misschien zit er gewoon iets los zoals een binnenspatbord.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”