De koppeling (CDV)

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
raymonr

De koppeling (CDV)

Bericht door raymonr » 25 mei 2008, 14:32

He even een vraagje over de koppeling en het vliegwiel, bij een e46 is dit gewoon helemaal klote. (|

Me auto is een poosje geleden bij de dealer geweest om de koppeling onder garantie te vervangen.
Ze hebben ook het vliegwiel vervangen, omdat het hele zaakje nogal aardig krom was. Het was
namelijk zo dat het wel leek dat een een vibrator in me koppeling zat, dit was toen over, maar nu
begon het gezeik alweer dus ik weer terug naar de dealer (en die zeg dat er niks aan de hand is ?!)
Komt omdat er een grote zware motor in ligt en dat die koppeling best op z`n kloten krijgt.

Dat zal allemaal wel maar het is allemaal klote. Trillen dat ding joh helemaal als ik even tekeer
ben gegaan met optrekken enzo. Maar soms doettie het ook niet. :?

Ligt dit nou aan dat massa vliegwiel ofzo, en is er dat een set zonder dat ding maar gewoon met de
veren in de plaat zoals vanouds die ook niet zo loopt te klooien en toch lang meegaat? Een of ander
sport setje ofzo? :X

De groeten Raymon

raymonr

Re: De koppeling

Bericht door raymonr » 25 mei 2008, 18:38

ja zoiets of een gewone versie zonder zo`n massa vliegwiel of een lichte versie!

Gewoon iets anders als dit want dit is gewoon niet fijn en ik irriteer me er dood aan

degroeten

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 25 mei 2008, 21:29

Mijn koppeling ligt ook op sterven.
De koppeling van de E46 bevat een s.a.c. (self adjusting clutch) mechanisme.
Dit houd in dat hij steeds op het zelfde moment toegrijpt, ook naar mate de koppelingsplaten slijten.
Het is bekend dat dit mechanisme nog wel eens problemen geeft.
Sommige, met name amerikaanse e46's hebben ook nog eens een cdv (clutch delay valve) waardoor de koppeling een soort maximum grijpsnelheid krijgt. Voor een soepele aangrijping.
Dat de dealer zegt dat het door de zware motor komt is weer volgens mij typisch dealer gel@l.
Mijn koppeling kan ruim 350 pk aan. Mijn huideige 380 pk is zo'n beetje de limiet.
Jou motor is lang niet sterk genoeg om de koppeling te verklooien.
Momenteel kijk ik ook naar een aftermarket koppeling.
Clutchmasters stage 3 (voor jou zal stage 1 genoeg zijn.) of sachs zijn voor mij een paar van de kandidaten.
Een lichter vliegwiel is ook een optie, maar daar heb ik geen verstand van. Bij een lichtervliegwiel is echter die sac nog niet weg. Motor komt wel sneller op toeren en levert meer vermogen aan de wielen.(niet veel).

Mxl

raymonr

Bericht door raymonr » 26 mei 2008, 17:12

kijk dit zijn nou dingen waar ik wat aan heb!!
dankje

320driver

Bericht door 320driver » 06 mei 2009, 14:56

Niet alleen Amerikaanse BMW's hebben deze CDV want ik had hem ook en heb hem zojuist weg laten halen en dat kan ik iedereen aanraden die hem nog heeft.
Het schokkerige schakelen van 1 naar 2 behoort definitief tot het verleden als de CDV pleite is, eindelijk kan ik nu snel wegscheuren zonder dat de koppeling tergend langzaam opkomt wat een verschil van dag en nacht!
Ik trok net even met piepende banden weg en dat is me sinds ik deze auto heb nog nooit gelukt door die kl*te koppeling en met name door de CDV.
Elke keer reacties van passagiers dat je niet kunt schakelen of waarom die auto zo schokt en twijfel aan je stuurmanskunsten ik was het meer dan zat (|
Volgens de garage waar ik het heb laten doen zorgt deze schroef ervoor dat de koppeling slipt elke keer als je schakelt en er wordt gewoon minder olie doorgelaten dus dat vonden ze wel vreemd voor een BMW :(
Geen wonder dat de koppeling sneller slijt als je dit laat zitten, ik heb er net een heel verhaal over gelezen op E46fanatics.
De amerikanen hebben het wel bij het rechte eind als ze zeggen dat na het weghalen van de CDV je auto schakelt als en ik quote "sweet, sweet sexy butter" 8)
Voorheen moest ik steeds nadenken als ik van 1 naar 2 schakelde maar nu gaat het op routine net als in m'n vorige auto's, het gaat vlot en naadloos man wat ben ik blij dat ik van die CDV af ben.

Dus als je nog twijfelt niet doen en eruit halen dat ding, let op dat de koppeling wel ontlucht moet worden na het verwijderen van de CDV. 8)

hanse46

Bericht door hanse46 » 06 mei 2009, 18:11

@320driver:

Hoe weet je of je CDV hebt dan?

320driver

Bericht door 320driver » 06 mei 2009, 19:06

Als jij schokkerig schakelt ongeacht of je snel schakelt of niet en je koppeling blijft traag opkomen. Snel wegrijden is onmogelijk waardoor je er altijd uit wordt gereden bij stoplichten bijvoorbeeld?
Maar het beste kun je het zien door de auto op een brug te zetten en onder de auto te kijken, bij een :///m: 3 moet je eerst 2 plastic kappen losschroeven om er te komen maar bij standaard Coupe's zoals de mijne zie je het meteen zitten.

Als je niet weet waar je naar moet zoeken of hoe het eruit ziet dit is het kreng en voor E46 rijders is ie identiek :zwaai:

Afbeelding

hanse46

Bericht door hanse46 » 06 mei 2009, 22:12

Ik heb wel altijd moeite met vloeiend schakelen naar z'n 2, maar snel optrekken is niet echt een probleem. Zit die bout op je versnellingsbak of op het blok? Ik ben wel benieuwd.. En is het een kwestie van eruit draaien en klaar, of wat heb je precies laten doen?

Sorry voor off-topic geklets! :roll:

320driver

Bericht door 320driver » 06 mei 2009, 23:51

no problemo voor mij :D

Die bout zit niet op je versnellingsbak of op het blok maar onder je auto zoals je op de foto hieronder kunt zien.
Gewoon eruit draaien en de koppeling laten ontluchten ivm druk en om lekkages te voorkomen.
Het is in 10 minuten gepiept en als jij inderdaad niet vloeiend schakelt van z'n 1 naar z'n 2 dan weet ik 99,9% zeker dat je ook een CDV hebt want ik zag dat je een Bimmer uit 2000 hebt en het type C20i, C25i die hebben dat kreng.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding

hanse46

Bericht door hanse46 » 07 mei 2009, 15:18

Dank je wel, ik zal er binnenkort eens op letten als hij op de brug gaat!! Ik rij hem nu bijna een jaar, en moet nog steeds zoveel aandacht besteden aan vloeiend schakelen, dat ik dat ding waarschijnlijk wel moet hebben. :)

We zullen het zien! Het is in elk geval de moeite waard om te proberen!

Heb jij een linkje naar dat verhaal op E46fanatics?

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 07 mei 2009, 16:08

Ik zit dit even te lezen en het doet me denken aan een probleem dat ik vroeger had met de Z3.

Als je snel wil wegtrekken en je laat in z'n 1 de koppeling erin klappen gaat het goed. Maar als je van 1 naar 2 wil op de zefde manier dan krijg je eerst contact maar houdt de motor even in, alsof de koppeling even stuitert, niet in 1 keer angrijpt. Is dit ongeveer wat jullie bedoelen?
Het probleem hiervan is bijna niet merkbaar als je rustig schakeld maar alsje iets sneller wil dan hort/stoot de auto een keer.
Ik heb een 116i gehad die dat ook deed. Nu met de 330 heb ik het eigenlijk niet echt. misschien zit daar een ander merk bak in? (d'r zijn toch GM en ZF bakken ofzo?)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 07 mei 2009, 16:20

DJLeonardo schreef:(d'r zijn toch GM en ZF bakken ofzo?)
Dat zijn volgens mij de twee verschillende automaatbakken en die hebben nou net geen koppeling...

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 07 mei 2009, 16:24

ach automaat, dat is ook zo. -_-
Maar jij herkent dat dus niet begrijp ik uit je antwoord
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 07 mei 2009, 17:42

Nee, ik kan er al vanaf de eerste dag perfect mee schakelen... Zo ook met de 320d van mijn pa... Perfecte overgangen van de ene naar de andere versnelling :roll:

hanse46

Bericht door hanse46 » 07 mei 2009, 18:01

Ik heb wel in meerdere E46's gereden, maar de ene schakelt lekkerder dan de ander. In die zin schakelt de mijne beroerd, maar met beleid kan ik er wel schokvrij en vloeiend mee rijden. Dat vind ik nu juist het leuke aan een handbak, schokvrij schakelen is een soort obsessie geworden van mij. :P En ik vind het storend dat het bij mijn E46 zoveel aandacht vergt, maar daar lees je trouwens best veel kritiek over.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”