De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Gebruikersavatar
BMW_17
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:57

De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door BMW_17 » 12 apr 2021, 09:50

Ik zag dat ik nog niet eerder mijzelf heb voorgesteld. Dat doe ik graag in deze post.

Ik ben Bastiaan en rijdt vanaf deze week in een BMW 325i High Executive Sport Edition Cabrio uit september 2013 (2014 op kenteken gezet). Waarschijnlijk een van de laatsten uit deze generatie. Een mooie analoge auto, goed onderhouden, weinig km. Ik ben van plan er goed voor te zorgen, tijdig onderhoud te plegen, te letten op carbon in het inlaatstuk en dit tijdig weghalen en toch maar Ron98 brandstof tanken.

Ik wordt de tweede eigenaar van deze van oorsprong Nederlandse auto
Afbeelding
Onder deze auto zitten de originele 19 inch style 313 M velgen. Ik denk er nog over om er andere velgen onder te zetten met Michelin ps4 banden, non runflat. Ben benieuwd of andere mensen dat gedaan hebben en of dat valt aan te raden met een cabrio en m-sportonderstel

Ik heb ook de F33 (opvolger) overwogen, maar viel bij de proefritten voor het directere stuurkarakter van de E93. De n53 motor is de laatste in zijn soort zonder turbo's, en typisch voor BMW. Ik ga zien of dit ook betrouwbaarheid oplevert. Mocht er behoefte aan zijn dan deel ik graag de VIN gegevens.

Nog even over mijn BMW/mini historie:
2009 - 2014 - BMW 520d E61 - uit 2009 bij Ekris Zeist
2016 - 2017 - Mini Cooper - uit 2016 bij Ekris Utrecht
2017 - 2021 - Bmw 535d m-sport LCI uit 2014, bij autobedrijf RAP
2021 - heden - BMW 325i High Executive Sport Edition cabrio, handgeschakeld - uit 2014 bij Hans Severs Woerden

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door Jeremy » 12 apr 2021, 13:02

Da's een hele fraaie! Dat zal inderdaad een van de laatste cabrio's uit de E9x generatie zijn. Ik heb er stiekem toch ook wel een zwak voor, ik vind de E93 persoonlijk een heel stuk mooier en "stoerder" dan de 4 serie cabrio.

Een paar tips om nog op te letten;
  • Directe injectie; injectoren en zoals je zegt inlaatvervuiling kunnen een probleem zijn
  • NOx-sensoren zijn redelijk snel kapot. Een NOXem sensor emulator is dan een idee.
  • De 313 velgen zijn gevoelig voor scheuren, blijf hier goed op letten. Indien het je niet lekker zit is Styling 193M altijd een fraaie velg. Deze is 18' en een stuk steviger.
Michelin banden ga je zeker merken, vooral komend van RFT banden. De RFT banden is toch niet de meest ideale setup voor de E9x in mijn ervaring. De 313 (en 269 en 220/230) velgen scheuren snel, een van de oorzaken hiervan is het stugge van de RFT. Ik wil je uiteraard niet bang maken, het ligt ook wel aan leeftijd en vooral kilometerstand, maar het zou toch lullig zijn als dat probleem je overvalt. ;)

Gebruikersavatar
Leen
BimmerPortal Team
Berichten: 2280
Lid geworden op: 19 aug 2009, 12:22
Locatie: Noord-Brabant

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door Leen » 12 apr 2021, 13:14

Welkom hier bij het forum Bastiaan!

En heel veel plezier en veilige kilometers in je fantastische cabrio :duimen:
Lexus RX450h President Line

Gebruikersavatar
BMW_17
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:57

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door BMW_17 » 13 apr 2021, 14:02

Dank voor jullie reacties en tips!

Ik heb begrepen dat de N53 motor erg betrouwbaar is. https://youtu.be/1W1KyFRgpzQ?t=339 Dat van die NOx-sensoren wist ik nog niet. Ik snap die analyse voor 30 euro niet echt. Moet ik dat niet pas doen als ik problemen heb? Mijn auto heeft nog maar 69.000km gelopen.

Ik dacht aan deze gereviseerde 225M (Oeps, ik bedoel style 220, dank Edward!) velgen met dunlop sportmax banden (liggen nu om deze tweedehands aanbieding).
Afbeelding
Ik vond online hoe dit er uit ziet:
Afbeelding

Voor de winter zat ik te denken aan 18 inch velgen met michelins.
De door jou genoemde M193 velgen stonden ook al op mijn lijstje :-)
Laatst gewijzigd door BMW_17 op 13 apr 2021, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1625
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door Edward » 13 apr 2021, 14:26

Dit is Style 225:

Origineel E9X met bijbehorende ET getallen 37 en 39. Je hebt ook nog een X1-versie met ET getallen 30 en 41.

Afbeelding

De door jou getoonde velg is Style 220:

Origineel E9X M3 met bijbehorende ET getallen en staat achter dus verder naar buiten met ET getal 23. Mogelijk wielkasten rollen voor normaal gebruik.

Afbeelding

En over betrouwbaarheid N53...? Elke motor heeft onderdelen die aan slijtage of ouderdom onderhevig zijn. Geloof mij maar, die NOX-sensor komt hoe dan ook aan de beurt en een vies inlaattreject door de directe injectie zegt weinig over de betrouwbaarheid van de motor, maar volgens mij wijst Jeremy je juist op mogelijke problemen die je tegen zult komen. En ja, een N53 kan net zoveel olie zuipen als een N52.
Laatst gewijzigd door Edward op 12 mei 2021, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BMW_17
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:57

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door BMW_17 » 13 apr 2021, 16:04

Dank Edward, ik heb mijn post gecorrigeerd.

Beiden prachtige velgen. Die ET waarden zeggen mij nog niets, maar passen de Style 220 uit de M3 wel onder mijn e93?

Edward
Berichten: 1625
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door Edward » 13 apr 2021, 16:50

Als het originele velgen zijn dan komen de achtervelgen naar buiten. Ik weet niet of ze buiten de wielkast komen... maar dan moet je zoeken naar afbeeldingen van normale E92/E93's met Style 220. Geen foto's van M3's :)

Dit kom ik zo snel even tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk was dit voor mij een 'nee', maar smaak is persoonlijk. Zat Sjonnies die er gek op zijn.
Laatst gewijzigd door Edward op 24 apr 2021, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door Jeremy » 13 apr 2021, 17:43

Sluit ik mijzelf helemaal bij aan. Houd deze parel alsjeblieft origineel, ze worden al genoeg aangepast. :emo:

Gebruikersavatar
BMW_17
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:57

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door BMW_17 » 13 apr 2021, 20:07

Dank voor je geweldige tips Jermy, ik heb de gegevens over de NOXEM sensor opgeslagen. Hoe weet ik wanneer mijn auto er aan toe is, of kan ik dit preventief doen?

Origineel en goed onderhouden met OEM materialen is mijn doel om er nog lang van te kunnen genieten. Naast goed poetsen en wellicht een glascoating ga ik er niets geks mee doen.

De motor gaat goed verzorgd worden met regelmatige olie wissels en v-power brandstof. Ook met walnut blasting ga ik niet te lang wachten. Raad je ook een conservatieve stage chiptuning van een gerenommeerde partij als Mosselman of BR performance af?

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door Jeremy » 14 apr 2021, 07:36

Bij mijn boodschappenauto (met de N43 - lijkt qua bouw en design op de jouwe) heb ik die sensor bij 165.000 vervangen, al zat de foutcode er al wel een tijdje in. Je kunt dit merken aan een iets minder verfijnde loop en vooral aan meer brandstofverbruik. Maar, makkelijkste manier om dit te herkennen is gewoon door de wagen eens in de zoveel tijd uit te lezen, je krijgt er namelijk altijd een foutcode van.

Chiptuning zou ik doen. Mijn vorige was ook getuned (330d) en die liep er toch wel een stuk prettiger door. De 25i van jou is eigenlijk 95% een softwarematig geknepen 30i. Volgens mij is je inlaat nog net wat anders, maar een stock tuning gaat al een winst van +/- 45pk opleveren;

https://www.br-performance.nl/nl-nl/chi ... -325i-n53/

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: De laatst gebouwde BMW 325i cabrio? - sept 2013, april 2014 op kenteken

Bericht door mieske90 » 24 apr 2021, 18:55

Welkom Bastiaan,

Hele gave wagen heb je daar, velgen staan er goed onder :ja:
Afbeelding
Volgende evenement:


Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”