Stuurhoeksensor storing BMW E91

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Stephann94
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 nov 2019, 20:42

Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door Stephann94 » 29 okt 2023, 10:36

Leden!

Ik heb een probleempje met mijn E91.

Ik heb +/- 2 weken geleden alle draagarmen achter vervangen, ik zou ook de rubber van de schokdemper en de bekende krakende fuseebus vervangen maar deze kreeg ik niet compleet geleverd en heb dus alleen links alles kunnen doen.

Ik heb nu 2 weken rond gereden met het stuur iets naar rechts uit het midden :duh: :duh: omdat ik de auto pas wou laten uitlijnen als ik alles vervangen had.
Gister heb ik de resterende onderdelen binnen gekregen en gelijk gemonteerd, echter tijdens het naar huis rijden kreeg ik ineens de volgende 3 storingen:

Afbeelding

Deze meldingen gingen gepaard met een oranje handremteken, een oranje dsc lampje en een oranje bandenspanningslampje.
Ik merkte ook dat de cruise control het niet meer deed.

Bij thuiskomst de auto direct uitgelezen en daarbij kwam 1 enkele storing naar boven:

Afbeelding

5E46: Steering angle sensor, offset error.

Storing blijft actief en is niet te wissen, ook niet wanneer ik het stuur gewoon recht zet.

Calibratie doormiddel van stuur volledig lock to lock naar links en rechts draaien helpt ook niet.

Is mijn stuurhoeksensor overleden door het tijdelijk rond rijden met een scheefstaand stuur of is dit op te lossen door de auto uit te laten lijnen?

Auto wordt komende week niet meer mee gereden, enkel naar het banden bedrijf om uit te lijnen!!

Als iemand in omgeving Brabant/Limburg de calibratie opnieuw kan uitvoeren middels INPA o.i.d na het uitlijnen hoor ik dat ook heel graag!


Dit bericht staat op meerdere fora.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door ehombie » 30 okt 2023, 07:47

waar je hem laat uitlijnen zullen misschien ook wel de beschikking hebben tot een (betere) universele scantool waarmee je die kunt instellen. Kun je altijd even vragen? lijkt mij wel een vereiste als je kunt/doet uitlijnen van hedendaagse autos

ik kan het evt...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2848
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door Source » 30 okt 2023, 08:44

Dit is een kwestie van uitlijnen en stuurhoeksensor inleren.
Voor de rest zijn uitroeptekens niet nodig.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Stephann94
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 nov 2019, 20:42

Re: Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door Stephann94 » 30 okt 2023, 09:34

ehombie schreef: 30 okt 2023, 07:47 waar je hem laat uitlijnen zullen misschien ook wel de beschikking hebben tot een (betere) universele scantool waarmee je die kunt instellen. Kun je altijd even vragen? lijkt mij wel een vereiste als je kunt/doet uitlijnen van hedendaagse autos

ik kan het evt...
Ik kan het altijd even navragen, auto wordt donderdag uitgelijnd, waar zit je ergens? Mochten ze het bij de bandenboer niet voor elkaar krijgen maak ik graag gebruik van je kunnen :) :P

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2848
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door Source » 30 okt 2023, 19:21

Als de stuurhoek sensor niet goed staat dan heeft uitlijnen geen zin.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

vester86
Berichten: 238
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door vester86 » 30 okt 2023, 22:58

uitlijnen heeft altijd zin, maar na afloop de stuurhoeksensor niet resetten kan wel gekke fouten en/of abs storingen geven...

dus eerst de auto recht zetten (uitlijnen) en daarna de auto vertellen dat het stuur ook recht staat (stuurhoeksensor)

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2848
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door Source » 31 okt 2023, 01:15

Dat bedoel maar het kan zijn dat niet bij iedereen het stuur kaarsrecht hoeft te staan in dat geval maakt het dan niet uit.

Vrijwel iedere uitlijner kan de stuurhoeksensor inleren dus dat moet wel goed komen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Stephann94
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 nov 2019, 20:42

Re: Stuurhoeksensor storing BMW E91

Bericht door Stephann94 » 03 nov 2023, 19:08

De auto is vandaag uitgelijnd aan de achterkant, voor kregen ze de stuurkogels niet los en achter in het subframe zit rechts een rubber die kapot is, ze hebben hem zo goed als het ging uitgelijnd, ik ga nu de draagarmen voor, stuurkogels en de subframe rubbers bestellen en vervangen en dan weer opnieuw uitlijnen, de storing was echter bij het wegrijden net nog aanwezig.''

Eenmaal thuis aangekomen de tablet met Bimmerlink eraan gehangen en de storing stond op niet actief! Storing gewist en de lampjes zijn uit. Bedankt voor de reacties!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”