Sinds ik mijn E46 330Ci heb vind ik dat ie hakerig schakelt, zeker tussen de 1 en de 2. De versnellingsbakolie is op mijn verzoek al een keer vervangen, dat heeft wel een beetje verbetering gebracht, maar hakerig blijft het.
Door een kennis werd ik op dit draadje attent gemaakt. Ik heb alle info over de CDV samengevat en hieronder weergegeven. Sinds vandaag is de CDV er ook bij mij uit. Bij de dealer (Bloemenkamp, Doetinchem) was het ca. 3 minuten werk, ok inclusief brug op en af en even kletsen 15 minuten werk. Het verschil is onmiddellijk voelbaar maar het is geen verschil van 'dag-en-nacht'. Het schakelt wat makkelijker, soepeler, eenvoudiger. Het voelt aan alsof je wat beter merkt wat er gebeurt.
Waarom de CDV. De CDV is ter bescherming van de aandrijving en de bak. De CDV zorgt er alleen maar voor dat de drukgroep langzamer terug komt zodat de koppelingsplaat geleidelijk oppakt (als je de koppeling laat schieten dan krijgt de boel niet zo'n een enorme klap). De koppeling komt met de CDV elke keer in dezelfde langzame beweging op.
Hoe doet de CDV dat. Die klep zorgt er voor dat er minder olie wordt door gelaten waardoor de koppeling elke keer een klein beetje slipt.
Nadelen van de CDV. Schakelen (vooral van 1 naar 2) gaat hakerig, je moet er bij nadenken. Koppeling slijt sneller.Vertaling uit E46fanatics. De Clutch Delay Valve (CDV) is een af-fabriek éénrichtings beperking tussen de slave- en master cilinder van de koppeling. Het vertraagt het aangrijpen van de koppeling. Je kunt het vergelijken met oude platenspelers waarbij een gedempte arm de naald zacht laat zakken. Vanwege de CDV zal de koppeling het vliegwiel aangrijpen op een constant (langzaam) tempo, kan niet schelen hoe snel jij de koppeling laat opkomen. Theoretisch beschermt het de aandrijflijn tegen schokken als bv. een (onervaren) rijder de koppeling te snel laat opkomen. Maar in de praktijk slijt de koppeling sneller en doet het voorkomen alsof rijders met 20 jaar ervaring niet soepel kunnen schakelen. Zeker tijdens parkeer manoeuvres kan die vertraging ergerlijk worden. En bij snel accelereren zal de grote mate van slippen de koppeling snel laten slijten. Tijdens normaal rustig rijden is het schakelen van 1 naar 2 vaak schokkerig, waardoor passagiers aan je vaardigheden twijfelen. Je kunt hun hoofden heen en weer zien schudden tijdens elke schakel actie. Ze zeggen het niet, maar ze lachen je uit.
Voordelen van verwijderen. Schakelen is weer als "sweet, sweet sexy butter". Het is nagevraagd bij BMW Nederland en bij verschillende garages en het heeft geen nadelige effecten als de CDV verwijderd wordt. De chef-werkplaats van mijn BMW-dealer: als we een short-shift monteren gaat altijd de CDV er uit.
Hoe weet je of jij CDV hebt. Het beste kun je het zien door de auto op een brug te zetten en onder de auto te kijken (bij een M3 moet je eerst 2 plastic kappen losschroeven), maar bij een standaard Coupé zie je het meteen zitten. Kijk op realoem.com bij 'koppeling' 'koppeling-bediening', het is nr. 15 'sperventiel'.
How-To verwijderen. Die bout zit niet op je versnellingsbak of op het blok maar onder je auto. Zet de auto op de brug, CDV er tussenuit schroeven (even kliederen want de olie loopt eruit), eindjes waar de klep tussen zat weer aan elkaar zetten en de koppeling ontluchten. Het is in een kwartiertje gedaan. Er hoeft niets tussen gedraaid te worden en zeker geen nieuwe of aangepaste CDV.
Let op. De remmerij deelt dezelfde vloeistof. Goed ontluchten dus.
Links.
http://www.zeckhausen.com/CDV.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://m3.madrussian.net/diy_cdv.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;