De koppeling (CDV)

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door bjornc » 31 mar 2011, 17:44

Johnny schreef:Dus ... ik denk dat de CDV voor de veelvuldige rijder echt wel voordelen heeft mbt onderhouds/rijkosten!!!
Lauw kans... hangt gewoon vanaf hoe de vorige eigenaren er mee om hebben gegaan, en hoe je er zelf mee om gaat.
Bij mij is ie eruit, en toch was de koppeling kaputt. Drukgroep naar z'n grootje.
Ook maar meteen de koppeling laten vervangen.

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Mario TT » 31 mar 2011, 18:25

Neehoor de CDV zorgt voor meer slijtage aan de koppeling. Je bent gewoon erg zuinig op je auto en je rijdt veel snelweg kilometers. En anders wellicht de eigenaar voor je.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Johnny » 04 apr 2011, 13:53

Zuinig op mn auto ben ik zeker, moet ook betrouwbaar zijn met al die kms! En gezien de hoge afschrijving met 40000km per jaar is de kans groot dat ik m oprij ... Kan gewoon niet op tegen 7k Euro afschrijving in 24 mnd :gek:

Vorige maand nieuwe koppeling en versnellingsbakolie :driving:
Afgelopen week voorkant compleet opnieuw gespoten :whistle:
Nu nog een set schokbrekers
Spoiler: Laat zien
twijfel tussen SACHS (OEM) dempers a 600 euro voor 4 of Bilstein dempers + veren (B8 of B12)....
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Mario TT » 04 apr 2011, 17:59

Ik vind spuitwerk niet echt reeel om als onderhoudskosten op te geven. En anders had je dat bij een andere auto ook kunnen hebben met dezelfde kilometrages.

Koppeling en schokbrekers zijn vaste prik als je lang met je auto rijdt en er veel kilometers mee maakt. Maar je bedrag van 7000 euro komt niet alleen van een koppeling en schokbrekers?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

robert vermeulen

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door robert vermeulen » 21 apr 2011, 13:05

vandaag remolie ververst en meteen de cdv eruit
moet zeggen dat het wel wat scheeld schakelt nu toch wel beter koppeling voelt ook beter aan

:driving:

Holographic91

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Holographic91 » 06 mei 2011, 20:12

Net de auto paar keer in de 3e versnelling doorgetrokken richting 4/5000 toeren. Toen ik de koppeling intrapte om op te schakelen voelde ik zowel de versnellingspook als het koppelingspedaal redelijk flink trillen, is dit puur door de hoge toeren? veel omwentelingen is veel vibraties, of zou zich dit niet voor mogen doen. Bedankt!

Speek

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Speek » 25 mei 2011, 13:36

Sinds ik mijn E46 330Ci heb vind ik dat ie hakerig schakelt, zeker tussen de 1 en de 2. De versnellingsbakolie is op mijn verzoek al een keer vervangen, dat heeft wel een beetje verbetering gebracht, maar hakerig blijft het.
Door een kennis werd ik op dit draadje attent gemaakt. Ik heb alle info over de CDV samengevat en hieronder weergegeven. Sinds vandaag is de CDV er ook bij mij uit. Bij de dealer (Bloemenkamp, Doetinchem) was het ca. 3 minuten werk, ok inclusief brug op en af en even kletsen 15 minuten werk. Het verschil is onmiddellijk voelbaar maar het is geen verschil van 'dag-en-nacht'. Het schakelt wat makkelijker, soepeler, eenvoudiger. Het voelt aan alsof je wat beter merkt wat er gebeurt.

Waarom de CDV. De CDV is ter bescherming van de aandrijving en de bak. De CDV zorgt er alleen maar voor dat de drukgroep langzamer terug komt zodat de koppelingsplaat geleidelijk oppakt (als je de koppeling laat schieten dan krijgt de boel niet zo'n een enorme klap). De koppeling komt met de CDV elke keer in dezelfde langzame beweging op.
Hoe doet de CDV dat. Die klep zorgt er voor dat er minder olie wordt door gelaten waardoor de koppeling elke keer een klein beetje slipt.
Nadelen van de CDV. Schakelen (vooral van 1 naar 2) gaat hakerig, je moet er bij nadenken. Koppeling slijt sneller.Vertaling uit E46fanatics. De Clutch Delay Valve (CDV) is een af-fabriek éénrichtings beperking tussen de slave- en master cilinder van de koppeling. Het vertraagt het aangrijpen van de koppeling. Je kunt het vergelijken met oude platenspelers waarbij een gedempte arm de naald zacht laat zakken. Vanwege de CDV zal de koppeling het vliegwiel aangrijpen op een constant (langzaam) tempo, kan niet schelen hoe snel jij de koppeling laat opkomen. Theoretisch beschermt het de aandrijflijn tegen schokken als bv. een (onervaren) rijder de koppeling te snel laat opkomen. Maar in de praktijk slijt de koppeling sneller en doet het voorkomen alsof rijders met 20 jaar ervaring niet soepel kunnen schakelen. Zeker tijdens parkeer manoeuvres kan die vertraging ergerlijk worden. En bij snel accelereren zal de grote mate van slippen de koppeling snel laten slijten. Tijdens normaal rustig rijden is het schakelen van 1 naar 2 vaak schokkerig, waardoor passagiers aan je vaardigheden twijfelen. Je kunt hun hoofden heen en weer zien schudden tijdens elke schakel actie. Ze zeggen het niet, maar ze lachen je uit.
Voordelen van verwijderen. Schakelen is weer als "sweet, sweet sexy butter". Het is nagevraagd bij BMW Nederland en bij verschillende garages en het heeft geen nadelige effecten als de CDV verwijderd wordt. De chef-werkplaats van mijn BMW-dealer: als we een short-shift monteren gaat altijd de CDV er uit.
Hoe weet je of jij CDV hebt. Het beste kun je het zien door de auto op een brug te zetten en onder de auto te kijken (bij een M3 moet je eerst 2 plastic kappen losschroeven), maar bij een standaard Coupé zie je het meteen zitten. Kijk op realoem.com bij 'koppeling' 'koppeling-bediening', het is nr. 15 'sperventiel'.
How-To verwijderen. Die bout zit niet op je versnellingsbak of op het blok maar onder je auto. Zet de auto op de brug, CDV er tussenuit schroeven (even kliederen want de olie loopt eruit), eindjes waar de klep tussen zat weer aan elkaar zetten en de koppeling ontluchten. Het is in een kwartiertje gedaan. Er hoeft niets tussen gedraaid te worden en zeker geen nieuwe of aangepaste CDV.
Let op. De remmerij deelt dezelfde vloeistof. Goed ontluchten dus.
Links.
http://www.zeckhausen.com/CDV.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://m3.madrussian.net/diy_cdv.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tattoodennis
Berichten: 706
Lid geworden op: 17 feb 2011, 19:12
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door tattoodennis » 30 mei 2011, 15:46

beetje late reactie, maar als nog. Heb de CDV / Sperventiel laten verwijderen.

Nu maand verder geloof ik........Ik heb geen verschil. Hij gaat alleen soepel in de versnelling, maar dat hikken tijdens 1 en 2 nog steeds. Bij mij geen verschil helaas -_- Dus baal er van vandaar dat de BMW te koop staat en ik voor een automaat ga.

Helaas mocht het bij mij niet helpen.......
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE

Gebruikersavatar
TommyGun
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 feb 2011, 15:19
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door TommyGun » 31 mei 2011, 12:58

Bij mij zit geen CDV, of hij is er door de vorige eigenaar uit gehaald (lijkt me sterk overigens). Betreft een '99 318i.

Maar wat tattoodennis hierboven zegt ervaar ik ook nog steeds, ik vrees dat er niets aan te doen is.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door 320driver » 31 mei 2011, 13:10

Voor de meesten van ons hier heeft het wel degelijk geholpen, sprekend voor mezelf ben ik heel blij dat ik hem verwijderd heb want bij mij scheelde het echt dag en nacht! :driving:

Gebruikersavatar
Yoshiii
Berichten: 203
Lid geworden op: 31 jul 2008, 10:59

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Yoshiii » 02 jun 2011, 09:09

Ik merkte ook wel wat verschil, maar mijn koppeling was verrot. Nu ook koppeling vervangen en rijdt het als een zonnetje, maar ik blijf er wel bij dat de E46 gewoon niet de lekkerst schakelende auto is :roll: maar het rijdt heerlijk :)

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door 320driver » 02 jun 2011, 20:47

Nee het is niet de lekkerst schakelende auto maar dat is juist wel een beetje een uitdaging ;)

Gebruikersavatar
Frenkz
Berichten: 1214
Lid geworden op: 27 mar 2010, 21:49

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Frenkz » 02 jun 2011, 22:37

Nee maar je mag toch van bmw, de rijders machine, verwachten dat het beetje lekker schakelt. Ik heb echt in meer dan 20 verschillende auto's gereden, maar mijn coupe (ook zonder cdv) staat helaas ergens onderaan qua schakel-comfort :gek:

Griffendahl

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door Griffendahl » 03 jun 2011, 06:04

Ik snap er niks van, onder mijn 320d zit die nog gewoon onder en dat ding dat schakelt echt perfect... Al ruim 150.000 km lang :roll:

spitf
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:43
Locatie: NL: Kortgene & BE: Wommelgem

Re: De koppeling (CDV)

Bericht door spitf » 07 jun 2011, 13:40

Deze week heb ik mijn CDV er ook uitgehaald. Zo'n wereld van verschil merk ik niet. Van 1 naar 2 gaat het iets soepeler, maar nu niet om te zeggen "sweet, sweet sexy butter". ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”