De koppeling (CDV)

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
kaasplank
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008, 22:25
Locatie: De achterhoek

Re: De koppeling

Bericht door kaasplank » 09 jun 2009, 14:32

Volgens het lijstje zou m'n 323i geen cdv moeten hebben en dat klopt ;)
Niet dat ik altijd kan schakelen zonder dat er iets bonkt maar dat heb ik in de meeste van m'n bmw's nog gehad :P
OEM wordt overgewaardeerd :P | Mijn hok

Gebruikersavatar
bibic
Berichten: 411
Lid geworden op: 07 nov 2008, 23:38

Re: De koppeling

Bericht door bibic » 09 jun 2009, 17:43

Yep, volgens real oem heb ik er een... Nu nog even onder de brug kijken of ik m kan vinden, bedankt voor de tip ;)
Increase the Peace!

Gebruikersavatar
kaasplank
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008, 22:25
Locatie: De achterhoek

Re: De koppeling

Bericht door kaasplank » 09 jun 2009, 19:35

vinden is heel makkelijk. als je onder je versnellingsbak staat met je gezicht naar de voorkant van de auto zit ie aan de linker zijkant van je versnellingsbak. Mocht je hem willen verwijderen maar geen eventuele problemen bij de bmw dealer (mocht je daar heen gaan) dan kun je hier een leeggehaalde CDV kopen:
http://www.zeckhausen.com/CDV.htm#For%20Sale
OEM wordt overgewaardeerd :P | Mijn hok

HeZz

Re: De koppeling

Bericht door HeZz » 12 jun 2009, 11:36

///M 330Ci schreef:
HeZz schreef:Ik ga ook eens uitzoeken of dat op mij 330i zit, dat zou een hoop verklaren.
Rij er nu 2 maanden in en ben nog niet aan de koppeling gewend.
Het gaat nooit op gevoel, moet er altijd bij nadenken en voorzichtig zijn.

Als het erop zit gaat hij er zeker uit..... :zwaai:
Bij mijn 330 zat 'ie er niet in, heeft er nooit in gezeten ook. (duitse auto, kweenie of het uit maakt..)

Dat wennen herken ik, bij mij duurde het ook even voordat ik 100% aan de E46 gewend was.
Maar dat kwam meer door hoe de 330 op het gas reageerd, heel anders dan m'n vorige E36 325i.
Komt door het drive-by-wire ipv de ouderwetse gaskabel..
Gaat nu prima, heel&toe downshift is geen probleem.

Denk dat het een kwestie van tijd is voor je.
Maar als de CDV er bij jou wel inzit moet die er idd direct uit.

De koppelingen van zowel de E36 als de E46 vind ik perfect, valt voor mij niks aan te verbeteren.

Hij (CDV) zat er dus idd niet in, hoorde van mijn zwager wel dat de E46 altijd minder fijn schakelende bakken heeft.
Kwestie van gewenning dus.
Moeilijkheid is echter dat ik het idee heb dat het aangrijpingspunt steeds anders is.......
We leren er maar mee leven.

Jussi

Re: De koppeling

Bericht door Jussi » 12 jun 2009, 12:22

Nummer 15 op realoem? Dat ding heet dus een sperventiel. Ik heb verschillende modellen geprobeerd en ze blijken het dus allemaal te hebben? 320Ci, 325Ci, 320Cd, 328Ci,..? 1 ding begrijp ik niet. Moet je je bestaande CDV aanpassen of er uit laten? Op die ene site staat er dat ze gemodificeerde CDV's leveren. :?

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: De koppeling

Bericht door 320driver » 12 jun 2009, 12:26

Gewoon eruit laten, die gemodificeerde is een CDV waar ze een gat in hebben geboord meer niet.
Je hebt meer dan genoeg ruimte om beide eindjes weer tegen elkaar te schroeven zonder dat er een CDV tussen hoeft te zitten net als bij mijn auto nu en dit is geen enkel probleem laat staan dat het schadelijk is of zo :)

Jussi

Re: De koppeling

Bericht door Jussi » 12 jun 2009, 12:31

Ok.. Die twee uiteindes schroeven dus gewoon in elkaar? Je hebt dus geen extra onderdelen nodig.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: De koppeling

Bericht door DJLeonardo » 12 jun 2009, 14:00

Ik heb het ook even nagezocht. Volgens RealOEM zou ik er ook eentje moeten hebben. Nou heeft realOEM het wel eens mis heb ik gemerkt....
Maar ik heb dus nergens last van met schakelen. Redelijk onverklaarbaar lijkt me. Zou het kunnen zijn dat een auto die niet lekker schakelt gewoon een viese CDV heeft ofzo?
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: De koppeling

Bericht door 320driver » 12 jun 2009, 15:22

Jussi schreef:Ok.. Die twee uiteindes schroeven dus gewoon in elkaar? Je hebt dus geen extra onderdelen nodig.
Nee heb je niet nodig, belangrijk is uiteraard wel na het in elkaar schroeven om de koppeling te ontluchten.

Gebruikersavatar
bibic
Berichten: 411
Lid geworden op: 07 nov 2008, 23:38

Re: De koppeling

Bericht door bibic » 12 jun 2009, 23:41

Kan je daar meer over vertellen? Ik heb wel gezien dat er een ontluchtings ventiel op zit, dus zou je het ook zelf kunnen doen??
Laatst gewijzigd door Farl op 13 jun 2009, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd - zie forumregels
Increase the Peace!

Ome Cied

Re: De koppeling

Bericht door Ome Cied » 13 jun 2009, 12:46

als ik kijk op realoem vergelijk ik die van mij met een 323i met resultaat:

een 323i '99 sedan = geen sperventiel (nr. 15)
mijn 318i '99 sedan = wel sperventiel (nr. 15)

ligt het aan de motor die je hebt wand bj maakt dus geen verschil.
ik ga volgende week dat ding er eens tussenuit halen en kijken of het verschil maakt.

mensen die dit al gedaan hebben graag jullie mening.

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: De koppeling

Bericht door 320driver » 15 jun 2009, 14:38

Je kunt dat ontluchten van de koppeling inderdaad zelf doen via de schroef die je hier op de foto kunt zien:

Afbeelding

@Ome Cied: Een verschil van dag en nacht met rijden en schakelen, niet meer het bonkige schakelen maar gewoon soepel en je hoeft niet meer na te denken bij het schakelen zoals voorheen.
Auto trekt sneller weg (ook in z'n 2) wat eerder niet ging omdat die koppeling altijd irritant langzaam op kwam zetten dankzij de CDV ik ben heel blij dat ik hem heb laten verwijderen! :amen:

En dit zijn de modellen die de CDV standaard hebben volgens BMW hoewel de 318 er niet bij staat:

Clutch Delay Valve (CDV) Modification

E39 5-Series: 525i, 528i, 530i, 540i (1997-2003)

E46 M3: (Late 2002, all 2003-2006), ZCP Model

E46 3-Series: (1999-2005) 320i, 325i, 330i

E53 X5: 3.0i (1999-2006)

E60 5-Series: 525i, 530d, 530i, 535i, 545i, 550i (2004-2009)

E63/64 6-Series: 645Ci, 650Ci (2004-2009)

E81/E82/E87 1-Series: 135i (2008-2009)

E83 X3 2.5, 3.0 (2004-2009)

E90/91/92/93 3-Series (2005-2009) 325i, 328i, 330i, 335i

Z3 2.5i, 3.0i (1999-2002)

Z4 2.5i, 3.0i, 3.0si (2003-2009)

Z8 (1999-2003)

Ome Cied

Re: De koppeling

Bericht door Ome Cied » 15 jun 2009, 20:22

oke 320driver,

ik zal eens kijken of ik er een in heb zitten raar dat realoem het wel aangeeft.
mocht ik er een hebben dan gaat die er volgend weekeind uit en laat ik het verschil weten (mocht dit er zijn).

gr, ome cied :)

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: De koppeling

Bericht door vegito » 20 jun 2009, 02:19

Het probleem dat het hakerig schakelen is kan ik best begrijpen aangezien ik zelf het probleem ook had. Je kan het verhelpen door 3 dingen.

1. CDV weghalen (kan een verschil uitmaken maar, als het kwaad geschied is dan maakt het ook niks uit)
2. Versnellingsbak van handschakel vervangen door een nieuwe versie MTF-LT-2 verbeterd goed.
3. Koppeling vervangen... ( Toen ik mijn koppeling half jaar geleden vervangde was mijn bak zoo soepel echt gewoon boter zacht nu nog steeds.

Het E46 model is heel gevoelig op ze koppeling door het SAC koppeling. Dus het is ook afhankelijk hoe je koppeling behandeld en welke afstanden je maakt. Als je vaak moet stoppen en optrekken zoals steden in Den-Haag, Rotterdam, Amsterdam dan lijdt je koppeling erg veel.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Gebruikersavatar
bonez
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2008, 21:40
Locatie: Den Haag

Re: De koppeling

Bericht door bonez » 22 jun 2009, 14:21

interessant die CDV, daar ga ik ook maar binnenkort aan beginnen om hem te verwijderen.

ik heb nog 2 linkjes met een DIY
de 2e laat ook zien hoe je je koppeling moet ontluchten en kan je ook tevens een gemodificeerde CDV kopen

http://m3.madrussian.net/diy_cdv.shtml

http://www.zeckhausen.com/CDV.htm#Benefits
vroem vroem vrrrroem

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”