
Harm: 330D 2000. p27: Deze week in Autoweek!
Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
Da's geen deuk, alleen een paar krasjes 

Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
Vandaag de voorremmen vervangen, schijven en blokken. Dat viel aan de linkerkant nog best tegen, de rubber ring om de zuiger zat daar voor een gedeelte naast de zuiger. De enige manier om 't er weer in te krijgen, was de zuiger er helemaal uit te ploppen. Toen was het nog een rotklusje om die ring weer terug te frotten, maar uiteindelijk is 't gelukt.
Nu zijn dus rondom de blokken en schijven nieuw, da's toch weer voor 500 euro aan remmen!
Nu zijn dus rondom de blokken en schijven nieuw, da's toch weer voor 500 euro aan remmen!
Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
scheelt wel weer dat je het zelf hebt gefixt
zal wel weer een fijn gevoel geven met nieuwe remmerij rondom
ennuh, goeie update ook die PDC's, errug handig! rij je ook geen "deuken" meer in je bumper

zal wel weer een fijn gevoel geven met nieuwe remmerij rondom

ennuh, goeie update ook die PDC's, errug handig! rij je ook geen "deuken" meer in je bumper

_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV
Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
In tegenstelling tot de remmerij heb ik die krasjes niet zelf gedaan 

- Robbiegoal
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:29
- Locatie: Veldhoven
Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
Goeie update Harm. Ook leuke vakantiepics
.

Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
Danku, ik heb dan weer geen halfnaaktfoto's in de wasboxOok leuke vakantiepics

- Robbiegoal
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:29
- Locatie: Veldhoven
Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
dat lijkt me dan weer niks, maar aan de andere kant kom ik 't zo hier nooit tegen in de wasbox 

Re: Harm: 320D 1998 p13: pdc erin gebeund
pft... de BMW startte afgelopen winter al niet zo heel snel, meestal gloeide ik gewoon 5 keer voor en dan ging 't wel. Bij Gerrit Jonkers bij de beurt wel aangegeven, maar die durfden het eigenlijk niet aan om ze te vervangen omdat ze wel eens afbreken. Mietjes!
De laatste weken duurt het starten 's ochtends ook al irritant lang, dus ik vond dat ze binnenkort toch eens vervangen moeten worden. Vanavond was ik bij een vriend van me die een garage heeft, en die samen met iemand anders aan een Citroën GS aan het knutselen was. Ik hing er maar wat rond te hangen en besloot voor de grap eens even al het plastic op de motor weg te slopen om te zien hoe de gloeibougies en de waterpomp zitten.
Toen ik het meeste eraf had, kwam m'n maat met het idee om ze toch meteen maar te vervangen. Nou goed, met lood in de schoenen dan toch maar aan begonnen. Wat een zenuwenklus!
De eerste slag gingen ze zomaar allemaal los, dat was al wat! 2 gingen er redelijk makkelijk helemaal uit, de 3e had wat aandringen nodig door vast, los, inspuiten, vast, los enz... de 4e werd helemaal eng, die voelde aan alsof ie ging breken.
Maar gelukkig, na wat zweten waren ze allemaal vervangen.
Ik begon dus vrolijk de hele boel weer terug te bouwen en had het inlaatspruitstuk en het stuk plastic dat een heel stuk naar beneden loopt weer teruggebouwd met wat moeite. Ik wilde net het luchtfiler erin doen en dat stuk plastic terugschroeven, toen m'n maat voor de grap zei "je hebt de bougiedoppen toch wel teruggezet.
....
grr! niet dus! kon alles weer eraf....
Maar goed, uiteindelijk toch alles weer in elkaar gekregen en hij doet 't nog steeds. Morgenochtend maar eens zien of ie ook echt beter start. Zo niet, dan weet ik in elk geval dat 't daar niet aan lag...
We hebben wel nog even de oude bougies doorgemeten, eentje had een weerstand van 20 ohm ofzo, alle andere maakten geen contact tussen de massa en de pluspool. Ofwel is er dus eentje stuk, ofwel 3 stuks
De laatste weken duurt het starten 's ochtends ook al irritant lang, dus ik vond dat ze binnenkort toch eens vervangen moeten worden. Vanavond was ik bij een vriend van me die een garage heeft, en die samen met iemand anders aan een Citroën GS aan het knutselen was. Ik hing er maar wat rond te hangen en besloot voor de grap eens even al het plastic op de motor weg te slopen om te zien hoe de gloeibougies en de waterpomp zitten.
Toen ik het meeste eraf had, kwam m'n maat met het idee om ze toch meteen maar te vervangen. Nou goed, met lood in de schoenen dan toch maar aan begonnen. Wat een zenuwenklus!
De eerste slag gingen ze zomaar allemaal los, dat was al wat! 2 gingen er redelijk makkelijk helemaal uit, de 3e had wat aandringen nodig door vast, los, inspuiten, vast, los enz... de 4e werd helemaal eng, die voelde aan alsof ie ging breken.
Maar gelukkig, na wat zweten waren ze allemaal vervangen.
Ik begon dus vrolijk de hele boel weer terug te bouwen en had het inlaatspruitstuk en het stuk plastic dat een heel stuk naar beneden loopt weer teruggebouwd met wat moeite. Ik wilde net het luchtfiler erin doen en dat stuk plastic terugschroeven, toen m'n maat voor de grap zei "je hebt de bougiedoppen toch wel teruggezet.
....
grr! niet dus! kon alles weer eraf....
Maar goed, uiteindelijk toch alles weer in elkaar gekregen en hij doet 't nog steeds. Morgenochtend maar eens zien of ie ook echt beter start. Zo niet, dan weet ik in elk geval dat 't daar niet aan lag...
We hebben wel nog even de oude bougies doorgemeten, eentje had een weerstand van 20 ohm ofzo, alle andere maakten geen contact tussen de massa en de pluspool. Ofwel is er dus eentje stuk, ofwel 3 stuks

Re: Harm: 320D 1998 p14: gloeiende gloeibougies
En we blijven lekker onderhouden
Afgelopen week een klein beurtje bij Gerrit Jonkers. Olie, oliefilter en interieurfilter. Kost dan toch weer 266 euro, ik vind 't toch weer duur...
Ze constateerden meteen dat de motorsteunen verrot zijn, dus die ga ik komende week laten vervangen. Dit keer bij een vriend van me, die z'n eigen garagebedrijf heeft. Meteen ook maar de baksteunen erbij.

Ze constateerden meteen dat de motorsteunen verrot zijn, dus die ga ik komende week laten vervangen. Dit keer bij een vriend van me, die z'n eigen garagebedrijf heeft. Meteen ook maar de baksteunen erbij.
Re: Harm: 320D 1998 p14: gloeiende gloeibougies
Is goed te doen hoor. De steunen los halen door de moeren er af te draaien aan de boven en onderzijde.
Daarna een pootkrik (of stempel) onder je blok (met een blokje hout er tussen) en dan het blok opkrikken (of nij stempel de brug laten zakken) dan kan je ze er zo tussen uit pakken en vervangen.
Let wel even goed op of je de goede steunen ontvangt. Even naast elkaar houden dus. Ik heb het al een keer gehad dat ik de verkeerde kreeg en het hele zooitje dus nog een keer kon los halen (|
Door de verkeerde rubbers kwam het blok verder naar beneden en liep de spanner van de multiriem tegen de stabilisatorstang aan.
Daarna een pootkrik (of stempel) onder je blok (met een blokje hout er tussen) en dan het blok opkrikken (of nij stempel de brug laten zakken) dan kan je ze er zo tussen uit pakken en vervangen.
Let wel even goed op of je de goede steunen ontvangt. Even naast elkaar houden dus. Ik heb het al een keer gehad dat ik de verkeerde kreeg en het hele zooitje dus nog een keer kon los halen (|
Door de verkeerde rubbers kwam het blok verder naar beneden en liep de spanner van de multiriem tegen de stabilisatorstang aan.
Re: Harm: 320D 1998 p14: gloeiende gloeibougies
Ik zal het nog even doorgeven
Rubbers komen trouwens bij de onderdelenboer vandaan, maar zijn van febi-bilstein. Grappige is dat ze bij de dealert goedkoper zijn. Toen we dat meldden bij de onderdelenboer, ging die mee met de dealerprijs en gingen ze onderzoeken waarom ze daar duurder zijn...

Re: Harm: 320D 1998 p14: gloeiende gloeibougies
Klopt, was bij mij ook het geval.
Kreeg alleen eerst de verkeerde (|
Moet er even bij zeggen dat wanneer je een klein beetje korting bij de dealer krijg deze niet eens zo duur is vaak.
Ik dacht ook altijd dat dat anders was, maar dat valt dus vaak wel mee.
Draagarmen zijn ze alleen wel weer duur mee
Zou voor je startprobleem eerst je accu eens laten testen op de maximale startstroom.
Als de diesels net genoeg porrie krijgen willen ze wel aan slaan uiteindelijk, maar gaat dat lastiger als zou moeten.
Je merkt er niet zo heel veel van, maar wellicht draait de startmotor net niet snel genoeg.
Als de accu nu sterk genoeg is zou het ook kunnen zijn dat je startmotor een beetje te veel weerstand heeft.
Verder kan het zijn dat je brandstofpomp niet genoeg druk levert of dat de compressie niet hoog genoeg is.
In een bmw kan je via OBD de compressie testen dus daar kan je makkelijk achter komen.
Vraag me niet hoe dat werkt, maar het zit er wel in.
Kreeg alleen eerst de verkeerde (|
Moet er even bij zeggen dat wanneer je een klein beetje korting bij de dealer krijg deze niet eens zo duur is vaak.
Ik dacht ook altijd dat dat anders was, maar dat valt dus vaak wel mee.
Draagarmen zijn ze alleen wel weer duur mee

Zou voor je startprobleem eerst je accu eens laten testen op de maximale startstroom.
Als de diesels net genoeg porrie krijgen willen ze wel aan slaan uiteindelijk, maar gaat dat lastiger als zou moeten.
Je merkt er niet zo heel veel van, maar wellicht draait de startmotor net niet snel genoeg.
Als de accu nu sterk genoeg is zou het ook kunnen zijn dat je startmotor een beetje te veel weerstand heeft.
Verder kan het zijn dat je brandstofpomp niet genoeg druk levert of dat de compressie niet hoog genoeg is.
In een bmw kan je via OBD de compressie testen dus daar kan je makkelijk achter komen.
Vraag me niet hoe dat werkt, maar het zit er wel in.
Re: Harm: 320D 1998 p14: gloeiende gloeibougies
nee, BMW onderdelen zijn bij de dealer inderdaad niet extreem duur! Ook interieurdingen en stukken plastic enzo, valt allemaal erg mee. Zeker de moeite waard om bij de dealer te vragen wat het kost, de onderdelensjakie is niet per definitie goedkoper. Terwijl je dat eigenlijk wel verwacht.
Re: Harm: 320D 1998 p14: gloeiende gloeibougies
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de brandstofpomp (dat opvoerding, niet het enge apparaat van 2000 euro hoop ik
) niet helemaal lekker is... door een paar keer contact aan te zetten bouwt ie dan net wat meer druk op ofzo en start ie vlotter.
Vanmorgen geprobeerd: contact aan, eventjes wachten (dus niet contact weer uit) en hij start veel sneller dan normaal. Toch iets in die pomp dan? Overigens was de Dynavin natuurlijk weer al z'n instellingen kwijt

Vanmorgen geprobeerd: contact aan, eventjes wachten (dus niet contact weer uit) en hij start veel sneller dan normaal. Toch iets in die pomp dan? Overigens was de Dynavin natuurlijk weer al z'n instellingen kwijt
