E39er schreef: ↑25 dec 2022, 22:40
Een mooi exemplaar is het zeker. Nee 'n 535i gaat 'm niet worden, ik rijd nu 'n 545i uit 2004 en die doe ik juist vanwege de brandstof- en andere kosten weg. Ook een pracht exemplaar trouwens, met nu geheel gereviseerde motor, maar alweer 330k op de teller. Dus dan is zo'n 530i wel even een stuk zuiniger, ongeveer de helft schat ik zo in.
Tsja, sport of comfortstoelen, ik had comfort in m'n E39 en nu heb ik sportstoelen, vind die laatste toch echt wel lekkerder zitten.
Jammer wel dat de nieuwe dus geen touchscreen heeft, maar in ieder geval een betrouwbare motor, betrouwbaarder dan zo'n 4 cilinder. We gaan het zien, moet nog zeker tot de 10e Januari wachten door omstandigheden, dus misschien is ie dan al weg, of vind ik een andere.
En wat betreft een xi, mocht dat stuk gaan dan zijn de kosten weer flink, en daar wil ik nu juist vanaf, of iig een stuk minder. Dus hoe betrouwbaar is zo'n systeem, en hoeveel km kan dat aan voor die kosten eraan komen?
Een 535i verbruikt niet zo extreem veel meer volgens mij dan de 4 cilinder motoren van bmw F1x reeks. Marcel gaf het al aan, die zit op 1 op 11. Ik zit op 1 op 10 nu maar rijd meer files dan Marcel waarschijnlijk. Op lange stukken haal ik met 120 km/u cruise control 8-9 liter per 100 km. Zie ook andere topic hier over brandstof verbruik.
Hij is wel gewoon zwaarder met die zes cilinder in de neus en dat scheelt behoorlijk wat in de wegenbelasting. Bovendien is het een hoog vermogen en vaak hoge catalogus prijs, dus verzekering technisch echt prijzig omdat het nog een relatief nieuwe auto is. Ik betaal bijv €180 per maand all-risk, maar had ook geen schadevrije jaren opgebouwd, door altijd lease auto’s te hebben gereden (en een moeilijke lease maatschappij qua definitie van schade vrije jaren… ).
Verder qua kosten is een zescilinder echt bewezen betrouwbaarder dan de 4 cilinder en zéker dan de v8 van BMW. Die laatste zijn gewoon notoire onbetrouwbare motoren. Bij de zescilinder goed opletten voor rod bearings (hard tikkend geluid) maar heeft de N55 niet zo’n last van. Ander item is de waterpomp preventief vervangen rond de 140-150k km, maar dit is volgens mij een typisch BMW kwaaltje dus ook andere motoren. Kan verder geen grote items bedenken mbt de aandrijflijn…
Xdrive als je het niet nodig hebt voor de RWD gaan inderdaad. Xdrive techniek is gevoelig maar OK als je je netjes houdt aan de voorschriften. Maar áls het kapot gaat ben je ver van huis…
Succes !