520i met zwarte rook

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
DeDude

Re: 520i met zwarte rook

Bericht door DeDude » 26 dec 2022, 07:56

E39er schreef: 26 dec 2022, 00:25 Hier is bijvoorbeeld zo'n 535xi, waarvan ze dus zeggen dat het een LCI is, maar zo groot ziet dat schermpje er nou ook weer niet uit, of zie ik dat verkeerd?
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... pano-leder
Dit is ook het niet navi professional schermpje :)

Zie attached mijn navi scherm

Afbeelding
BMW F11 535i xdrive (2016)
Mediterranblau | Oyster leder
Link naar showroom

DeDude

Bericht door DeDude » 26 dec 2022, 08:09

E39er schreef: 25 dec 2022, 22:40 Een mooi exemplaar is het zeker. Nee 'n 535i gaat 'm niet worden, ik rijd nu 'n 545i uit 2004 en die doe ik juist vanwege de brandstof- en andere kosten weg. Ook een pracht exemplaar trouwens, met nu geheel gereviseerde motor, maar alweer 330k op de teller. Dus dan is zo'n 530i wel even een stuk zuiniger, ongeveer de helft schat ik zo in.
Tsja, sport of comfortstoelen, ik had comfort in m'n E39 en nu heb ik sportstoelen, vind die laatste toch echt wel lekkerder zitten.
Jammer wel dat de nieuwe dus geen touchscreen heeft, maar in ieder geval een betrouwbare motor, betrouwbaarder dan zo'n 4 cilinder. We gaan het zien, moet nog zeker tot de 10e Januari wachten door omstandigheden, dus misschien is ie dan al weg, of vind ik een andere. ;)

En wat betreft een xi, mocht dat stuk gaan dan zijn de kosten weer flink, en daar wil ik nu juist vanaf, of iig een stuk minder. Dus hoe betrouwbaar is zo'n systeem, en hoeveel km kan dat aan voor die kosten eraan komen?
Een 535i verbruikt niet zo extreem veel meer volgens mij dan de 4 cilinder motoren van bmw F1x reeks. Marcel gaf het al aan, die zit op 1 op 11. Ik zit op 1 op 10 nu maar rijd meer files dan Marcel waarschijnlijk. Op lange stukken haal ik met 120 km/u cruise control 8-9 liter per 100 km. Zie ook andere topic hier over brandstof verbruik.

Hij is wel gewoon zwaarder met die zes cilinder in de neus en dat scheelt behoorlijk wat in de wegenbelasting. Bovendien is het een hoog vermogen en vaak hoge catalogus prijs, dus verzekering technisch echt prijzig omdat het nog een relatief nieuwe auto is. Ik betaal bijv €180 per maand all-risk, maar had ook geen schadevrije jaren opgebouwd, door altijd lease auto’s te hebben gereden (en een moeilijke lease maatschappij qua definitie van schade vrije jaren… ).

Verder qua kosten is een zescilinder echt bewezen betrouwbaarder dan de 4 cilinder en zéker dan de v8 van BMW. Die laatste zijn gewoon notoire onbetrouwbare motoren. Bij de zescilinder goed opletten voor rod bearings (hard tikkend geluid) maar heeft de N55 niet zo’n last van. Ander item is de waterpomp preventief vervangen rond de 140-150k km, maar dit is volgens mij een typisch BMW kwaaltje dus ook andere motoren. Kan verder geen grote items bedenken mbt de aandrijflijn…

Xdrive als je het niet nodig hebt voor de RWD gaan inderdaad. Xdrive techniek is gevoelig maar OK als je je netjes houdt aan de voorschriften. Maar áls het kapot gaat ben je ver van huis…

Succes !
Laatst gewijzigd door DeDude op 27 dec 2022, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW F11 535i xdrive (2016)
Mediterranblau | Oyster leder
Link naar showroom

E39er

Bericht door E39er » 26 dec 2022, 19:55

Marcel535i schreef: 26 dec 2022, 01:13
Marcel535i schreef: 26 dec 2022, 01:12
E39er schreef: 25 dec 2022, 22:40 Een mooi exemplaar is het zeker. Nee 'n 535i gaat 'm niet worden, ik rijd nu 'n 545i uit 2004 en die doe ik juist vanwege de brandstof- en andere kosten weg.
Ik rijd 1:11 met een 535i en nauwelijks kosten gehad anders dan normaal onderhoud. Met een 4 cilinder was ik slechter uit geweest.
Check even YouTube BMW doctor en je weet genoeg. Voor echt zuinig rijden koop je geen BMW of het moet een 2-serie zijn zoals mijn vrouw heeft 1:15 maar dan is er minder lol
Ik rijdt nu 1 op 7, dus met een jongere F11 moet ik toch best wel 1 op 14 kunnen halen.

Thijs_F11

Bericht door Thijs_F11 » 26 dec 2022, 22:17

Een pre-lci is heel makkelijk te herkennen aan de knipperlichten in de voorschermen.

Ik heb zelf een F11 met die ‘beruchte’ N20 4-cilinder en ik heb er al vele duizenden kilometers moeiteloos en met veel plezier in afgelegd. Ik rijd gemiddeld 1:13 / 1:14 en moet wel zeggen dat bij die van mij door de vorige eigenaar zowel de ketting+spanners als de turbo zijn vervangen en dat zijn idd bekende problemen bij de N20.

Maar ik heb begrepen dat de lci N20 blokken daar geen last meer van zouden moeten hebben.

Staar je vooral niet blind op de elektronische gadgets van een auto want alles kan achteraf worden ingebouwd. Ik heb zelf ook semi-digitaal 6WA instrumentenpaneel naderhand in laten bouwen en zo zijn er een héleboel dingen nog aan te passen

Ik zou met name letten op comfortstoelen, wel of geen zonnedak, electrische achterklep en een M-pakket. Dat zijn nl dingen die duurder zijn om achteraf nog te regelen (op t dak na natuurlijk :) )

Veel plezier en succes met de zoektocht!
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”