F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Robinkurvers

Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur

Bericht door Robinkurvers » 21 okt 2022, 19:09

ehombie schreef: 21 okt 2022, 18:40 Afbeelding

die aux is inderdaad waar mh beschrijft...sorry voor zij spoor ...(zit op alle varianten)

blijft je radiator blinds niet openstaan?
kun je diverse tempsenosren niet uitlezen? kijken of je enkele verschillen ziet...bij koudere motor?

misschien is ditnog iets

Afbeelding
Excuses ik heb de N57D30O1 dat is degene met 258pk.

Geen probleem wat betreft het zijspoor ben allang blij dat er mensen meedenken.

Verder heb ik jammergenoeg geen luxe uitlees apparatuur. Ik moet het doen met de torque app en mijn multimeter😅

m.h.

Bericht door m.h. » 21 okt 2022, 19:37

Idd, even een plankje of stukje karton voor de radiateur om de "lamellen" uit te sluiten.

Elektrische pomp zit thv de egr. Achter het isolatiepaneeltje. Maar die heeft geen funtie zoals ehombie aangeeft hierboven

m.h.

Bericht door m.h. » 21 okt 2022, 19:43

Welke regio woon je? Miss iemand id buurt die kan uitlezen....

Ik kan me zo slecht voorstellen dat de DDE de temp niet goed zou regelen. Voor dat geld moet je echt al het overige kunnen uitsluiten

Robinkurvers

Bericht door Robinkurvers » 21 okt 2022, 20:04

Ik woon zelf in Maasbree (Noord Limburg)

Lees wel vaak dat je het koelsysteem moet ontluchten door de electrische koelvloeistofpomp aan te sturen. Maar ik ga ervanuit dat het bij mijn auto niet zo gaat ivm de mechanische kvs pomp.
Laatst gewijzigd door Leen op 27 okt 2022, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

m.h.

Bericht door m.h. » 22 okt 2022, 05:34

nog even kijken of alles reeds is uitgesloten

- je shutoff valve lijkt dus goed te werken als je de functionial discription leest die ehombie heeft gepost. Maar zelfs als deze open blijft staan (zoals bij een conventioneel koelsysteem die deze valve niet heeft) zou je koelsysteem binnen een "normale tijd" moeten opwarmen.

- wat betreft je opmerking over ontluchten met de elek kvspomp. Ik heb zelf een N47 (koelsysteem op zelfde principe) en al meerdere keren KVS ververst en dus ontlucht zonder de elek pomp aan te sturen. Ook zou lucht wss niet jou probleem zoals je die beschrijft veroorzaken.

- flaps voor de radiateur controleren zoals ehombie al aangaf. Gewoon even een stuk karton van de juiste afmeting knippen en voor de radiateur schuiven en bekijken welke invloed dit heeft op de opwarmtijd.

- beetje flauw wss, maar de motor is echt te koud? Niet alleen de temperatuur indicator die niet in orde is.

- is de thermostaat goed gemonteerd, weet je zeker dat hij vrij kan bewegen? Als je de auto laat opwarmen moet de slang thv de thermostaat koud blijven tot de openingstemperatuur. Heb je dit al gecontroleerd?
Als ik op het punt stond €1800 uit te moeten geven had ik zelfs de waterpomp gedemonteerd en het geheel met thermostaat+huis in een pan water gelegd en oldscool de werking gecontroleerd. Kost je alleen een pakking van de WP.

Afbeelding

Een gevoelskwestie maar ik geloof niet in het verhaal van de dealer dat de DDE niet goed zou werken. Laten we even terug gaan naar de basis. Een motor genereert voldoende warmte om (afhankelijk van de omstandigheden) tussen 10 á 15 KM op te warmen met een mechanisch koelsysteem zoals in jouw geval. Al de trucjes die extra gemonteerd zijn helpen alleen maar deze tijd te verkorten.

TIP: Wat handig is voor dit soort storingen is een IR thermometer, je hebt ze zelfs bij de action geloof ik.

ehombie

Bericht door ehombie » 22 okt 2022, 09:48

maasbree, dat is niet ver van melderslo. Ik kan evt wel iets betekenen. Moet alleen even kijken hoe ik mijn dcan naar Enet kabel omzet voor jouw model...(is al weer een tijd geleden toen ik alles heb geconfigureerd, maar daar kom ik evt wel uit)

kan zijn dat je wel foutcodes hebt maar niet ken aar worden eergegeven via display. Torque doet alleen eobd standaardcodes (met enkele plugins uitgezonderd)

je kunt me een pm sturen met je telefoonnummer dan zien we dan verder.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Bericht door m.h. » 22 okt 2022, 20:44

m.h. schreef: 22 okt 2022, 05:34
Als je de auto laat opwarmen moet de slang thv de thermostaat koud blijven tot de openingstemperatuur. Heb je dit al gecontroleerd?
Deze stap is toch wel de eerste die je even moet checken alvorens verder te zoeken. Of mogelijk heb je dit al gedaan....?

Robinkurvers

Bericht door Robinkurvers » 22 okt 2022, 21:03

m.h. schreef: 22 okt 2022, 20:44
m.h. schreef: 22 okt 2022, 05:34
Als je de auto laat opwarmen moet de slang thv de thermostaat koud blijven tot de openingstemperatuur. Heb je dit al gecontroleerd?
Deze stap is toch wel de eerste die je even moet checken alvorens verder te zoeken. Of mogelijk heb je dit al gedaan....?
Ik heb inmiddels 3 verschillenden thermostaten erin gehad en deze ook getest van tevoren. Nu zit er een originele in van BMW.

Wat ik zelf kan zien is de olie temperatuur en de koelvloeistof temperatuur. De olie schommelt tussen de 92 en 102 graden en de koelvloeistof om en nabij de 82 en 92 graden. Dus ik denk dat die sensoren wel kloppen. De storing lijkt echt op een kapotte thermostaat maar dat weet ik nu wel zeker dat die in orde is.

ehombie

Bericht door ehombie » 23 okt 2022, 15:02

Afbeelding
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Robinkurvers

Bericht door Robinkurvers » 26 okt 2022, 07:12

Ik heb gisteravond nog even mijn oude O2 bank 1 sensor 1 terug geplaatst. Ik krijg bij zowel de oude sensor en de nieuwese sensor dezelfde storing p2251. Verder viel het me wel op dat bij de nieuwe o2 sensor de koelvloeistof temp schommelde tussen de 87en 86 graden. En bij de oude sensor zat de temperatuur tussen de 86en 85 graden. Dus die heeft er schijnbaar ook invloed op.

Heeft iemand toevallig een stroomschema vanaf de DDE naar de o2 sensor? Dan kan ik de massakabel controleren op breuk.

Of weet iemand hoe ik toech nog gebruik kan maken van newtis. Ivm platleggen site door bmw?

m.h.

Bericht door m.h. » 26 okt 2022, 09:09

Account aanmaken op www.newtis.info werkt dan zoals voeger.

Sorry als ik opdringerig overkom (is zeker niet de bedoeling), maar weet je nu zeker dat na de koudestart je slang vanaf de radiateur koud blijft tot de thermostaat de eerste keer open is gegaan?

Dit vind ik nergens terug in je bovenstaande posts. Dat je de thermostaat getest hebt geeft geen garantie dat deze goed werkt na montage.

Robinkurvers

Bericht door Robinkurvers » 26 okt 2022, 09:22

Je komt helemaal niet opdringerig over bij mij. Ben blij dat mensen me proberen te helpen.

De slang vanaf de radiateur blijft gewoon koud inderderdaad tot deze op temperatuur komt.

Ik heb zelf de leiding compleet afgeknepen vanaf de radiateur zodat alle kvs alleen door het korte systeen kon gaan. Zelf toen liep de temperatuur niet verder op😅

Ik kan op de newtis/info site nergens een acount aanmaken alleen maar inloggen of wachtwoord vergeten.
Laatst gewijzigd door Leen op 27 okt 2022, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

ehombie

Bericht door ehombie » 26 okt 2022, 20:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Bericht door m.h. » 22 nov 2022, 13:43

@Robin

En het probleem inmiddels verholpen? Met de lagere buitentemperaturen wordt het nog kritischer dat de motor vlot op temp komt....

Robinkurvers

Bericht door Robinkurvers » 22 nov 2022, 16:29

Nee ik tast nog steeds in het duister. Heb zelfs de complete kvs leiding naar de radiateur afgeknepen en nog wordt ie niet vlot warm.

Misschien zit er nog ergens een bijverwarmer in de auto die ik over het hoofd zie ofzo😅.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”