nog even kijken of alles reeds is uitgesloten
- je shutoff valve lijkt dus goed te werken als je de functionial discription leest die ehombie heeft gepost. Maar zelfs als deze open blijft staan (zoals bij een conventioneel koelsysteem die deze valve niet heeft) zou je koelsysteem binnen een "normale tijd" moeten opwarmen.
- wat betreft je opmerking over ontluchten met de elek kvspomp. Ik heb zelf een N47 (koelsysteem op zelfde principe) en al meerdere keren KVS ververst en dus ontlucht zonder de elek pomp aan te sturen. Ook zou lucht wss niet jou probleem zoals je die beschrijft veroorzaken.
- flaps voor de radiateur controleren zoals ehombie al aangaf. Gewoon even een stuk karton van de juiste afmeting knippen en voor de radiateur schuiven en bekijken welke invloed dit heeft op de opwarmtijd.
- beetje flauw wss, maar de motor is echt te koud? Niet alleen de temperatuur indicator die niet in orde is.
- is de thermostaat goed gemonteerd, weet je zeker dat hij vrij kan bewegen? Als je de auto laat opwarmen moet de slang thv de thermostaat koud blijven tot de openingstemperatuur. Heb je dit al gecontroleerd?
Als ik op het punt stond €1800 uit te moeten geven had ik zelfs de waterpomp gedemonteerd en het geheel met thermostaat+huis in een pan water gelegd en oldscool de werking gecontroleerd. Kost je alleen een pakking van de WP.
Een gevoelskwestie maar ik geloof niet in het verhaal van de dealer dat de DDE niet goed zou werken. Laten we even terug gaan naar de basis. Een motor genereert voldoende warmte om (afhankelijk van de omstandigheden) tussen 10 á 15 KM op te warmen met een mechanisch koelsysteem zoals in jouw geval. Al de trucjes die extra gemonteerd zijn helpen alleen maar deze tijd te verkorten.
TIP: Wat handig is voor dit soort storingen is een IR thermometer, je hebt ze zelfs bij de action geloof ik.