Weer onregematig lopen 528i (PROBLEEM: geen compressie op 3)
Re: Weer onregematig lopen 528i
maar een gescheurde kop ga je toch aan de uitlaat merken met witte rook (koelvloeistof verbranding) en bij olieverbranding, blauwe rook? Koelvloeistof reservoir niet vervuilt met olie?
Je hebt de injector getest met een batterij, maar heb je ook 12V op je injector staan? Bedrading getest van injector 3?
Je hebt de injector getest met een batterij, maar heb je ook 12V op je injector staan? Bedrading getest van injector 3?
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

Dat was mijn idee ook. Heb daarom aan die gene gevraagd wat zijn symptomen waren toen ze er achter kwamen dat zijn kop gescheurd was.dw70 schreef:maar een gescheurde kop ga je toch aan de uitlaat merken met witte rook (koelvloeistof verbranding) en bij olieverbranding, blauwe rook? Koelvloeistof reservoir niet vervuilt met olie?
Ga straks naar beneden want wil even koelwater bekijken. En daarnaast, wil ik precies doen wat je zegt. Even kijken of stekker van injector 3 wel stroom heeft.
Ook ga ik even de injector rail er even afhalen en dan op elke injector apart stroom zetten met een bakje er onder om brandstof op te vangen. Kijken wat en hoe deze er uit komt.
Wat ik ook ga doen is voor resterende 5 cilinders even een nieuwe bougie halen. Want die gene die er nu op zitten, ook zijn ze pas 4 maanden oud, ze hebben bijna allemaal een of ander dik wit aanslag. Wat erg moeilijk te verwijderen is. Geen idee hoe dat komt. Zijn niet nat of zo.
Dat was trouwens bougie uit cilinder 3 ook niet. Dus als er geen verbranding is maar je heb wel benzine zou deze nat moeten zijn en vooral naar brandstof moeten ruiken. Dat doet hij dus niet. Rook meer naar warmte (moeilijk uit te leggen). Dat was ook reden om injectoren te gaan wisselen.
Dus misschien toch spanning op de injector wat niet goed is
witte bougies is een te arm mengsel. Staalborstel eroverheen en weer als nieuw. Niet te snel afschrijven hoor. Die kunnen wel wat hebben.
Een juiste bougie kleur is lichtgrijs. Natte bougies heb ik eigenlijk nog nooit gezien. Dan heb je geen volledige verbranding gehad. Controleer even de elektroden afstand met een voelermaat of hij 0,9mm heeft. Dat wil nog wel eens niet in orde zijn maar mag niet deze uitwerking hebben op het gehele probleem. Maar toch, meten is weten.
Waar zit bij jullie de DME in de e39? In het motorruim of binnen in de auto? Dit i.v.m. vochtproblemen eventueel rondom de DME.
Een juiste bougie kleur is lichtgrijs. Natte bougies heb ik eigenlijk nog nooit gezien. Dan heb je geen volledige verbranding gehad. Controleer even de elektroden afstand met een voelermaat of hij 0,9mm heeft. Dat wil nog wel eens niet in orde zijn maar mag niet deze uitwerking hebben op het gehele probleem. Maar toch, meten is weten.
Waar zit bij jullie de DME in de e39? In het motorruim of binnen in de auto? Dit i.v.m. vochtproblemen eventueel rondom de DME.

DME zat dacht ik onder het interieurfilter aan de passagierszijde, in het motorruim dus.
Ben overigens van plan om, wanneer de bobine bij mij het probleem écht oplost, de andere 5 en meteen de bougies ook maar te vervangen. Er is mij eens verteld dat LPG auto's andere (sterkere) bougies nodig hebben. Echter zijn er mensen die zeggen dat dit niet nodig is. Ervaringen hiermee?
Ben overigens van plan om, wanneer de bobine bij mij het probleem écht oplost, de andere 5 en meteen de bougies ook maar te vervangen. Er is mij eens verteld dat LPG auto's andere (sterkere) bougies nodig hebben. Echter zijn er mensen die zeggen dat dit niet nodig is. Ervaringen hiermee?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
wat ik zie is dat je dan op gas 0,1 mm minder elektroden afstand gaat creëren. En zet je hem op benzine heb je ze ook niet correct staan. Dat schiet niet op. Je kunt het wel overal in gaan zoeken maar dit is muggeziften. Niks aan doen. Gewoon goede bougies van Bosch of NGK. Zelf rijd ik alleen maar NGK. Persoonlijke voorkeur omdat ik nooit gezeik met ooit 1 bougie heb gehad. Wel de nieuwe bougies even afstellen. Afstand staat in het boekje.

Nou, ben weer boven. Spoiler Alert..wel wijzer...maar niet verder.
Ben eerst begonnen met bougies er even uit halen en dit is nou hoe ze er bij staan sinds ze in juni in gegaan zijn:

En hier zie je hoe de aanslag er uit ziet:

Dit is de nieuwe bougie die er vrijdag ochtend in gegaan is, en welke nu in totaal max 60 km gewerkt heeft. Ben vrijdag namelijk naar mn werk gereden want had echt geen ander mogelijkheid:

Deze komt dus uit cilinder 3 welke een misfire geeft.
Daarna heb ik de injector rail los gemaakt om injectoren te testen. Jammer genoeg kon ik injector 5 en 6 niet testen ivm ruimte. Dus die twee heb ik even 180 gr gedraaid zodat ze geen stroom kregen. Resterende 4 wel. Aangezien cilinder 3 het probleem is moet dat niet uitmaken.
test opstelling

En dit is gebeurt dus als je start:
https://youtu.be/ExV5Ql0PMZ4
Zoals je kan zien krijgen alle vier de cilinders brandstof..zelfs cilinder 3 .
Dus die theorie kan ik even aan de kant schuiven.
Heb daarna even DISA klep losgehaald en deze is nog goed. Rubber ring is nog goed. Klep gaat er strak in. Heb even me een 9V batterij getest en hij werkt.
Daarna even de auto afgelezen met een anders scan software en daar kreeg de fourmelding de code.
Jammer genoeg was daarna de accu leeg. Is niet echt een topper meer was ik al achter. Want hij is zo leeg als je stroom trekt zonder draaiend motor.
Dus deze hangt nu aan de lader
Nu afwachten op mijn compressie en brandstof meter. Kan ik beide ook uitsluiten.
Ben eerst begonnen met bougies er even uit halen en dit is nou hoe ze er bij staan sinds ze in juni in gegaan zijn:

En hier zie je hoe de aanslag er uit ziet:

Dit is de nieuwe bougie die er vrijdag ochtend in gegaan is, en welke nu in totaal max 60 km gewerkt heeft. Ben vrijdag namelijk naar mn werk gereden want had echt geen ander mogelijkheid:

Deze komt dus uit cilinder 3 welke een misfire geeft.
Daarna heb ik de injector rail los gemaakt om injectoren te testen. Jammer genoeg kon ik injector 5 en 6 niet testen ivm ruimte. Dus die twee heb ik even 180 gr gedraaid zodat ze geen stroom kregen. Resterende 4 wel. Aangezien cilinder 3 het probleem is moet dat niet uitmaken.
test opstelling

En dit is gebeurt dus als je start:
https://youtu.be/ExV5Ql0PMZ4
Zoals je kan zien krijgen alle vier de cilinders brandstof..zelfs cilinder 3 .
Dus die theorie kan ik even aan de kant schuiven.
Heb daarna even DISA klep losgehaald en deze is nog goed. Rubber ring is nog goed. Klep gaat er strak in. Heb even me een 9V batterij getest en hij werkt.
Daarna even de auto afgelezen met een anders scan software en daar kreeg de fourmelding de code.
Jammer genoeg was daarna de accu leeg. Is niet echt een topper meer was ik al achter. Want hij is zo leeg als je stroom trekt zonder draaiend motor.
Dus deze hangt nu aan de lader
Nu afwachten op mijn compressie en brandstof meter. Kan ik beide ook uitsluiten.
Jeetje wat een aanslag op die ene bougie. Dat herken ik niet.
Ok, je hebt getest dat er benzine uit de injectoren komt. Dat wil niet alles zeggen. Ik heb ze ooit professioneel laten reinigen en merkte dat wel degelijk. Ze waren vervuild aan de binnenzijde (de opbrengst per injector was niet gelijk) Nu gooi ik er 1x per jaar zo'n fles injector reiniger in. Maar goed, er komt peut uit.
Bij dat sissende geluid nog wat gevonden? Lijkt wel een vacuüm lek.
Trouwens, rijd je veel korte stukken of lange trajecten?
Ok, je hebt getest dat er benzine uit de injectoren komt. Dat wil niet alles zeggen. Ik heb ze ooit professioneel laten reinigen en merkte dat wel degelijk. Ze waren vervuild aan de binnenzijde (de opbrengst per injector was niet gelijk) Nu gooi ik er 1x per jaar zo'n fles injector reiniger in. Maar goed, er komt peut uit.
Bij dat sissende geluid nog wat gevonden? Lijkt wel een vacuüm lek.
Trouwens, rijd je veel korte stukken of lange trajecten?

Nee, sissend geluid ben ik nog niet achter.
Of het een vacuum lek is weet ik eigenlijk niet zeker.
Er lopen volgens mij aan die kant van het blok geen leidingen.
Enig wat ik daar heb is de uitlaat spruitstuk. En heb ooit een Audi gehad waar de uitlaatspruitstuk pakking stuk was, maar dat gaf geen misfire.Liep gewoon normaal. Alleen je hoorde het duidelijk.
Hoop dat morgen test units binnen komen. Dan kan ik compressie en benzine druk meten.
Dan kan ik dat afvinken of geef juist een probleem aan.
Wat injectoren betreft. Heb nu 3 verschillende er in gehad. Wel allemaal van de sloop maar toch. Ondanks dat krijg ik nog steeds misfire op 3. Zou toch echt wat zijn als ik in totaal 4 injectoren in 3 gestopt heb die niet werken. Vooral omdat ik de eerste keer injector 1 op 3 gezet heb.
Enig wat ik daar heb is de uitlaat spruitstuk. En heb ooit een Audi gehad waar de uitlaatspruitstuk pakking stuk was, maar dat gaf geen misfire.Liep gewoon normaal. Alleen je hoorde het duidelijk.
Hoop dat morgen test units binnen komen. Dan kan ik compressie en benzine druk meten.
Dan kan ik dat afvinken of geef juist een probleem aan.
Wat injectoren betreft. Heb nu 3 verschillende er in gehad. Wel allemaal van de sloop maar toch. Ondanks dat krijg ik nog steeds misfire op 3. Zou toch echt wat zijn als ik in totaal 4 injectoren in 3 gestopt heb die niet werken. Vooral omdat ik de eerste keer injector 1 op 3 gezet heb.
was van die andere gast de Inpa foto. Sorry.

Had gister contact met de vorige eigenaar van m'n auto voor m'n eigen probleem. Hij wist me te vertellen dat er een dikke slang los was geraakt middenin (aan de binnenkant van) het blok(?). Was blijkbaar een kwestie van een nieuw klem.seninha schreef:Nee, sissend geluid ben ik nog niet achter.
Kijk hier eens naar de tekening. Cilinderkopontluchting misschien? Nee niet in je blok.
Had gister contact met de vorige eigenaar van m'n auto voor m'n eigen probleem. Hij wist me te vertellen dat er een dikke slang los was geraakt middenin (aan de binnenkant van) het blok(?). Was blijkbaar een kwestie van een nieuw klem.

viewtopic.php?f=33&t=40438

Kon het me ook al niet voorstellen, maar waren letterlijk z’n woorden.dw70 schreef:Nee niet in je blok.
Maar link die je geeft zou ‘t zo maar eens kunnen zijn ja.
Voor zo ver ik heb gezien hebben wij twee verschillende blokken.
Ik heb de M52TU met dubbel Vanos.
Bij amerikaanse types loopt er aan de kant van de uitlaat ook nog een vacuum leiding. Heeft volgens mij met emissies te maken.
Ik heb niets aan die kant . Alleen een paar leidingen van de airco
Ik heb de M52TU met dubbel Vanos.
Bij amerikaanse types loopt er aan de kant van de uitlaat ook nog een vacuum leiding. Heeft volgens mij met emissies te maken.
Ik heb niets aan die kant . Alleen een paar leidingen van de airco
Yep, heb ik ook.
Voor wat betreft het verhaal over de Amerikaanse blokken, dit is volgens mij in een later stadium pas ingevoerd. Dacht eind 2000, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Voor wat betreft het verhaal over de Amerikaanse blokken, dit is volgens mij in een later stadium pas ingevoerd. Dacht eind 2000, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Even weer een update. Heb eigenlijk weinig gedaan omdat ik deze week nachtdienst heb.
Wel ben ik vanmiddag even snel naar beneden gegaan om nogmaals te kijken of er een vacuum lek is.
Heb hiervoor met remmen reiniger gespoten op die delen dat ik dacht dat wel een vacuüm probleem zouden kunnen geven.Namelijk gasklep, alle slangen bij inlaat gedeelte, verdeelunit boven op de inlaat spruitstuk, carterventilatie ..
Niets deed toerental veranderen, motor bleef even beroerd lopen.
Heb wel even met scanmaster Live naar de motor gekeken, en dit is wat ik kon aflezen:

geen idee wat ik zie. Moet me daar even in verdiepen, maar dacht, zet het hier even neer, misschien dat iemand wat raars ziet
Ik zie in ieder geval bij Short Term Fuel 0% staan.
Geen idee of dit klopt of dat het een OBD issue is. Heb namelijk flink moeten rootzooien om Scanmaster te laten werken
Heb in INPA gekeken maar kan daar nergens vinden waar ik Live Fuel trims kan aflezen. Is dat wel mogelijk?
Verder ben ik nog aan het wachten op mijn test units voor compressie en benzine druk.
(Kunnen tot 18h00 binnen komen. Dus dat zal wel morgen worden voor ik dat kan testen)
Balen , dat wordt dus morgen tussen 3 en 6 dat ze gaan leveren
Dus denk dat ik pas volgende week dinsdag test kan uitvoeren, want ga zaterdag weg tot maandag.
Wel ben ik vanmiddag even snel naar beneden gegaan om nogmaals te kijken of er een vacuum lek is.
Heb hiervoor met remmen reiniger gespoten op die delen dat ik dacht dat wel een vacuüm probleem zouden kunnen geven.Namelijk gasklep, alle slangen bij inlaat gedeelte, verdeelunit boven op de inlaat spruitstuk, carterventilatie ..
Niets deed toerental veranderen, motor bleef even beroerd lopen.
Heb wel even met scanmaster Live naar de motor gekeken, en dit is wat ik kon aflezen:

geen idee wat ik zie. Moet me daar even in verdiepen, maar dacht, zet het hier even neer, misschien dat iemand wat raars ziet
Ik zie in ieder geval bij Short Term Fuel 0% staan.
Geen idee of dit klopt of dat het een OBD issue is. Heb namelijk flink moeten rootzooien om Scanmaster te laten werken
Heb in INPA gekeken maar kan daar nergens vinden waar ik Live Fuel trims kan aflezen. Is dat wel mogelijk?
Verder ben ik nog aan het wachten op mijn test units voor compressie en benzine druk.
(Kunnen tot 18h00 binnen komen. Dus dat zal wel morgen worden voor ik dat kan testen)
Balen , dat wordt dus morgen tussen 3 en 6 dat ze gaan leveren