Wielnaaf van aandrijfas trekken

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
m.h.

Wielnaaf van aandrijfas trekken

Bericht door m.h. » 05 apr 2024, 09:58

Momenteel wordt m'n differentieel gereviseerd.

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wiellagers te vervangen.
Echter de wielnaven zijn met geen mogelijkheid van de as te trekken.
Zelfs onder de persbank met 20t en warmstoken geen effect.

Hierdoor wielnaaf eraf moeten slijpen. Toen werd de veroorzaker van het probleem zichtbaar. De wielnaaf is voorzien van groefjes haaks op de spiebaan. (Inzoomen op foto) Hierdoor gripeert de as vast op de naaf.

Afbeelding

ehombie

Re: Wielnaaf van aandrijfas trekken

Bericht door ehombie » 05 apr 2024, 13:43

Jeetje/wat bizar -_- ....dat heeft je wat zweet gekost denk ik...

Als ik hierbij uit zou komen...denk ik "dat heb ik weer"

Ik weet niet beter dan je het "grootste" deel van assen met een pullitrekker/trilhamer eruit kunt verwijderen*
ik meen ooit een ista/newtis handleiding gezien dat men zo'n pers opzet...(e6x of f1x reeks weet ik niet meer) enfin.
Heeft je nieuwe wielnaaf dit ook? Ik heb ook nog iets van mijn kia liggen..nu ben ik beetje getriggerd of die get ook heeft....

off topic
Recent op mijn porsche 996 c4 nieuwe coilover set gegeven...toen heb ik mijn voorassen losgemaakt bij de dif ipv centralebout aandrijfas. Ik was ook bang dat ik jouw tafereel zou krijgen, fabriekshandleiding gaf aan dit met zo'n pers te doen. Beetje youtube reaserch en tips en trics.... "uiteindelijk de differenteel methode gebruikt" 6bouten bij dif losgemaakt a 40/50nm . Hierdoor kon ik de Axle mount /veer dusdanig positioneren dat ik hem zo onderuitde wielkast kan halen met de as intakt in de naaf etc.

Dit scheelde mij ook die centrale moer met 500NM'tje trekken...die momentsleutel is ook prijzig...wel te doen op HBM site

*kijkend naar de south main auto channel....ik heb dit kannaal ooit eens gedeeld. Die woont in upstate newyork aka " The RUSTBELD" die weet als geen ander hoe je dit soort zaken moet aanpakken. (deze gast is informatief en entertainment ineen ook op diagnose(testen) gebied! Deze channel heeft "no sponsers" en geeft nog oprechte aankoop adviezen....(ook voor diy)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Bericht door m.h. » 05 apr 2024, 19:38

Klopt van die pers die ze bij bmw gebruiken, ook gezien in Newtis.

Het moeilijke als alles onder de auto vandaan is is toch het centreren van zo'n "aluminium vehicle" iets schuin en persen op houten blokken. Dan gaat er toch wel iets van kracht verloren. Afijn tis gelukt nu, wel even w8en op de nieuwe wielnaven voor montage.

Als ik van te voren wist wat ik me op de hals haalde had ik net als jij de assen alleen uit de diff getrokken. Maarja met bijna 500k op de teller wil je ook ineens de lagers meenemen als het meeste werk (zoals ik dacht) al gedaan was.

Vandaag m'n gereviseerde diff opgehaald. Wat speling op de ingaande as is opgelost en alles voorzien van nieuwe (versterkte) lagers.

Edit het revisie bedrijf bevestigde dat de ene as er zo uit wordt geklopt. En voor de andere hebben ze zelf een tool ontwikkeld omdat er teveel tijd in ging zitten. (Deze gebruiken ze voor diverse bmw's van deze reeks)

ehombie

Bericht door ehombie » 05 apr 2024, 21:33

Ben geen draaibank medewerker of andere vorm binnen metaal bewerking....kan dit misschien een slechte freesing/boring zijn?....je ziet die wenteling motief nl ook terug boven de spiebaan in een zelfde afstand.

maar interessante casus.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Bericht door m.h. » 06 apr 2024, 05:52

Dat is interessant wat je oppert. Er zullen een paar weken overheen gaan wegens vakantieperiode. Maar dit ga ik zeker eens voorleggen aan mensen met ervaring in verspaning.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”