Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Naalroc » 14 dec 2021, 16:08

Ik ben begonnen met het vervangen van de lage druk brandstof sensor naar aanleiding van foutmelding 29F3. Ik volg hierbij de newtis.info, en heb oop omschrijving EN op VIN-nummer gezocht naar de beschrijving. Ik kom echter tot de conclusie dat die, inclusief de vooraf gaande stappen op veel punten niet klopt.
Voor het uitbouwen van het inlaat spruitstuk kom ik via het chassisnummer uit op de pagina
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61- ... es/HMNe7tZ
maar ik herken de eerste 2 foto's helemaal niet; wat tonen die?

Het 4e plaatje laat het inlaatspruitstuk zien, maar bij de E61 ziet dat er heel anders uit, de aanzuigbuizen zijn veel langer, en het gerasterde huis van het geheel is niet voorzien van zoveel ribben; als ik dit vergelijk met youtube filmpjes, dan is dit van de E90.
bovendien de 2e 'moer' vanaf rechts is geen moer, maar een bout, waarmee ook een beugel vastzit, dit voorkomt dat het spruitstuk omhoog kan, zoals omschreven.
De andere kant van de beugel zit vast met een M6 boutje, waarvan de moer er onder, al heel slecht bereikbaar, gewoon een ronde bus is; mogelijk hoort dat gepuntlast te zijn.
Maar evengoed krijg ik het spruitstuk niet meer dan 10 mm omhoog, laat staan de voorgeschreven 10 CM!
Wie heeft dit bij de hand gehad, en heeft tips?
Ik ben echt helemaal vast gelopen, en dat is me eigenlijk nog nooit overkomen.
En nogmaals, wat tonen de eerste 3 foto's van deze instructie, die ik helemaal niet kan thuisbrengen op mijn auto

Overzicht hoe mijn spruitstuk er uit ziet
Afbeelding

Het beugeltje, nu 180 graden verdraaid onder de 2e 'moer'= bout van rechts/onder
Afbeelding

Aansluiting gasklephuis; kan slangklem gewoon los draaien, maar het plastic deel gaat niet naar achteren, of komt los van de motor
Afbeelding

Overzicht van de strut/bevestiging, die geheel anders is dan in de voorgaande beschrijvingen: enkele bout vs dubbele bout en dergelijke; bovendien gewoon bereikbaar na demontage van plastic covers.
Afbeelding
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door ehombie » 14 dec 2021, 17:53

kan me alleen herinneren dat ik een soort "kabel(verdeel)boom" niet los gekoppeld/geschoven kreeg waarbij ik 2 m6 boutjes los moest draaien...oid (ja dat was even een "pain in the hoeha")
hierbij heb ik de krukassensorstekker even los gefriemeld (vanuit wielkuip) om wat meer beweging te krijgen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Naalroc » 14 dec 2021, 18:23

Ben intussen verder aan het avonturen gegaan, en de gasklep er af gehaald. Daaronder zit een kabel verzameldoos, op een beugel met 2 torx schroeven die met geen mogelijkheid los te krijgen zijn, ben nu bezig om die kabeldoos van de metalen lippen af te schuiven (= forceren), dan kan die daaronder blijven hangen.
Wat mij het meest irriteert is dat die uitbouw instructie voor geen meter klopt, en is gebaseerd op een andere auto met heel andere aanbouwdelen; denk een E90.
Is die 'verzameldoos' waar jij (Erik) aan refereert misschien?
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door ehombie » 14 dec 2021, 19:25

ja die verdeeldoos ondergasklephuis....die was dat. die zat met 2 boutjes vast...(misschien had ik daar de juiste ratel voor...maar was moeilijk. daar was ik de meeste tijd mee kwijt voor het hele walnutblasten.

ik heb van alles geprobeerd. kreeg er ook geen beweging in.( zonder die evt kapot te maken) ging er ook vanuit dat die geklikt/geschoven zat...kon ook nergens een tap/lipje zien...

spuit er evt wat wd40 bij....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Naalroc » 14 dec 2021, 20:33

Die verdeel doos heb ik er nu af, met 'gepast' geweld en WD40 om eerst de doos van die stalen lippen af te krijgen. Ik heb ook alle tapeinden uit de kop gedraaid, dat geeft wat meer ruimte, maar kan het spruitstuk nog niet omhoog halen.
Er zit een klep achter op, recht tegenover de gasklep/throttlebody, die er ook al af is, (is dat de EGR?) Deze zit ook waterzijdig aangesloten, en 5 aderige stekker er op. Als die klep er af kan, dan kan het spruitstuk omhoog, denk ik, maar ik zie geen mogelijkheid om dat te doen, staat dat ergens/weet iemand dit?
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Marcel RSD » 15 dec 2021, 10:26

Wellicht dat dit je kan helpen ?

https://www.youtube.com/watch?v=McXpFdVQliA
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Naalroc » 15 dec 2021, 13:25

Dank voor de tip Marcel, maar helaas, dit toont niet waar mijn probleem zit; ik heb alles van het spruitstuk al los , en deels van het blok afgeschoven, maar deze auto-inbouw, en ook de motor uitvoering zijn behoorlijk anders. Ook worden sommige stappen getoond, die enkele seconden duren, maar in de praktijk ben je bijvoorbeeld met het losmaken van de electrische junction box in minuut 17:00 toch wel een half uurtje aan het zwoegen om die box los te krijgen van de metalen lippen. (zie mijn laatste post gisteravond).
En dan is mijn motor véél schoner dan de wagen in het filmpje, dus nièts vastgerot, meer een kwestie van iets wat sinds de fabricatie, bijna 15 jaar geleden nooit meer los is geweest en nu min of meer vast geplakt zit.

Bij de LCI zit de EGR achterop het spruitstuk, en ik heb alle 4 de bouten daarvoor al wel los gehad, maar durfde de 4 bouten toch niet te verwijderen, want tijdens het demontage proces stond alles zodanig onder spanning, dat ik dat nooit weer in elkaar zou kunnen krijgen. Dit zijn de 4 bouten in de laatste foto van de demontage in de TIS.
Hoe dicht ik bij de oplossing was, het is me niet gelukt, en heb de zaak weer in elkaar gezet, in totaal 1 1/2 uur.
In elk geval loopt de motor weer, en ik heb niets overgehouden ;-)
In conclusie: dit filmpje toont wel een paar van de pijnpunten, maar is niet de oplossing van het probleem bij de 2007 auto; het filmpje toont de 2006 en is qua carrosserie, èn motor toch behoorlijk anders. De veerpoot stabilisator, de stuurpomp e.d. hoeven hier niet te worden gedemonteerd.

Ik ben bang dat ik een auto, voor het eerst sinds tientallen jaren, naar een specialist moet brengen voor iets wat mij zelf niet lukt.
Tenzij de gouden tip nog voorbij komt?
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Marcel RSD » 15 dec 2021, 13:39

Jammer.
Vond ook deze, lijkt iig op die van jou
https://www.youtube.com/watch?v=VQsirRGWzHk

Maar met zoeken "intake manifold e61 n53 2007" komen toch een aantal resultaten
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Naalroc » 15 dec 2021, 15:53

Die motor lijkt er meer op idd, maar is een N52; een quick scan toont dat rondom minuut 9-11 dat het problem wat ik tegenkom, niet aanwezig is, nl de EGR die achterop het manifold zit geschroefd, en daar niet bij te komen is. DWZ ik kan de schroefjes wel los krijgen, maar door de spanning die er op staat tijdens het demonteren, krijg ik ze er nooit weer in, ben ik bang.
Maar ik ga zelf ook verder op zoek naar filmpjes, volgens jouw zoektermen.
Maar bedankt voor het meedenken!!
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door BMW530/1976 » 15 dec 2021, 18:19

Ik heb mijn lagedruk brandstof sensor vervangen. Ik heb het inlaatspruitstuk er niet afgehaald. Luchtfilter,gasklephuis weghalen en dan kun je erbij met een langedop 21 of 22.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Naalroc » 16 dec 2021, 14:48

Dat klinkt erg simpel, maar ik denk dat je dan niet eens kunt zien war die sensor precies zit, laat staan hoe je de bedrading er dan wel vanaf haalt.
Mar zal dit zeker bekijken bij een volgende poging; het luchtfilterhuis en de gasklephuis heb ik al eerder weg gehad, dus dat is simpel genoeg.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door ehombie » 16 dec 2021, 15:07

hij zit net voor de hpfp...

maar het is een kwestie van die egr losmaken.....waar jij volgens vastloopt.
en evt tankventielatie slangen...

Afbeelding
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Naalroc » 16 dec 2021, 16:06

Ja, daar ben ik inmiddels ook al achter gekomen, met het evalueren van mijn acties: die EGR leiding aan de achterkant van de motor (2 boutjes) heb ik niet los gemaakt, is redelijk makkelijk bij te komen, maar evengoed dacht ik niet dat hier mijn probleem zit. Maar ach, na 1 1/2 uur sleutel ben ik daar dan ook weer achter, maar de eerste week niet, want mijn back-up vervoer( MB 380SE van '81) heb ik vanmorgen naar de spuiter gebracht voor een kleine reparatie, dus met de 525i gaan we tegen de Kerst maar weer mee aan de gang.
Toch dank voor de tip: had 1 stapje overgeslagen (hoop ik nu)
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2974
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Inlaatspruitstuk uitbouwen E61 LCI N53 motor 3/2007

Bericht door Source » 18 dec 2021, 23:51

De plaatjes van newtis die kloppen wel maar er wordt niet gefilterd op chassisnummer. Een chassisnummer herkennen en filteren zijn 2 verschillende dingen. Newtis geeft aan de hand van het chassisnummer de standaard plaatjes. De plaatjes die jij niet herkent die ken ik wel.
Data wat op newtis staat is ook verouderd maar dat maakt voor jouw werkzaamheden niets uit.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”